Jak fotografować zimowe krajobrazy
Ustawienia aparatu
W przypadku zimowych pejzaży, powszechnym problemem jest sytuacja, gdy jasne, ośnieżone obszary na zdjęciu wychodzą szare. Wszystko przez to, że dominująca biel ogłupia układ pomiaru światła aparatu, skłaniając go do niedoświetlania scen. W trybach automatycznych, ustaw jednostopniową dodatnią korektę ekspozycji. W trybie manualnym należy skorygować ustawienia ekspozycji tak, aby wskaźnik światłomierza pokazał około jednego stopnia powyżej odczytu. Śnieg w fotografowanej scenie powinien wyglądać biało i świeżo, a przy tym nie być prześwietlony.
Ustawienie balansu bieli
Zapisywanie wykonanych zdjęć w formacie RAW oznacza, że można bez obaw skorygować balans bieli już po sesji w programie graficznym. Czemu jednak nie mielibyście oszczędzić sobie czasu i uzyskać poprawnej kolorystyki już w aparacie, stosując podejście manualne?
Będzie Wam potrzebna szara karta lub filtr kalibracyjny, za pomocą którego ustawicie niestandardowy balans bieli. My wykorzystaliśmy ExpoDisc, który należy nałożyć na obiektyw. Obiektyw skierowany został w stronę tematu, a zdjęcie referencyjne wykonaliśmy przy docelowych ustawieniach ekspozycji. Aby autofokus nie szukał ciągle ostrości, przełączyliśmy obiektyw na ostrzenie manualne.
Ustawienie w aparacie predefi - niowanego trybu balansu bieli Auto lub Cień może doprowadzić do powstania scen z żółtym zafarbem i tym samym zrujnowania mroźnej atmosfery kadru. Zamiast tego, należy przejść do menu fotografowania aparatu i ustawić Własny balans bieli.
Po wybraniu Własnego balansu bieli będziecie musieli jeszcze wskazać zdjęcie wzorcowe (którym powinien być pusty obraz). Jeżeli korzystacie z szarej karty, to powinna ona całkowicie wypełniać kadr. Pamiętajcie też, że należy wykonać kolejne zdjęcie referencyjne za każdym razem, gdy zmieni się temat, miejsce lub oświetlenie sceny.
Korekta pomiaru światła
Pozostawiony samemu sobie, system pomiaru światła w aparacie spróbuje uchwycić maksymalnie wiele detali w scenie – szczególnie w jasnych partiach obrazu. Normalnie tego właśnie, jako fotografowie, byście chcieli. Ale w przypadku bardzo jasnego, śnieżnego tła oznaczałoby to, że światłomierz doprowadzi do ogólnego niedoświetlenia obrazu. To spowoduje, że białe obszary zostaną uwiecznione na zdjęciu jako ponuro szare. Ustawcie zatem jeden lub dwa stopnie EV dodatniej kompensacji ekspozycji, aby mieć pewność, że scena jest prawidłowo naświetlona. Wspierajcie się też histogramem podczas oglądania wykonanych zdjęć w celu sprawdzenia, czy biel na zdjęciu nie została przycięta przez prawą krawędź pola wykresu.