Popraw zdjęcia w Adobe Camera Raw [wideo]
Foto
|
Format RAW i DNGPodobnie jak tradycyjne negatywy, które trzeba było obrabiać w ciemni, pliki cyfrowe muszą być edytowane w "ciemni cyfrowej". Różni producenci oferują różne metody zapisywania plików, tak by nie były to informacje w żaden sposób skompresowane. Dlatego pliki te nazywają się RAW, czyli surowe. Adobe umożliwia eksportowanie plików RAW jako cyfrowe negatywy. DNG - to uniwersalny format dla wszystkich obrazów w formacie RAW. Nikon zapisuje je jako NEF, Canon jako CR2. Adobe to ujednolica. W odróżnieniu od reszty plików w formacie RAW, ACR zapisuje wszystkie poczynione zmiany w aktualnym pliku DNG, nie musi do niego tworzyć oddzielnych plików XMP. |
Wielu fotografów woli robić zdjęcia w formacie JPEG, bo oszczędzają w ten sposób miejsce na karcie i nie muszą podbijać kolorów, gdyż zazwyczaj robi to za nich procesor aparatu. Pliki JPEG są bowiem wstępnie przetworzone przez aparat, mają narzucany określony styl kolorów zdjęć i balans bieli. Fotografując w JPEG, tracimy jednak wiele informacji o kolorach i tonach obrazu, próba wprowadzenia korekcji w tym formacie niesie za sobą konsekwencje w postaci większego szumu i licznych artefaktów.
By mieć więcej informacji o kolorach i tonach fotografowanej sceny, przestawcie w aparacie format zapisu zdjęć na RAW i edytujcie je w Adobe Camera Raw. ACR ma wszystkie niezbędne narzędzia i menu bogate w różnego rodzaju opcje i suwaki.
W tym tutorialu pokażemy Wam, jak korzystać z ACR i jak edytować zdjęcie, by wyciągnąć z niego jak najwięcej dostępnych informacji. Zobaczycie, jak ustawić zakres tonalny zdjęcia, by zwiększyć jego kontrast, jak podbić nasycenie danego koloru bez przesycania innych lub tworzenia takich, których drukarki nie będą w stanie odwzorować. Pokażemy także, jak pozbyć się śladów plam z matrycy i na koniec, jak odpowiednio wyostrzyć delikatne szczegóły obrazu.
Przydatne informacje podczas edycji zdjęć
- Swobodna edycja. Nie można na stałe zmieniać oryginalnych pikseli pliku RAW. Wszystkie zmiany zapisane są jako plik XMP, który zapisany jest wraz z plikiem RAW. Oznacza to, że można do woli eksperymentować bez obawy o zniszczenie oryginalnego pliku RAW.
- Aktualizacja ACR. Starsze wersje Photoshopa mogą mieć problemy z otwarciem plików RAW nowszych modeli aparatów. Na szczęście są specjalne plug-iny ACR, które można ściągnąć i zainstalować. Wystarczy przejść do Pomoc>Aktualizacje. Manager umożliwi ściągnięcie najnowszych wersji potrzebnych wtyczek
- Usuwanie kurzu. Gdy usuwacie kurz za pomocą pędzla korygującego, powinniście znaleźć pędzel, który będzie pasował do wszystkich zabrudzeń. Jeżeli jednak znajdziecie wyjątkowo duży brud, za pomocą prawego przycisku myszy i przycisku Alt możecie szybko zmienić rozmiar i twardość pędzla
Zobacz film jak poprawić zdjęcia w Adobe Camera Raw
Popraw zdjęcia w Adobe Camera Raw krok po kroku
![Ustawiamy głębię koloruW Photoshopie Elements wybieramy Plik>Otwórz i wybieramy plik wejściowy (pobierz oryginalny plik). Plik jest cyfrowym negatywem, więc otworzy się w oknie Adobe Camera Raw. By wyciągnąć z niego jak najwięcej informacji o kolorze z rozwijanego menu Głębi, na dole po lewej wybieramy 16 bitów/kanał.](/i/images/9/9/2/dz03NTA=_src_3992-edycja_zdjec_Adobe_Camera_Raw_tutorial_01.jpg)
W Photoshopie Elements wybieramy Plik>Otwórz i wybieramy plik wejściowy (pobierz oryginalny plik). Plik jest cyfrowym negatywem, więc otworzy się w oknie Adobe Camera Raw. By wyciągnąć z niego jak najwięcej informacji o kolorze z rozwijanego menu Głębi, na dole po lewej wybieramy 16 bitów/kanał.
![Ustawiamy balans bieliFotografowane góry wydają się trochę za ciepłe. Z racji tego, że pracujemy na pliku RAW, możemy łatwo ochłodzić zdjęcia, korzystając z suwaka, który przesuwamy do wartości ok. 4900. Delikatną zielonkawą poświatę możemy zneutralizować, przesuwając suwak Tinty na -1, tworzymy w ten sposób balans bieli użytkownika.](/i/images/9/9/3/dz03NTA=_src_3993-edycja_zdjec_Adobe_Camera_Raw_tutorial_02.jpg)
Fotografowane góry wydają się trochę za ciepłe. Z racji tego, że pracujemy na pliku RAW, możemy łatwo ochłodzić zdjęcia, korzystając z suwaka, który przesuwamy do wartości ok. 4900. Delikatną zielonkawą poświatę możemy zneutralizować, przesuwając suwak Tinty na -1, tworzymy w ten sposób balans bieli użytkownika.
![Analizujemy ekspozycjęHistogram pozwala nam zobaczyć wszelkie nieprawidłowości dotyczące ekspozycji. Wykres nie dochodzi do lewej krawędzi, co oznacza, że brakuje w nim ciemnych tonów. Po prawej jest podobnie, czyli jasnych tonów także brakuje, zdjęcie składa się w znacznej mierze z półtonów.](/i/images/9/9/4/dz03NTA=_src_3994-edycja_zdjec_Adobe_Camera_Raw_tutorial_03.jpg)
Histogram pozwala nam zobaczyć wszelkie nieprawidłowości dotyczące ekspozycji. Wykres nie dochodzi do lewej krawędzi, co oznacza, że brakuje w nim ciemnych tonów. Po prawej jest podobnie, czyli jasnych tonów także brakuje, zdjęcie składa się w znacznej mierze z półtonów.
![Odkrywamy fakturęKontrast zdjęcia jest trochę za słaby. By go wzmocnić, musimy przyciemnić cienie i rozjaśnić światła. Dzięki temu odkryjemy fakturę skał i otaczającego je krajobrazu. Najeżdżamy kursorem na suwak Ekspozycji i przesuwamy go do wartości +0,25. Podbijamy w ten sposób najjaśniejsze tony.](/i/images/9/9/5/dz03NTA=_src_3995-edycja_zdjec_Adobe_Camera_Raw_tutorial_04.jpg)
Kontrast zdjęcia jest trochę za słaby. By go wzmocnić, musimy przyciemnić cienie i rozjaśnić światła. Dzięki temu odkryjemy fakturę skał i otaczającego je krajobrazu. Najeżdżamy kursorem na suwak Ekspozycji i przesuwamy go do wartości +0,25. Podbijamy w ten sposób najjaśniejsze tony.
![Przyciemniamy cienieBy przyciemnić cienie bez jednoczesnego przyciemniania innych tonów, sięgamy po suwak Czarne i ustawiamy jego wartość na 17. Za sprawą modyfikacji świateł i cieni, które sięgają już prawie obu stron histogramu, udało nam się rozsunąć histogram. By zobaczyć zdjęcie przed i po poprawkach, odhaczcie okienko podglądu.](/i/images/9/9/6/dz03NTA=_src_3996-edycja_zdjec_Adobe_Camera_Raw_tutorial_05.jpg)
By przyciemnić cienie bez jednoczesnego przyciemniania innych tonów, sięgamy po suwak Czarne i ustawiamy jego wartość na 17. Za sprawą modyfikacji świateł i cieni, które sięgają już prawie obu stron histogramu, udało nam się rozsunąć histogram. By zobaczyć zdjęcie przed i po poprawkach, odhaczcie okienko podglądu.
![Podbijamy kontrastBy dodatkowo zwiększyć kontrast, przesuwamy suwak Kontrastu w prawo do +68. Najciemniejsze cienie stały się prawie czarne, natomiast światła jeszcze jaśniejsze. Teraz histogram jest znacznie ciekawszy. Zwiększenie kontrastu sprawiło, że obraz nie jest już tak płaski.](/i/images/9/9/7/dz03NTA=_src_3997-edycja_zdjec_Adobe_Camera_Raw_tutorial_06.jpg)
By dodatkowo zwiększyć kontrast, przesuwamy suwak Kontrastu w prawo do +68. Najciemniejsze cienie stały się prawie czarne, natomiast światła jeszcze jaśniejsze. Teraz histogram jest znacznie ciekawszy. Zwiększenie kontrastu sprawiło, że obraz nie jest już tak płaski.
![Równoważymy tonyHistogram skłania się bardziej ku prawej stronie, czyli do sekcji świateł. By zrównoważyć ekspozycję, redukujemy intensywność najjaśniejszych tonów, przesuwając suwak Odtwarzania w prawo do 35. Dzięki temu najjaśniejsze tony będą ciemniejsze, a wykres rozciągnie się ku lewej.](/i/images/9/9/8/dz03NTA=_src_3998-edycja_zdjec_Adobe_Camera_Raw_tutorial_07.jpg)
Histogram skłania się bardziej ku prawej stronie, czyli do sekcji świateł. By zrównoważyć ekspozycję, redukujemy intensywność najjaśniejszych tonów, przesuwając suwak Odtwarzania w prawo do 35. Dzięki temu najjaśniejsze tony będą ciemniejsze, a wykres rozciągnie się ku lewej.
![Podnosimy kontrast półtonówMgła i chmury nad krajobrazem składają się głównie z półtonów. By wyciągnąć szczegóły z chmury, przesuwamy suwak Przejrzystość do +30. Podnosi to kontrast półtonów bez wpływu na dobrze eksponowane światła i cienie. W chmurach widać teraz więcej kształtów i fakturę.](/i/images/9/9/9/dz03NTA=_src_3999-edycja_zdjec_Adobe_Camera_Raw_tutorial_08.jpg)
Mgła i chmury nad krajobrazem składają się głównie z półtonów. By wyciągnąć szczegóły z chmury, przesuwamy suwak Przejrzystość do +30. Podnosi to kontrast półtonów bez wpływu na dobrze eksponowane światła i cienie. W chmurach widać teraz więcej kształtów i fakturę.
![Podbijamy kolorPodbijając nasycenie kolorów, odkrywamy fakturę i szczegóły krajobrazu, niestety łatwo się w tym zagalopować, co sprawia, że wszystko wygląda zbyt sztucznie, a kolory są przesycone. Przesuwamy więc suwak Nasycenia do +12, dzięki czemu kolory stają się nieco żywsze.](/i/images/0/0/0/dz03NTA=_src_4000-edycja_zdjec_Adobe_Camera_Raw_tutorial_09.jpg)
Podbijając nasycenie kolorów, odkrywamy fakturę i szczegóły krajobrazu, niestety łatwo się w tym zagalopować, co sprawia, że wszystko wygląda zbyt sztucznie, a kolory są przesycone. Przesuwamy więc suwak Nasycenia do +12, dzięki czemu kolory stają się nieco żywsze.
![Podnosimy jaskrawośćSuwak Jaskrawość służy do podbijania intensywności słabszych kolorów bez wpływu na te, które już są intensywne. Przesuwając suwak Jaskrawości do +16, można podbić jaskrawość niebieskiego nieba bez przesycania żółtych elementów krajobrazu.](/i/images/0/0/1/dz03NTA=_src_4001-edycja_zdjec_Adobe_Camera_Raw_tutorial_10.jpg)
Suwak Jaskrawość służy do podbijania intensywności słabszych kolorów bez wpływu na te, które już są intensywne. Przesuwając suwak Jaskrawości do +16, można podbić jaskrawość niebieskiego nieba bez przesycania żółtych elementów krajobrazu.
![Robimy zbliżenieBy stworzyć odbitkę, na której będzie dobrze widać szczegóły skały, wybieramy lupkę, klikamy, by zobaczyć 100% powiększenie. Jeżeli będziecie patrzeć pod mniejszym powiększeniem, nie będziecie w stanie dostrzec efektywności ostrzenia.](/i/images/0/0/2/dz03NTA=_src_4002-edycja_zdjec_Adobe_Camera_Raw_tutorial_11.jpg)
By stworzyć odbitkę, na której będzie dobrze widać szczegóły skały, wybieramy lupkę, klikamy, by zobaczyć 100% powiększenie. Jeżeli będziecie patrzeć pod mniejszym powiększeniem, nie będziecie w stanie dostrzec efektywności ostrzenia.
![OstrzymyPrzy 100% powiększeniu skały wyglądają mało wyraźnie. By je wyostrzyć, zmieniamy wartość w menu szczegół. Ustawiamy Ilość na 58, Promień na 1.0, Szczegół na 25, Maskowanie na 0. Odhaczamy okno Podglądu, dzięki temu widzimy wersję przed i po.](/i/images/0/0/3/dz03NTA=_src_4003-edycja_zdjec_Adobe_Camera_Raw_tutorial_12.jpg)
Przy 100% powiększeniu skały wyglądają mało wyraźnie. By je wyostrzyć, zmieniamy wartość w menu szczegół. Ustawiamy Ilość na 58, Promień na 1.0, Szczegół na 25, Maskowanie na 0. Odhaczamy okno Podglądu, dzięki temu widzimy wersję przed i po.
![Usuwamy szumCzyste obszary zdjęcia, takie jak niebo, są trochę zaszumione. Podnosimy więc wartość suwaka Redukcji szumu luminancji do 10, co go zmiękcza. Trzeba pamiętać, by korzystać z tego suwaka rozważnie, gdyż zmiękcza on także detale. Bezpieczniej redukować jest szum kolorowy, ustawiamy Kolor na 44.](/i/images/0/0/4/dz03NTA=_src_4004-edycja_zdjec_Adobe_Camera_Raw_tutorial_13.jpg)
Czyste obszary zdjęcia, takie jak niebo, są trochę zaszumione. Podnosimy więc wartość suwaka Redukcji szumu luminancji do 10, co go zmiękcza. Trzeba pamiętać, by korzystać z tego suwaka rozważnie, gdyż zmiękcza on także detale. Bezpieczniej redukować jest szum kolorowy, ustawiamy Kolor na 44.
![Zapamiętaj i otwórzKlikamy na podstawowe menu. Gdy naciśniemy Gotowe, zapiszemy dokonane zmiany w pliku RAW, a dokładniej w podpiętym pliku (zobaczcie, o co chodzi po lewej na dole). Gdy spojrzycie na niebo, zobaczycie na nim paprochy z brudnej matrycy. Klikamy Otwórz obraz i otwiera się standardowy edytor Elements.](/i/images/0/0/5/dz03NTA=_src_4005-edycja_zdjec_Adobe_Camera_Raw_tutorial_14.jpg)
Klikamy na podstawowe menu. Gdy naciśniemy Gotowe, zapiszemy dokonane zmiany w pliku RAW, a dokładniej w podpiętym pliku (zobaczcie, o co chodzi po lewej na dole). Gdy spojrzycie na niebo, zobaczycie na nim paprochy z brudnej matrycy. Klikamy Otwórz obraz i otwiera się standardowy edytor Elements.