ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Inspiracje / Historia zdjęcia

Postproducenci Ich Królewskich i Książęcych Mości Olga Drenda

2013-12-09
41 komentarzy
472
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Postproducenci Ich Królewskich i Książęcych Mości
fot. Jason Bell
Zdjęcia z uroczystości chrztu brytyjskiego księcia Jerzego obiegły niedawno światowe media. W ich powstanie znaczący wkład miało krakowskie studio House of Retouching, odpowiedzialne za postprodukcję fotografii Jasona Bella. Udało nam się namówić tych niezwykle zapracowanych specjalistów na krótką rozmowę...

Z Krakowa na dwór brytyjskiej rodziny królewskiej: osiągnięcia specjalizującego się w postprodukcji studia House of Retouching muszą robić wrażenie. Na liście ich klientów widnieją potężne światowe firmy, agencje reklamowe i organizacje charytatywne, magazyny - z "Vanity Fair" i "Vogue" na czele, a teraz również koronowane głowy. Zdjęcia Jasona Bella z chrzcin księcia Jerzego obiegły świat - a w ślad za nimi nazwa krakowskiego studia, które odpowiadało za postprodukcję sesji.

Chrzest księcia Jerzego, fot. Jason Bell, postprodukcja House of Retouching

Jak to się stało, że niewielka krakowska firma w ciągu zaledwie kilku lat (powstała w roku 2006) trafiła do ekstraklasy? Jej założyciele, Krzysztof Gadomski i Tomasz Kozakiewicz mówią, że to zasługa konsekwentnej pracy i odrobiny szczęścia.

"Gdy zaczynaliśmy, mieliśmy bardzo skromne portfolio, niemniej każda praca, która się tam znalazła. była bardzo starannie wykonana. Przynajmniej tak wtedy uważaliśmy", wspominają swoje początki. "Obsługiwaliśmy niewielu klientów, ale powoli uczyliśmy się tajników postprodukcji i nieustannie doskonaliliśmy nie tylko warsztat, ale także metodologię obróbki zdjęć. Po pewnym czasie doprowadziło to do wypracowania unikalnego sposobu retuszu, kładącego nacisk na pozostawienie zdjęcia jak najbliżej fotograficznej naturalności, a jednocześnie wyciśnięcia z niego maksimum jego potencjału".

Angela Gheorghiu (Royal Opera House), fot. Jason Bell, postprodukcja House of Retouching

Metody działania House of Retouching spodobały się Jasonowi Bellowi - laureatowi Terence Donovan Award, współpracownikowi "Vogue" i "Vanity Fair" oraz autorowi plakatów filmowych do "Billy’ego Elliota" czy świątecznego klasyka, "To właśnie miłość". Bell nawiązał współpracę z krakowskim studiem - jak się okazało, długotrwałą.

"Jason Bell stał się naszym motorem napędowym", opowiadają Kozakiewicz i Gadomski. Współpraca opłaciła się: pewnego razu zdjęcia Bella, przy których pracowali, znalazły się we właściwym czasie i miejscu. "Księżna Kate poszła kiedyś do Royal Portrait Gallery w Londynie. Podczas tej wizyty zwróciła uwagę na wystawę Jasona "Englishman in New York". Tak się składa, że my również obrabialiśmy zdjęcia do tej wystawy i albumu Jasona. Księżnej tak zdjęcia się spodobały, iż postanowiła skorzystać z usług fotografa, a gdzie Jason, to i my...", wspominają. 

Dla Lekarzy bez Granic, fot. Susanne Spiel, postprodukcja House of Retouching

Prestiżowe zlecenie było, jak łatwo się domyślić, niemałym wyzwaniem. "Rodzina królewska to arystokraci, ale również celebryci, zatem ich zdjęcia muszą zachować autentyczny charakter. Podczas pracy nad zdjęciami trzeba brać pod uwagę bardzo wiele aspektów fotografii - od korekcji optyki, przez szumy, mikrostrukturę, oświetlenie po kolorystykę i geometrię", mówią Kozakiewicz i Gadomski.

"Postprodukcja zajmuje się każdym zdjęciem całościowo, co oznacza przejrzenie całego zdjęcia na bardzo dużym zbliżeniu i poprawianie każdego miejsca, które tych poprawek wymaga."

Chanel Metiers D’Art Collection by Karl Lagerfeld dla Vanity Fair, fot. Jason Bell, , postprodukcja House of Retouching

Moi rozmówcy skorzystali przy tym z okazji, aby rozprawić się z pewnym popularnym mitem dotyczącym postprodukcji zdjęć. "Popularnie uważa się, że retusz to jedynie wynaturzanie zdjęć poprzez usuwanie negatywnych cech wizualnych naszej ludzkiej natury", mówią. "Tymczasem na wielu zdjęciach praca nad "kosmetycznymi" aspektami skóry nie stanowi więcej niż 10-15% całej pracy nad zdjęciem. Często nad tłami spędzamy dużo więcej czasu niż nad modelami."

Jakie wyzwanie było dotychczas najtrudniejsze dla House of Retouching? "Sesja Jasona Bella, która odbyła się z okazji corocznego Festiwalu Reklamy w Cannes. Bohaterem był Tham Kai Meng, CCO Ogilvy & Mather Worldwide.

Tham Kai Meng, Ogilvy & Mather CCO dla Cannes Lions, fot. Jason Bell, postprodukcja House of Retouching

Oczywistym jest, że lwy, wśród których baraszkuje model pochodziły z innych zdjęć, ale musiała zachodzić pomiędzy nimi bliska interakcja, aby zdjęcia nabrały autentycznego charakteru i siły wyrazu. W związku z tym obraz jest bardzo złożony i w dużej mierze stworzony w komputerze", wspominają Gadomski i Kozakiewicz. "Momentami wątpiliśmy, iż uda nam się zdążyć stworzyć te zdjęcia na czas. Czas bowiem jest bardzo często największym problemem postprodukcji. Zmiany na zdjęciach wymagają często bardzo wielu godzin pracy, a terminy z biegiem lat są coraz krótsze. Ludzie przyzwyczaili się do możliwości zmian i wymagają coraz dalej idących ingerencji w coraz krótszym czasie. Często technicznie wiemy, jak wykonać pracę, jednak terminy wydają się niemożliwe do osiągnięcia".

Kate Beckinsale, fot. Jason Bell, postprodukcja House of Retouching

House of Retouching tworzą ludzie, którzy na fotografii i postprodukcji zjedli zęby. Tomasz Kozakiewicz przez kilka lat prowadził własne studio fotograficzne, później zarządzał nowojorskim Peter White Studio. Krzysztof Gadomski, prowadzący dziś również krakowskie Studio Zabłocie, jest aktywny na rynku od lat 90. Jaka jest ich filozofia pracy i współpracy?

"Staramy się zachować 'naturalność', co oczywiście nie oznacza, że nie zmieniamy niczego na zdjęciach, lecz podczas tych zmian staramy się pozostawać wierni rzeczywistości", mówią. "'Naturalny' i 'retusz' to słowa, które stoją w opozycji. Mówiąc ‘retusz naturalny’ mamy więc na myśli retusz wierny naturze i pozostający wciąż w kanonie fotografii (a nie np. grafiki, która rządzi się zupełnie innymi prawami). Dzięki temu nikt nie jest w stanie powiedzieć gdzie nastąpiła nasza ingerencja - a jeśli jest, uznajemy to za naszą porażkę."

Lauren Cuthbertson (Royal Opera House), fot. Jason Bell, postprodukcja House of Retouching
Lauren Cuthbertson (Royal Opera House), fot. Jason Bell, postprodukcja House of Retouching
Lauren Cuthbertson (Royal Opera House), fot. Jason Bell, postprodukcja House of Retouching
Emilia Clarke, fot. Jason Bell, postprodukcja House of Retouching
Emilia Clarke, fot. Jason Bell, postprodukcja House of Retouching
Emilia Clarke, fot. Jason Bell, postprodukcja House of Retouching
Marcin Dorociński dla Malemen, fot. Robert Wolański, postprodukcja House of Retouching
Marcin Dorociński dla Malemen, fot. Robert Wolański, postprodukcja House of Retouching
Marcin Dorociński dla Malemen, fot. Robert Wolański, postprodukcja House of Retouching
Olga Drenda

Pisze i tłumaczy (Unsound festival, Coilhouse, Przekrój, Lampa, znak, Digital Camera Polska, Glissando, Polityka). Jej główne zainteresowania to futurologia (zwłaszcza mylne przewidywania), nowe technologie, transhumanizm, historia XX wieku, bezpretensjonalna muzyka awangardowa i królik. W DCP opisuje ciekawe zjawiska fotograficzne oraz odpytuje fotografów z kraju i ze świata.

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl