Stavros Charisopoulos i jego czarno-biały minimalistyczny pejzaż
Podobnie jak wielu świetnych fotografów, Stavros Charisopoulos prowadzi podwójne życie. W przeszłości zajmował się projektowaniem biżuterii i gemmologią, natomiast obecnie zarabia na życie, prowadząc własny sklep jubilerski. Ale to fotografia była zawsze największą pasją Stavrosa, zatem kiedy tylko jego umiejętności wykonywania zdjęć krajobrazowych i architektonicznych osiągnęły profesjonalny poziom, zaczął traktować ich rejestrowanie jako drugą pracę.
Chociaż Stavros zwiedził wiele znanych turystycznych miast, szczególnie mocno pokochał unikatowe regiony Islandii. "Surrealistyczny krajobraz, różnorodność tematów, brak śladów działalności człowieka i ekstremalna pogoda to idealne warunki do wykonywania zachwycających pejzaży, które tak bardzo mnie interesują". Stavros zwykle tworzy obrazy w odcieniach szarości: "Wstępna wizualizacja i komponowanie kadrów w czerni i bieli wydają mi się bardziej naturalne" - dodaje. "Nie tylko dlatego, że w latach 90. tworzyłem głównie monochromatyczne zdjęcia, wykorzystując klisze, ale również dlatego, że mogę kontrolować tonalność, kontrast i formę, tak by uzyskać zamierzony efekt artystyczny.
Nikon D600 z obiektywem 70–200 mm f/2,8. Parametry ekspozycji: 1 s, f/11, ISO 100, 150 mm
W procesie postprodukcji zazwyczaj używam Photoshopa w połączeniu z zestawem Tony’ego Kuypera Luminosity Masks (www.goodlight.us). Zestaw akcji stworzony przez Kuypera daje mi pełną kontrolę nad procesem konwersji do odcieni szarości. Ich użytkownik ma do wyboru maski tonujące o 11 poziomach jasności, od jasnych, przez średnie, aż do bardzo ciemnych. Sam możesz zdecydować, która z nich jest najbardziej odpowiednia dla konkretnego obrazu".
Nikon D600 z obiektywem 70–200 mm f/2,8. Parametry ekspozycji: 0,5 s, f/16, ISO 50, 175 mm
Większość zdjęć Stavrosa ma kwadratowe proporcje kadru, pomimo tego że komponuje obrazy w trakcie fotografowania tak, by później nie przycinać ich już w procesie postprodukcji. "Korzystam z trybu podglądu na żywo, mając ustawioną proporcję boków zdjęcia 1:1 i staram się znaleźć elementy kompozycji, takie jak puste obszary, które dodatkowo podkreślą zarówno jednolitą przestrzeń kadru, jak również kształty i linie. Kwadratowy kadr nie sprawdza się w przypadku wszystkich obrazów: to wymagający sposób komponowania ujęć, który czasem jest zamierzony, a innym razem jest wynikiem eksperymentowania".
Więcej zdjęć Stavrosa znajdziecie na stronie www.stavroscharisopoulos.com.