Zmień perspektywę i sfotografuj wieżowce z dołu
PROfil |
Peter Stewart Jest zupełnym samoukiem, a jego przygoda z fotografią rozpoczęła się podczas samotnych wypraw z plecakiem po Azji Południowo-Wschodniej. Urodzony w Australii Peter spędził pół swojego życia w Anglii. W 2014 roku postanowił poświęcić się wyłącznie podróżowaniu, wybierając na swoją bazę Hongkong. Fotografie Petera przedstawiają najczęściej rozległe sceny i ich skalę oraz abstrakcyjne obrazy ukazujące architekturę i rozkwit miast w azjatyckich metropoliach. www.peterstewartphotography.com |
Kształty i symetria tych budynków jest tym, co wydaje się najbardziej fascynujące. To zdjęcie zrobiłem w dzielnicy budynków mieszkalnych Tseung Kwan O, znajdującej się na obrzeżach Hongkongu. Zabrałem się do tego w typowy dla mnie sposób, czyli zacząłem od przeprowadzenia wizji lokalnej w ciągu dnia, aby poszukać różnych punktów i kątów widzenia, dzięki czemu udało mi się znaleźć ten widok. Wróciłem później w to miejsce w nocy, poczekałem, aż większość mieszkańców wróci do domów i zacząłem fotografować. Pozostanie na miejscu do późnej nocy bardzo się opłaciło, gdyż wtedy właśnie w oknach wielu mieszkań zapaliły się światła, dodając obrazowi większej siły wyrazu i koloru.
Staranny dobór miejsca usytuowania aparatu i kąta widzenia obiektywu stanowi podstawę uzyskania wyrazistej kompozycji i prostych linii na tego typu zdjęciach. W tym celu użyłem Nikon D810 z obiektywem szerokokątnym Samyang 14 mm f/2,8 zamocowanego na statywie Gitzo Traveler. Ustawiłem czułość matrycy na ISO 640, a otwór przysłony na f/11 oraz skorzystałem z elektronicznego wężyka spustowego, aby móc zarejestrować trzy ekspozycje z czasem naświetlania wynoszącym 3, 20 i 45 s.
Później ręcznie połączyłem ze sobą te ujęcia w programie Photoshop. Rejestrując i łącząc ze sobą te trzy różne ekspozycje, upewniałem się cały czas, czy na gotowym zdjęciu poprawnie naświetlone będą zarówno światła w kolorowych oknach, jak i cienie na nocnym niebie.
Wskazówki Petera, jak fotografować metropolie
- Zwróć uwagę na geometrię obrazu, by mieć pewność, że wszystkie linie są proste.
- Czasami ukazanie szczegółów w zbliżeniu pozwala uzyskać obraz o większej sile wyrazu niż rozległa sceneria.
- Najpierw odwiedź wybrane przez siebie lokalizacje i zanotuj, jakie potencjalnie interesujące kompozycje można by później w nich zarejestrować.
- Korzystaj z funkcji bracketingu ekspozycji. Pozwala to później łączyć ze sobą ujęcia w celu zachowania wielu szczegółów w światłach i cieniach.