ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Praktyka

Praca z kolorem od A do Z - Część 3: Monitor i kalibracja Szymon Aksienionek

2017-06-22
5 komentarzy
41
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Praca z kolorem od A do Z - Część 3: Monitor i kalibracja
Dlaczego monitor jest tak ważny w pracy fotografa i na co warto zwrócić uwagę przed zakupem

Czym jest kalibracja monitora?

Na kalibrację monitora składają się zazwyczaj dwa etapy – kalibracja i profilowanie. W każdym z nich posługujemy się specjalnym urządzeniem pomiarowym – kolorymetrem lub spektrofotometrem (nazywanym potocznie kalibratorem), które, zamocowane na monitorze, dokonują pomiarów zmieniających się pól barwnych.

Najprostszym sposobem na ustawienie prawidłowej jasności monitora, jest wyświetlenie na ekranie białej kartki w Photoshopie czy Notatniku i regulacja jasności do poziomu, w którym biała kartka papieru trzymana obok będzie dawała wrażenie podobnego poziomu bieli.

Pierwszy etap to ustawienie parametrów wyświetlania monitora. Profesjonalne monitory graficzne ustawiają się same, komunikując się poprzez oprogramowanie z urządzeniem kalibrującym. W pozostałych monitorach interaktywnie będziemy proszeni przez oprogramowanie o wyregulowanie w menu monitora takich ustawień jak: jasność, kontrast, punkt bieli oraz poziom świecenia poszczególnych kanałów RGB. Większość programów do kalibracji umożliwia regulację tych parametrów, a po ich wybraniu kreator kalibracji poprowadzi nas za rękę do następnego etapu, którym jest tworzenie profilu ICC.

Drugi etap kalibracji – profilowanie, polega na wyświetlaniu na ekranie monitora pól barwnych. Oprogramowanie za pomocą czujnika w urządzeniu kalibrującym mierzy możliwości odwzorowania oraz błąd koloru monitora. Po zakończeniu pomiarów, na ich podstawie generowany jest profil ICC monitora. Zapisany profil automatycznie ustawia się jako główny profil wyświetlania w systemie operacyjnym i od tej pory będzie ładował się wraz z każdym uruchomieniem komputera.

Sprzętowa czy programowa?

Większość niedrogich monitorów i ekranów laptopów dostępnych na rynku nie daje się poprawnie skalibrować. Dzieje się tak dlatego, że w zdecydowanej większości konstrukcji wykorzystywana jest tzw. kalibracja programowa. W procesie tym korekcje różnic między zadanymi a otrzymywanymi na monitorze wartościami odcieni, dokonywane są poprzez regulację sygnału wyjściowego karty graficznej. Skutkiem tego jest osiągnięcie zadanego poziomu odwzorowania bieli, jednak kosztem utraty odwzorowania pewnych odcieni, braku płynności podczas wyświetlania przejść tonalnych oraz pojawiających się dominant barw podstawowych podczas wyświetlania obrazów w skali szarości.

Kalibracja sprzętowa możliwa jest jedynie w monitorach dedykowanych do zastosowań graficznych i fotograficznych, np. EIZO ColorEdge. W tabeli Look-Up Table tych monitorów stosowany jest 16-bitowy opis każdej składowej. Daje to 16384 możliwych tonów dla każdej z barw podstawowych. Kalibracja sprzętowa umożliwia osiągnięcie nie tylko wyświetlania bieli o zadanych parametrach, ale również uzyskanie poprawnego odwzorowania tonalnego dla każdej z barw podstawowych bez utraty odcieni. Również wyświetlanie obrazów w skali szarości przeprowadzane jest bez dominanty któregoś z kolorów podstawowych. Kalibracja sprzętowa zachowuje wszystkie tony, odcienie barw i płynną gradację zdjęć wyświetlanych na ekranie.

Kalibratory... zobacz, który model jest dla Ciebie


Na początek...
Najpopularniejsze kolorymetry to X-Rite i1Display Pro i Datacolor Spyder 5. Różnią się nie tylko ceną, ale także możliwościami w zakresie regulacji ustawień kalibracji. Do podstawowej kalibracji ekranu w większości przypadków wystarczy Datacolor Spyder 5 Express (ok. 500 zł). Bardziej zaawansowanych użytkowników zainteresuje droższy, ale precyzyjniejszy kolorymetr X-Rite i1Display Pro (ok. 900 zł).
Na początek...
Najpopularniejsze kolorymetry to X-Rite i1Display Pro i Datacolor Spyder 5. Różnią się nie tylko ceną, ale także możliwościami w zakresie regulacji ustawień kalibracji. Do podstawowej kalibracji ekranu w większości przypadków wystarczy Datacolor Spyder 5 Express (ok. 500 zł). Bardziej zaawansowanych użytkowników zainteresuje droższy, ale precyzyjniejszy kolorymetr X-Rite i1Display Pro (ok. 900 zł).

Jeśli drukujesz...
Jeśli posiadasz drukarkę, lepszym wyborem może okazać się spektrofotometr. Przy jego pomocy możesz tworzyć profile ICC papieru i drukarki. Świetnie sprawdzi się ColorMunki Photo (ok. 1600 zł). Przejrzysty interfejs i wbudowany w oprogramowanie kreator kalibracji umożliwiają stworzenie całkiem niezłego profilu ICC nawet laikom. Jeśli zajmujesz się fotografią zawodowo, najlepszym spektrofotometrem będzie dla ciebie X-Rite i1Photo Pro 2 (ok. 6300 zł). Jest on standardowym urządzeniem pomiarowym w profesjonalnych zastosowaniach poligraficznych.
Jeśli drukujesz...
Jeśli posiadasz drukarkę, lepszym wyborem może okazać się spektrofotometr. Przy jego pomocy możesz tworzyć profile ICC papieru i drukarki. Świetnie sprawdzi się ColorMunki Photo (ok. 1600 zł). Przejrzysty interfejs i wbudowany w oprogramowanie kreator kalibracji umożliwiają stworzenie całkiem niezłego profilu ICC nawet laikom. Jeśli zajmujesz się fotografią zawodowo, najlepszym spektrofotometrem będzie dla ciebie X-Rite i1Photo Pro 2 (ok. 6300 zł). Jest on standardowym urządzeniem pomiarowym w profesjonalnych zastosowaniach poligraficznych.

A może...
Osobną kategorią są czujniki wbudowane w najbardziej zaawansowane monitory graficzne np. EIZO ColorEdge seri CG. Takie kolorymetry, mieszczą się w ramce monitora i wysuwają się jedynie w czasie kalibracji. Mimo swoich niewielkich rozmiarów, czujniki takie dzięki indywidualnemu dostrojeniu do konkretnego egzemplarza monitora, umożliwiają zazwyczaj precyzyjniejszą kalibrację niż jakiekolwiek zewnętrzne kalibratory.
A może...
Osobną kategorią są czujniki wbudowane w najbardziej zaawansowane monitory graficzne np. EIZO ColorEdge seri CG. Takie kolorymetry, mieszczą się w ramce monitora i wysuwają się jedynie w czasie kalibracji. Mimo swoich niewielkich rozmiarów, czujniki takie dzięki indywidualnemu dostrojeniu do konkretnego egzemplarza monitora, umożliwiają zazwyczaj precyzyjniejszą kalibrację niż jakiekolwiek zewnętrzne kalibratory.
Szymon Aksienionek

Product Manager w firmie Medikon Polska - wyłącznego przedstawiciela marki FOMEI w Polsce. Ekspert do spraw druku cyfrowego i zarządzania barwą. Doświadczony fotograf - entuzjasta reportażu i fotografii koncertowej, oficjalny fotograf Przystanku Woodstock i WOŚP. Wykładowca przedmiotu Zarządzanie Barwą w Warszawskiej Szkole Fotografii i Grafiki Projektowej. Kalibracją monitorów i drukiem w fotografii zajmuje się od ponad 20 lat. Na co dzień w Medikonie odpowiada za wsparcie techniczne i merytoryczne oraz szkolenia z druku dla fotografów i grafików. Prowadzi też wykłady, prezentacje, warsztaty i szkolenia w zakresie zagadnień związanych z drukiem atramentowym i zarządzaniem barwą dla studentów szkół oraz uczelni fotograficznych, graficznych i artystycznych, a także wszystkich pasjonatów i profesjonalistów zainteresowanych fotografią i drukiem.

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl