Wszystko na temat RAW [warsztat w DCP]
W przypadku fotografii krajobrazowej, korzystanie z plików JPEG nie daje żadnych korzyści: zdjęcia bowiem wymagają zawsze wprowadzenia określonych korekt, umożliwiających wydobycie jak największej liczby szczegółów z najjaśniejszych i najciemniejszych obszarów, zwłaszcza w ujęciach scen o dużym kontraście. Teraz przejdźmy do pełnego szybko rozgrywających się wydarzeń świata fotografii prasowej. Podczas fotografowania różnych dyscyplin sportowych kluczowe znaczenie ma czas, więc podstawowym kryterium, jakie bierze się pod uwagę, jest szybkość transferu danych. W takich sytuacjach lepiej sprawdza się format JPEG, dzięki któremu w aparacie zapisany zostaje gotowy i często przetworzony już obraz, który można natychmiast rozesłać do redakcji na całym świecie. Tego typu skompresowane pliki, choć często odznaczają się gorszą jakością obrazu, idealnie sprawdzają się, gdy potrzeba szybkiej wymiany danych.
Plik RAW nie jest zatem gotowym zdjęciem. Stanowi jedynie zbiór danych, które nie zostały jeszcze przekształcone w obraz. Mogą one zostać przetworzone za pomocą odpowiedniego oprogramowania, służącego do konwersji plików RAW, i wówczas dopiero ujawnia się prawdziwa siła tego formatu. Z kolei, zapisane w aparacie zdjęcia w plikach JPEG można traktować jako przetworzone już obrazy, które zostały poddane konwersji z formatu RAW do JPEG przez jego procesor.
Od wątpliwości do kreatywności
Pewien kłopot stanowi to, że każdy producent aparatów cyfrowych wykorzystuje własną strukturę plików RAW i udostępnia oprogramowanie przeznaczone dla modelu własnej marki. W przypadku Canona są to pliki CR2, Nikon posługuje się zbiorami z rozszerzeniem NEF i tak dalej. Na szczęście, wszystkie te pliki posiadają podobną strukturę, dzięki czemu powstało wiele programów, dających szansę edycji plików RAW pochodzących z dowolnego aparatu: Capture One, Adobe Camera Raw i Adobe Photoshop Lightroom. Programy te służą do modyfikowania wartości uchwyconych przez fotokomórki tak, jakby działo się to w momencie rejestrowania danych. Ponadto, umożliwiają wprowadzanie korekt w zakresie ekspozycji, szczegółowości świateł i cieni oraz kontrastu, a także dają kontrolę nad przejrzystością, ostrością i pozwalają redukować zaszumienie – dzięki tym kreatywnym narzędziom, dobry obraz może stać się jeszcze lepszy.