Zarobki w branży foto 2018
Fotografia modowa
Na rynku szeroko pojętej fotografii reklamowej i modowej przez ostatnie pięć lat zaszło wiele zmian. Z jednej strony dostęp do coraz lepszego sprzętu i duże pole do rozwoju, z drugiej niesamowity wzrost znaczenia zdjęć w mediach społecznościowych i zmiana sposobu planowania kampanii – prasa odgrywa już znacznie mniejsze znaczenie. Dziś Internet jest głównym polem publikacji zdjęć. To social media wyznaczają trendy. „Z tego powodu marki coraz częściej rezygnują z dużych sesji wizerunkowych na rzecz większej liczby mniejszych, różnorodnych sesji z wykorzystaniem szerokiego asortymentu. Jednocześnie pomnożenie liczby zdjęć nie wpływa aż tak na stawkę samego fotografa, a raczej na cenę za obróbkę” – tłumaczy Mateusz Mizgalski, agent i producent w LAF Artist Management, reprezentującej m.in. takie nazwiska jak Kuba Dąbrowski, Zuza Krajewska czy Szymon Szcześniak.
Media społecznościowe nie są już tylko miejscem do publikowania prywatnych zdjęć z wakacji czy wieczornej kolacji w modnej restauracji. „Dziś to sfera, gdzie codziennie toczy się zacięta walka o „unikalnego użytkownika”. Fotografia reklamowa nabrała przez to nowego znaczenia” – zauważa Aleksandra Siwierska, specjalista ds. social media. „Użytkownicy nie chcą już widzieć idealnie zaaranżowanych scen, skąpanych w blasku lamp studyjnych. Chcą naturalnego światła, emocji i codzienności. Szukają inspiracji, ale również elementów, które bez większego problemu mogą odnieść w swoim życiu. Coś, co pozwoli im poczuć się… jak w reklamie” – podkreśla. Z jednej strony social media wychodzą więc na prowadzenie i każda z dużych marek przeznacza ogromne sumy na reklamę w Internecie, a z drugiej strony w wielu markach wciąż częste jest myślenie, że zdjęcia „do Internetu” powinny być tańsze.
„Wszyscy zdają sobie sprawę z tego, jak istotne są social media, a jednak wśród klientów wciąż pojawia się przeświadczenie, że to publikacje papierowe są lepiej płatne, przez co nawet bardzo rozpoznawalni klienci i duże marki potrafią zaoferować zdecydowanie zbyt niskie sumy za kontent” – mówi Mateusz Tyszkiewicz, młody fotograf modowy. Okazuje się jednak, że o publikacjach papierowych fotografowie również nie wyrażają się pochlebnie. „Wiele magazynów papierowych niestety proponuje śmieszne stawki. Czasem wręcz głupio jest mi brać takie pieniądze za zdjęcie i proszę klienta, by przeznaczył je po prostu na cele charytatywne, gdzie liczy się każdy pieniądz. Szczerze mówiąc, nie zdziwię się, jak za jakiś czas za print w ogóle nic nie będą chcieli płacić” – twierdzi Marek Ogień, fotograf sportowo-lifestylowy.
Ogień porusza również ważny temat, czyli brak świadomości, że za efektem powstałym na sesji nie stoi jedynie naciśnięcie migawki w danym momencie, a wiele innych czynników.
“Z klientami bywa różnie. Zdarzają się niestety tacy, którzy chcieliby wszystko, ale nie chcą dać za wiele od siebie. Miałem jedno takie spotkanie w życiu gdzie kobieta (szefowa dużej marki odzieżowej) bardzo dobitnie zareagowała jakim prawem ja chcę takie pieniądze i co ja tu w ogóle robię. Odpowiedziałem jej, że to ona do mnie zadzwoniła ponieważ chciała mnie jako fotografa, po czym wyszedłem z uśmiechem na twarzy” - wspomina fotograf. “Myślę, że ludzie nie zdają sobie często sprawy z tego, że fotograf spędza X godzin na szkoleniu się, X godzin na przeglądaniu inspiracji, X godzin na szukaniu swojego stylu, popełnianiu błędów i uczeniu się na nich, promowaniu się i budowaniu portfolio. Nie wspominając o sprzęcie, który jest wart tyle co dobry samochód. Na dodatek to wszystko liczy się nie w tygodniach czy miesiącach: to trwa latami. Musisz mieć też charyzmę, poczucie humoru, a i czasem umieć ugryźć się w język” - dodaje.
Wynagrodzenie dla fotografa mody (młodzi fotografowie) w 2018 r.
- Testy modelek – barter lub 500–1000 zł w przypadku umowy z agencją
- Lookbook małej marki – 2000–3000 zł
- Lookbook dużej marki – 5000–8000 zł
- Sesja modowa (mała marka) – 2000–3500 zł
- Sesja modowa (duża marka) – 3500–10 000 zł
- Zdjęcie okładkowe + sesja do cover story – 2000–3000 zł
Wynagrodzenie dla fotografa mody (znane nazwiska) w 2018 r.
- Testy modelek – barter/portfolio
- Lookbook małej marki – 2000–4000 zł
- Lookbook dużej marki – 5000–25 000 zł
- Sesja modowa (mała marka) – 2000–4000 zł
- Sesja modowa (duża marka) – 15 000–40 000 zł
- Sesja modowa zagraniczna – 12 000–40 000 zł
- Zdjęcie okładkowe + sesja do cover story – 2000–3500 zł
- Reklama dużej marki (nie modowej) – 5000–20 000 zł + prawa na eksploatację (nawet 20 000 zł)
- Reklama małej marki (nie modowej) – 3000–5000 zł + prawa na eksploatację
- Warsztaty fotograficzne – 2000–6000 zł/spotkanie