ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Teoria

Zarobki w branży foto 2018

2019-02-04
194 komentarzy
704
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Zarobki w branży foto 2018
Ile zarabia fotograf w Polsce? Obowiązujące stawki, analizy i komentarze zawodowych fotografów znajdziecie w naszym raporcie o sytuacji na rynku w 2018 roku!

Fotografia wnętrz

Radek Wojnar
Fotograf wnętrz

Z mojej perspektywy sytuacja pogarsza się już od wielu lat. Na rynku pojawia się mnóstwo osób z cyfrówką i chce zaistnieć za wszelką cenę, czyli pracując za jakiekolwiek pieniądze. Przykładem są serwisy typu Oferia, Oferteo itp., gdzie odbywają się regularne licytacje pośród zleceniobiorców na zasadzie: kto zaoferuje mniej za realizację danego zlecenia. W momencie, kiedy najważniejsza jest niska cena, wiadomo, kto wygrywa. Tyle że potem z tego poziomu trudno wyjść, podnosząc klientom ceny o kilkaset procent, by je urynkowić i wyjść na swoje. Osoby tak pracujące traktują często fotografię jako kolejne, dodatkowe źródło zarobku, nie wystawiając faktur, nie płacąc ZUS-u. Takie dodatkowe hobby uderza w branżę. Sensowne pieniądze na pewno są wciąż w branży reklamowej, przy współpracy z agencjami obsługującymi dużych klientów. Tam nie ma takiego „szczypania się” z kasą, ale jest to środowisko, do którego bez dobrych znajomości trudno się przebić.

W ostatnich latach dało się zauważyć istotny wzrost świadomości przeciętnego odbiorcy w temacie wzornictwa, architektury i ładu przestrzennego. Coraz większą wagę przywiązuje się do estetyki przestrzeni, czy to prywatnej, czy biznesowej. Pojawia się więcej studiów projektowych i coraz odważniejsze pomysły, które jeszcze kilka lat temu nie wychodziły poza stół kreślarski architektów, a branża związana z szeroko pojętym designem przeżywa rozkwit. Wystarczy choćby wspomnieć modę na „skandynawskie” wzornictwo, która w ostatnich latach wzięła szturmem rynek. „W ostatnich kilku latach w mojej niszy (bo tak trzeba to nazwać), największa zmiana tak na prawdę to ilość zleceń. Da się odczuć w Polsce boom na design. Jest więcej zleceń, ale też większa konkurencja, tak ze strony architektów, jak i fotografów. Dlatego tak ważne dla mnie jest ciągłe udoskonalanie warsztatu” – mówi fotograf wnętrz i architektury Tom Kurek.

Obserwujemy większe zapotrzebowanie na dokumentację poszczególnych realizacji, zdjęcia reklamowe czy nawet na profesjonalne zdjęcia nieruchomości na sprzedaż. Sama fotografia wnętrz coraz bardziej przenika się także z fotografią lifestyle’ową, o czym świadczy duża liczba publikacji internetowych, z jednej strony prezentujących przestrzenie, a z drugiej funkcjonujących w nich ludzi. Rozwijająca się blogosfera i media społecznościowe sprawiły, że dziś wnętrza to nie tylko ciekawie zaprojektowana przestrzeń, ale i historie żyjących w niej osób.

Z drugiej strony fotografowie zwracają uwagę na coraz silniejszą konkurencję, wynikającą z faktu, że jest to dziedzina oferująca stosunkowo niski „próg wejścia”, a także na fakt, że stawki przez ostatnie lata zmieniły się bardzo nieznacznie lub też w ogóle i są kilkukrotnie mniejsze niż w przypadku zleceń wykonywanych za granicą. Niestety problem ten dotyczy zarówno prac komercyjnych, jak i publikacji branżowych. „Branża pism o wnętrzach jest w odwrocie, a stawki stoją lub są pomniejszane już od ponad 10 lat. Warunki współpracy też stają coraz bardziej zniechęcające” – komentuje fotograf wnętrz z wieloletnim stażem, Radek Wojnar. Pisma te działają teraz na zasadzie komisów, czyli zrób sesję na własne ryzyko, a potem, jeżeli nam się spodoba gotowy materiał, wstaw go do nas i czekaj na publikację, nierzadko rok i dłużej. O ile pismo w międzyczasie nie upadnie, możesz liczyć na zapłatę. Oczywiście dopiero po publikacji”.

Yassen Hristov
Hompics.com

Od momentu mojego wejścia na rynek fotografii wnętrz i architektury minęło już ponad 10 lat i wiele w tym czasie się zmieniło. Rynek ciągle rośnie, a boom trwający w budownictwie daje sporo możliwości wszystkim graczom. Projekty i realizacje, które powstają w Polsce są na światowym poziomie, a ich twórcy chwalą się nimi i przez reklamę zdobywają nowych klientów. I tu najczęściej nasza wiedza i umiejętności okazują się potrzebne. Najważniejsze dla nas zmiany ostatnich lat, to te na rynku prasy. Chociaż nadal publikacje prasowe są prestiżowe dla architektów i fotografów, to od lat obserwujemy wypieranie jej przez Internet. Systematycznie spadają też stawki za publikację. Niestety ciągle mamy do czynienia z brakiem zrozumienia pojęcia licencji i praw autorskich, szczególnie wśród początkujących fotografów i mało doświadczonych zamawiających. Zapomina się przy tym, że każdy obraz, który powstaje, jest intelektualną własnością fotografa i musi on przekazać autorskie prawa majątkowe na określony czas, pola eksploatacji i terytorium.

Coraz większą wagę przywiązuje się też do kwestii plastyki zdjęć i postprodukcji. Da się zauważyć odejście od sesji mocno „świeconych” na rzecz światła naturalnego, minimalistycznych stylizacji i nierzucającej się w oczy obróbki zdjęć. W świecie mediów społecznościowych i zalewu reklam pod każda postacią coraz bardziej ceni się naturalność i autentyczność, także w kwestii prezentacji przestrzeni. Warto więc zwrócić uwagę, że choć ceny za poszczególne zlecenia mogą pozornie wydawać się względnie wysokie, trzeba brać pod uwagę, że praca fotografa wnętrz architektury nie kończy się w momencie opuszczenia fotografowanego obiektu. To często długie dni spędzone na postprodukcji wybranych ujęć.

Wynagrodzenie dla fotografa wnętrz w 2018 r.

  • Sesja do magazynu – 1600–3500 zł (pełne prawa)
  • Sesja dla studia projektowego – 2000–4000 zł lub 100–200 zł za zdjęcie z postprodukcją
  • Sesja dla zagranicznego studia projektowego – 5000–15 000 zł
  • Sesja dla restauracji – 1500–2500 zł/całość
  • Sesja do Internetu – 500–2000 zł
  • Sesja reklamowa produktu – 2500–8000 zł + prawa na eksploatację
  • Sesja reklamowa dla hotelu / dużego obiektu – 2500–10 000 zł + prawa na eksploatację
  • Sesja reklamowa dla dewelopera – 3500–10 000 zł + prawa na eksploatację
  • Sesja na potrzeby rynku nieruchomości – 600–1500 zł/całość
  • Sesja dla klienta przemysłowego (hale produkcyjne itp.) – 2500–5000 zł

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie drukowane 1 rok - 199,00 zł
Wydanie elektroniczne 1 rok - 127,50 zł
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl