Terence Donovan - wizualny kłamca
Terence Donovan (1936–1996) był czołowym przedstawicielem nowej generacji wykształconych i utalentowanych fotografów mody, która pojawiła się w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Adekwatnie do swojego pseudonimu „Guv’nor” łączył doskonałość techniczną z nowatorskim podejściem do wizualnej strony prac we wszystkich uprawianych przez siebie gatunkach fotografii: zdjęciach modowych, portrecie, akcie i dokumencie.
Skąd wzięło się jego zainteresowanie fotografią?
Donovan urodził się w Stepney we wschodnim Londynie. Mając 11 lat rozpoczął w niepełnym wymiarze godzin naukę zawodu w London School of Photo-Engraving and Lithography, a kiedy w wieku 15 lat ją ukończył, został asystentem fotografa w firmie poligraficznej. Po odbyciu służby wojskowej spędził dwa lata jako pomocnik w atelier fotografa mody Johna Frencha, a następnie w 1959 r. otworzył własne studio.
Czym wyróżniały się jego prace?
Chociaż równie komfortowo czuł się pracując w atelier, jak i w plenerze, wczesne zdjęcia modowe Donovana utrzymane był w konwencji fotoreportażu. Swoich modeli ubranych w najmodniejsze kreacje fotografował na tle miejskiego pejzażu, w elektrowniach, hutach czy na bazarach. Jego zdjęcia wkrótce zaczęły pojawiać się w magazynach, takich jak Vogue i Harper’s Bazaar oraz w reklamach. Wykonywał również fotoreportaże poświęcone takim tematom, jak na przykład dzień z życia striptizerki dla magazynu Man About Town.
Jak potoczyła się jego kariera?
Swoje fotografie modowe i portretowe przez resztę swojego życia publikował w magazynie Vogue, ale pojawiały się one także w takich w czasopismach, jak Nova i The Sunday Times Magazine. W 1980 i 1990 roku został poproszony o zrobienie oficjalnych portretów księżnej Diany oraz księcia i księżnej Yorku. Wykonywał również oficjalne portrety Margaret Thatcher.
Jakie jeszcze inne projekty zrealizował?
W 1973 roku wyreżyserował swój jedyny film fabularny, ekscentryczny film szpiegowski Yellow Dog. W latach 80. i 90. wyreżyserował również około 3000 reklam telewizyjnych oraz klipów wideo. Był to m.in. niezapomniany teledysk Roberta Palmera z 1986 do utworu „Addicted to Love”, na którym piosenkarz występuje w otoczeniu ekskluzywnych modelek. Donovan był również posiadaczem czarnego pasa w judo i wykonał zdjęcia ilustrujące wydaną w 1985 r. książkę Katsuhiko Kashiwazaki zatytułowaną Fighting Judo.
Jak zakończyło się jego niezwykle produktywne życie?
Fotograficzny świat był zszokowany, kiedy w 1996 roku Donovan w wieku 60 lat popełnił samobójstwo. Później okazało się, że od dłuższego czasu cierpiał na ciężką depresję spowodowaną przyjmowaniem sterydów mających zwalczyć egzemę.
Jaki jest najbardziej znany cytat z jego wypowiedzi?
„Magia fotografii jest metafizyczna” – powiedział w wywiadzie dla magazynu The Guardian w 1983 roku. „To, co widzisz na zdjęciu nie jest tym, co widziałeś w czasie jego wykonywania. Prawdziwą istotą fotografii jest tworzenie wizualnego kłamstwa.”