Jasne stałki dla bezlusterkowców [test w DCP]
Dla większości fotografów najbardziej pożądanym obiektywem, oprócz podstawowego zestawu standardowych zoomów, jest wysokiej jakości, jasne szkło stałoogniskowe. Najlepiej coś o efektywnej ogniskowej z przedziału od 50 do 85 mm, ponieważ nadaje się zarówno do fotografii ulicznej, jak i portretowej.
Obiektywy, jakie wybraliśmy do naszego testu, oferują duży maksymalny otwór przysłony o wartości z przedziału od f/1,2 do f/1,8. Główną zaletą tak jasnych szkieł, w porównaniu ze sprzedawanymi w komplecie z aparatem standardowymi obiektywami typu zoom, jest to, że przy słabym oświetleniu pozwalają one korzystać ze znacznie krótszych czasów otwarcia migawki bez konieczności podnoszenia czułości. Większy otwór przysłony to przede wszystkim mniejsza głębię ostrości, a co tym idzie, bardziej plastyczne zdjęcia z przyjemnym rozmyciem tła.
Oto nasi zawodnicy
- 1. Fujifilm Fujinon XF 56 mm f/1,2 R, 4100 zł
- 2. Nikon 1 Nikkor 32 mm f/1,2, 3000 zł
- 3. Olympus M.Zuiko 25 mm 1/1,8, 1700 zł
- 4. Olympus M.Zuiko ED 75 mm 1/1,8, 3500 zł
- 5. Panasonic Leica DG 25 mm f/1,4, 2000 zł
- 6. Panasonic Leica DG 42,5 mm f/1,2, 6200 zł
- 7. Samsung 85 mm f/1,4 ED SSA, 3100 zł
- 8. Sony Sonnar T* FE 55 mm f/1,8 ZA, 3600 zł