Praca z kolorem od A do Z - Część 5: Drukarki fotograficzne i papier Szymon Aksienionek
Partnerem cyklu "Praca z kolorem od A do Z" jest firma
Mimo ogromnej popularności urządzeń mobilnych z dostępem do internetu, portali społecznościowych czy internetowych galerii zdjęć, niezmiennie końcowym dziełem całego procesu fotograficznego pozostaje odbitka. W przypadku pracy z materiałem analogowym w postaci negatywów, aby uzyskać zdjęcie na papierze, potrzebny był powiększalnik lub wizyta w laboratorium fotograficznym. Dziś, w czasach dominacji aparatów cyfrowych i ogólnej dostępności skanerów do klisz, podstawowym materiałem roboczym jest plik cyfrowy – bitmapa.
Do uzyskania papierowej odbitki potrzebny jest minilab lub... drukarka fotograficzna! Atramentowe drukarki fotograficzne w swojej ogólnej budowie nie różnią się zbytnio od swoich biurowych odpowiedników. Jednak diabeł tkwi w szczegółach i jest kilka kluczowych cech, jakie powinna spełniać drukarka dedykowana do drukowania fotografii.
Natomiast papiery fotograficzne do domowych drukarek atramentowych dają obecnie amatorom fotografii znacznie większe możliwości, niż jeszcze kilka lat temu oferowały najbardziej profesjonalne, tradycyjne metody chemicznej obróbki. Szeroki wybór dostępnych podłoży i różnorodność ich właściwości cieszą pasjonatów druku zdjęć, jednak mogą okazać się nie lada wyzwaniem dla tych, którzy w świecie drukowania stawiają swoje pierwsze kroki.
- poprzednia
- następna »»