ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Teoria

Zarobki w branży foto 2018

2019-02-04
0 komentarzy
682
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Zarobki w branży foto 2018
Ile zarabia fotograf w Polsce? Obowiązujące stawki, analizy i komentarze zawodowych fotografów znajdziecie w naszym raporcie o sytuacji na rynku w 2018 roku!

Fotografia koncertowa i eventowa

Znakiem naszych czasów jest to, że znacznie bardziej liczy się „tu i teraz” niż jakość. News czy relacja żyje bardzo krótko, często raptem 24 godziny, czyli tyle, ile zdjęcie czy filmik wrzucone na Instagram Stories. „Któregoś razu na festiwalu muzycznym Orange zostałem zatrudniony jako fotograf przez firmę obsługującą strefę dużej marki alkoholowej. Otrzymałem stawkę godzinową i wytyczne… właśnie do zdjęć na Instagram Stories” – wspomina fotograf Gabriel Gmurczyk. „Polecenie: pokazywać strefę (zaznaczyć, że dużo się dzieje, widać ciekawych ludzi), ciepłe kolory, jedno story na 30 minut oraz specjalne hashtagi. Zdjęcia robiłem nie aparatem, a najnowszym iPhonem, którego mi udostępniono” – dodaje.

Adam Jędrysik
Fotograf koncertowy

Mam wrażenie, że w Polsce rynek koncertowy nigdy nie był na tyle rozwinięty, by można było mówić o życiu z samych koncertów, co najwyżej zarobić z nich na sprzęt. Gdyby jednak potraktować temat muzyki bardziej ogólnie, jest już szansa na sensowne wynagrodzenia, ciągłą pracę i zarobki – mam na myśli sesje zdjęciowe, ilustracje, materiały z sesji nagraniowych itd. Pozostając przy samych koncertach, sezon festiwali jest chyba najlepszym i zarazem najtrudniejszym w tej branży. Jednocześnie potencjał w dobrych zdjęciach i zatrudnianiu fotografa artyści widzą dziś „nawet” na poziomie realizacji materiałów na Instagram Stories. Potrafią zatrudnić osobę stricte do tworzenia takiej treści, co kilka lat temu byłoby nie do pomyślenia.

Fotografia klubowa określana jest jako ciężki rynek. Wielu właścicieli klubów nie zdaje sobie sprawy z tego, że zdjęcia relacjonujące ich imprezy są podstawą do promocji klubu. „Oszczędzają na tym, jak tylko się da. Wymagają wysokiej jakości materiału, a dyskusja o większych stawkach nie jest taka łatwa. Jako fotograf przez lata miałam styczność zarówno z tymi mądrzejszymi, jak i mniej rozsądnymi pracodawcami” – opowiada Aleksandra Siwierska, fotograf. „Praca do najłatwiejszych nie należy: po pierwsze, czas pracy od północy do 3–4 rano, a po drugie, często wiąże się z użeraniem się z nietrzeźwymi ludźmi”.

Fotografia eventowa to nie tylko kluby, koncerty i festiwale muzyczne, ale także wszelkiego rodzaju wydarzenia firmowe. Fotograf zatrudniany jest przez firmy nie tylko z okazji ważnych konferencji – zdjęcia potrzebne są również z rozmaitych imprez i bali dorocznych. Pozostają jeszcze targi, które mogą być zarówno jedno-, jak i kilkudniowe, a stawka godzinowa za jednodniowe targi jest nieco wyższa niż za te trwające dłużej. Oczywiście w przypadku tego typu zdjęć do podanych cenników dochodzą zawsze ceny dojazdu: liczone często za kilometr od miejsca zamieszkania fotografa oraz ewentualny nocleg.

„Są również takie wydarzenia jak imprezy studenckie, bale licencjackie, magisterskie czy połowinki. Tutaj miałam mały monopol w Poznaniu przez to, że dużo działałam w samorządzie studenckim, który organizował tego typu imprezy” – wspomina Siwierska. „Zdjęcia robiłam zarówno w trakcie studiów, jak jeszcze po ich zakończeniu. Miła, przyjemna i szybka robota. 4–5 godzin pracy za 1000–1200 zł w zależności od liczby osób”.

Z kolei fotografia stricte koncertowa to ciągle rynek stawiający pasję ponad biznesem. „Przynajmniej tak powinno być w założeniu. Najczęściej jednak pasja przesłania wszystko inne, a nieświadomość możliwości zarobku skutkuje pracą za darmo. To powoduje, że jest to jedna z tych gałęzi, w której ogrom fotografów traktuje możliwość wykonania pracy jako wynagrodzenie” – zauważa Adam Jędrysik, "Eye of the Listener", fotograf z 13-letnim doświadczeniem koncertowym. „Jak inaczej nazwać sytuację, w której akredytacja jest wystarczającym honorarium? Jest przecież koniecznym elementem wykonania pracy. Dziś, w czasach, gdy profesjonalny sprzęt jest już dostępny nie tylko dla profesjonalistów, wykonać dobre technicznie zdjęcie nie stanowi problemu. Sprzęt jednak nie zastąpi kreatywności. To widać w galeriach koncertowych: masa jednakowych obrazków pokazujących jednakowe sytuacje w jednakowo prosty sposób. Trendy? Wejść do fosy i przez trzy utwory strzelać w artystów. Patrząc na wyniki tych działań, widzę kilka, dosłownie kilka osób w skali światowej, którym chce się kombinować i kopnąć w wiaderko wizualnej stagnacji. Generalnie jednak wciąż większość stanowi nużący, nieprzemyślany banał… To chyba najdłużej trwający i najbardziej zakorzeniony trend” – wskazuje Jędrysik.

Wynagrodzenie dla fotografa koncertowego i eventowego w 2018 r.

  • Konferencja firmowa – 1000–2000 zł/dzień, lub 150–300 zł/h + koszty dojazdu
  • Koncert małego zespołu (galeria) – 400–700 zł
  • Koncert dużego zespołu (galeria) – 800–1500 zł
  • Duży festiwal – 1500 zł/dzień
  • Mały festiwal – 600–1400 zł/dzień
  • Backstage na planie filmu/klipu – 1000–1500 zł/dzień
  • Obsługa eventu za granicą – 2000 zł/dzień, 600–800 euro/dzień (zagranica, pełne prawa)
  • Fotografia klubowa – 150–250 zł/h
  • Imprezy firmowe / okolicznościowe – 700–1500 zł/dzień
  • Obsługa targów – 700–1500 zł/dzień (do 2500 zł w Warszawie)

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie drukowane 1 rok - 199,00 zł
Wydanie elektroniczne 1 rok - 127,50 zł
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl