Jak fotografować stabilnie z ręki
Ogólna zasada związana z robieniem ostrych zdjęć bez statywu głosi, że czas naświetlania nie powinien być dłuższy niż liczbowa odwrotność długości ogniskowej. Przykładowo, fotografując obiektywem 50 mm nie należy ustawiać czasu otwarcia migawki dłuższego niż 1/50 s, natomiast czas 1/500 s będzie maksymalnym zalecanym czasem ekspozycji dla obiektywu 500 mm. Dobrym pomysłem będzie uwzględnienie również w rachunkach współczynnika pozornego wydłużenia ogniskowej związanego z formatem matrycy aparatu, tak więc obiektyw 500 mm w aparacie z sensorem APS-C da efektywną ogniskową wynoszącą ok. 750–800 mm. To, jak w Twoim przypadku sprawdzi się ta zasada, będzie już sprawą mocno indywidualną. Niektórzy fotografowie potrafią uzyskać wyraźne zdjęcia, stosując czasy dłuższe od zalecanych, podczas gdy innym zdjęcia wychodzą rozmyte nawet przy ekspozycjach dwukrotnie krótszych.
1. Podstawowy
Przyłóż oko do wizjera, obejmij dłonią obiektyw od dołu i oprzyj łokcie na brzuchu, aby ograniczyć drżenie rąk.
2. Chwyt pionowy
Stań wygodnie, ale unikaj sytuacji, w której wymachujesz łokciami na lewo i prawo. Staraj się nie naciskać przycisku spustu migawki – zamiast tego przesuwaj po nim palcem.
3. Trzymanie zestawu z długim obiektywem
Duże teleobiektywy są w znacznie większym stopniu podatne na drgania i dlatego korzystając z nich, warto używać lewej ręki jako podpory.
Oczywiście im krótszy jest czas naświetlania, tym większe masz szanse na uzyskanie ostrych zdjęć. W celu skrócenia czasu otwarcia migawki przygotuj się na konieczność podniesienia czułości ISO lub otwarcia przysłony. Włącz też system stabilizacji obrazu zaimplementowany w obiektywie lub aparacie. Eliminuje on efekt wywierany przez drgania aparatu. Mechanizmy tego typu szczególnie dobrze sprawdzają się podczas fotografowania optyką długoogniskową, kiedy to zjawisko drgań potrafi ulegać zwielokrotnieniu.
Kluczowa w uzyskiwaniu nieporuszonych zdjęć jest jednak Twoja pozycja, jaką przyjmujesz podczas fotografowania. Oto pięć zasad, które warto stosować.
Stabilna postawa stojąca to warunek ostrego zdjęcia. Stań na wygodnie rozchylonych nogach w taki sposób, aby stopy ustawione były względem siebie pod kątem ok. 90 stopni. Pochyl się lekko do przodu i przenieś ciężar ciała bardziej na wysuniętą nogę. To zapewni Ci stabilniejszą pozycję. Obejmij dłonią obiektyw u jego nasady i delikatnie pchnij aparat w kierunku twarzy. Aparat powinien mocno dotykać twojego nosa i czoła. Owinięcie paska aparatu wokół ręki i nadgarstka dodatkowo poprawi pewność chwytu i stabilność. Upewnij się, że pasek jest naprężony, tak aby opinał cały aparat.
Przy środku ciężkości znajdującym się bliżej gruntu, pozycja ta może zapewnić bardziej stabilną podporę, aniżeli pozycja stojąca. Dotyczy to głównie sytuacji, gdy korzystasz z dłuższej i cięższej optyki, która szybciej męczy ręce. Oprzyj łokieć lub ramię o kolano, aby utworzyć coś w rodzaju monopodu pomiędzy stopą a obiektywem.
Pozycja z brzuchem opartym na podłożu jest najstabilniejszym sposobem wykonywania zdjęć. Fotografując w ten sposób, postępuj zgodnie z tymi samymi zasadami, co wcześniej, w kwestii obejmowania dłonią obiektywu, przyciskania aparatu do twarzy i przesuwania opuszką palca wskazującego po przycisku spustu migawki. Dodatkowa stabilność uzyskiwana przez oparcie łokci o grunt pozwoli Ci korzystać ze stosunkowo długich czasów naświetlania.
Oprzyj się o jakiś naturalny element krajobrazu, taki jak pień drzewa czy latarnię, i dociśnij do niego aparat. Kiedy będziesz już skupiony i gotowy do wykonania zdjęcia, rozluźnij się i uspokój oddech. Zdjęcie wykonuj podczas wydechu, ponieważ wówczas Twoje ciało będzie mniej spięte.
Jeśli masz taką możliwość i nie wpłynie to negatywnie na kadrowanie i kompozycję zdjęcia, znajdź sobie jakiś mocny przedmiot, o który mógłbyś się oprzeć. Stoły, słupki ogrodzeniowe, oparcie krzesła – użyj wszystkiego, co Ci się nawinie pod rękę, aby uzyskać większą stabilność pozycji. Możesz oprzeć łokcie na tym przedmiocie lub położyć na nim ręce. Jeśli natomiast fotografujesz w towarzystwie przyjaciela, to poproś go o uklęknięcie i wykorzystaj jego ramię do podparcia się i ustabilizowania w ten sposób aparatu.