ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Inspiracje / Sylwetki mistrzów

Andy Rouse - "Najważniejsze to zrozumieć zwierzęta"

2015-08-07
1 komentarzy
61
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Andy Rouse - "Najważniejsze to zrozumieć zwierzęta"
O ciężkiej pracy i stawianiu sobie nowych wyzwań rozmawiamy z Andy Rousem, 9-krotnym laureatem konkursu Wildlife Photographer of the Year

PROfil

Andy Rouse fotograf dzikiej przyrody

Andy Rouse

  • Jest znanym fotografem dzikiej przyrody; pochodzi z Wielkiej Brytanii, lecz pracuje w wielu różnych zakątkach świata.

  • Jego prace zdobyły wiele nagród, w tym prestiżowy Medal Cherry Kearton, przyznawany przez Królewskie Towarzystwo Geograficzne, a w ciągu ostatnich siedmiu lat - dziewięć wyróżnień w konkursie Wildlife Photographer of the Year.

  • Andy chętnie dzieli się swoją wiedzą, m.in. prowadził wykłady podczas ubiegłorocznej edycji PhotoLive w Wielkiej Brytanii

  • Najnowsza książka Andy'ego po tytułem Little Owls: Living on the Edge jest dostępna w sprzedaży na stronie www.arwpstore.com.

W życiu każdego utalentowanego fotografa amatora przychodzi moment, gdy musi zdecydować, czy chce się zajmować fotografią zawodowo czy nie. Dla Andy'ego Rouse'a, jednego z najbardziej znanych i cenionych brytyjskich fotografów dzikiej przyrody, była to niezapomniana chwila. "Kiedy skończyłem 33 lata, co miało miejsce dobrych 15 lat temu, nagle uznałem, że nadszedł czas, by zostać profesjonalistą" - wspomina Andy. "Nie miałem pełnej satysfakcji z tego, co robiłem. Pomimo wielu sukcesów, jakie odnosiłem, nie byłem zadowolony z jakości swojego życia. Bez wahania podjąłem więc decyzję - i nie żałowałem jej ani przez moment".

Podobnie jak u wielu innych specjalistów od dzikiej przyrody, w pierwszej kolejności u Andy'ego pojawiło się zainteresowanie zwierzętami, a dopiero po pewnym czasie samą fotografią. "Zawsze lubiłem zwierzęta i już jako mały chłopiec interesowałem się nimi" - wyjaśnia. "Wychowywałem się w miejskiej scenerii hrabstwa Essex, więc mój kontakt z dziką przyrodą ograniczał się do wiewiórek pojawiających się od czasu do czasu w lokalnym parku! Jeśli chodzi o fotografię, swój pierwszy aparat kupiłem w czasie studiów, gdy pracowałem dorywczo w ZOO. W późniejszym okresie robienie zdjęć było dla mnie sposobem na rozładowanie stresu po ciężkim dniu pracy w korporacji, a reszta to już historia".

Szybki rozwój

Andy zdołał przekonać Terry'ego Hope'a, weterana fotografii reportażowej, aby dał mu jedną kolumnę w magazynie - co było nie lada osiągnięciem dla młodego fotografa. Po krótkim czasie zdobył swoją pierwszą nagrodę w konkursie Wildlife Photographer of the Year za zdjęcie miejskiego lisa. "Byłem nikim i nagle zostałem zauważony".

Muszę mieć kontakt ze zwierzęciem. Chcę spojrzeć mu w oczy, słyszeć jego ruchy, czuć zapach mokrej sierści.

Wielu fotografów dzikiej przyrody prowadzi swoje kolumny w magazynach i bierze udział w konkursach - dlaczego więc, zdaniem Andy'ego, właśnie jego prace przyciągają uwagę ludzi? "Nie mam pojęcia. Ciężko pracuję. Umiem operować światłem. Ciągle stawiam sobie nowe wyzwania, aby rozwijać swój twórczy potencjał. Staram się zmierzać w innym kierunku niż pozostali. Najważniejsze jest jednak to, że potrafię zrozumieć zwierzęta. Od zawsze miałem w sobie dużo empatii i łączyła mnie z nimi szczególnego rodzaju więź".

Dwie młode i ciekawe świata płomykówki pozują do zdjęcia, fot. Andy Rouse
Anglia, 2013
Dwie młode i ciekawe świata płomykówki pozują do zdjęcia. Dzięki kontaktowi wzrokowemu pomiędzy zwierzęciem a oglądającym, fotografia ma znacznie większą siłę wyrazu, fot. Andy Rouse
Anglia, 2013
Dwie młode i ciekawe świata płomykówki pozują do zdjęcia. Dzięki kontaktowi wzrokowemu pomiędzy zwierzęciem a oglądającym, fotografia ma znacznie większą siłę wyrazu, fot. Andy Rouse

Podnoszenie świadomości

Andy zawsze otwarcie mówił o tym, że najważniejsze, by szanować zwierzęta, a nie tylko kolekcjonować ich zdjęcia. "Tak wielu fotografom zależy wyłącznie na zrobieniu zdjęcia. Dążą tylko i wyłącznie do zyskania sławy i są gotowi zrobić wszystko, aby dopiąć swego. Poznałem kiedyś gościa, który otwarcie powiedział mi, że zależy mu jedynie na dołączeniu do grona znanych fotografów dzikiej przyrody, do czego wystarczyła mu ostatecznie odpowiednia suma pieniędzy. Takie podejście jest zupełnie obce mi i moim bliskim znajomym, jak Danny Green lub Rich Steel. Przede wszystkim dbamy o zwierzęta; fotografia służy jedynie opłaceniu rachunków, jak mawiał nieżyjący już, wielki Galen Rowell".

Najważniejsze jest to, że potrafię zrozumieć zwierzęta. Od zawsze miałem w sobie dużo empatii i łączyła mnie z nimi szczególnego rodzaju więź.

Andy nie ma wątpliwości, co do wartości swoich prac. "Tworzenie pięknych obrazów odgrywa istotną rolę w działaniach na rzecz ochrony przyrody. Jako fotografowie, pomagamy organizacjom komunikować się z otoczeniem. Potrzebują one bowiem odpowiednich obrazów do uzupełnienia treści wiadomości związanych z ochroną, i to my musimy im je dostarczyć. Jestem bardzo wybredny, jeśli chodzi o to, z kim podejmuję współpracę. Obecnie pomagam w zbieraniu funduszy na ochronę tygrysów i goryli. Mój udział polega na pozyskiwaniu jak największej ilości pieniędzy ze sprzedaży książek i tym podobnych działań. Następnie przekazuję zebrane środki znacznie mądrzejszym od siebie ludziom, którzy wiedzą, jak je właściwie spożytkować".

Rybołów chwytający pstrąga, fot. Andy Rouse
Szkocja, 2013
Rybołów chwytający pstrąga. Wspaniałe zdjęcie ptaka w akcji, wykonane w Rothiemurchus, fot. Andy Rouse
Szkocja, 2013
Rybołów chwytający pstrąga. Wspaniałe zdjęcie ptaka w akcji, wykonane w Rothiemurchus, fot. Andy Rouse

W torbie fotografa

Andy Rouse obecnie najchętniej używa lustrzanek Canona i szczególnie poleca model 1D X. "Korzystam także z Canona 7D, przerobionego do wykonywania zdjęć w podczerwieni, oraz obiektywów tego samego producenta: 14 mm, rybiego oka 15 mm, 24-70 mm, 70-200 mm, 200-400 mm i 600 mm" - dodaje.

Żadnego ukrywania się

Andy lubi znajdować się w samym centrum akcji. "Nie korzystam z aparatów pułapek: nie podoba mi się obraz, jaki rejestrują. Każdą wyprawę traktuję jako coś osobistego i zależy mi na szansie nawiązania kontaktu z portretowanym stworzeniem. Chcę spojrzeć mu w oczy, słyszeć jego ruchy, czuć zapach mokrej sierści. Bezpośrednie zetknięcie się z danym okazem bardzo pomaga w wykonywaniu zdjęć". Zapytany o kwestię edycji, Andy również odpowiada otwarcie. "Każdy z nas jest zmuszony do przetwarzania obrazów, gdyż ludzkie oko charakteryzuje się dwa razy większą dynamiką tonalną, niż jest w stanie zarejestrować aparat. Ja jednak tylko poprawiam zdjęcia - co jest dla mnie ważną kwestią etyczną. Nie wprowadzam żadnych dodatkowych elementów do obrazu".

Niedźwiedź grizzly polujący na łososia, fot. Andy Rouse
Alaska, 2011
Niedźwiedź grizzly polujący na łososia. Andy zamroził ruch wody, skracając czas naświetlania do 1/1600 s, fot. Andy Rouse
Alaska, 2011
Niedźwiedź grizzly polujący na łososia. Andy zamroził ruch wody, skracając czas naświetlania do 1/1600 s, fot. Andy Rouse

Udział w konkursach

Tworzenie pięknych obrazów odgrywa istotną rolę w działaniach na rzecz ochrony przyrody.

Andy podzielił się z nami spostrzeżeniami na temat konkursów fotograficznych. "Starając się o zdobycie nagrody, najlepiej wyzbyć się jakichkolwiek oczekiwań: wszystko jest bowiem oceniane przez ludzi posiadających odmienne opinie na temat tego, jak powinno wyglądać dobre zdjęcie. Trzeba umieć spojrzeć obiektywnie na swoje prace". Co planuje fotografować w najbliższym czasie? "Nie mam żadnej specjalnej listy. Aktualnie są to zające, płomykówki i niedźwiedzie polarne. Wraz z Andrew Jamesem rozwijamy nowy portal dla fotografów, www.foto-buzz.com".

Na koniec mamy jeszcze dla Was wskazówki Andy'ego, na temat tego, jak fotografować dzikie zwierzęta.

Płomykówka. Kolejne nastrojowe ujęcie zrobione w czasie złotej godziny, gdy panują idealne warunki oświetleniowe do fotografowania zwierząt, fot. Andy Rouse
Anglia, 2013
Płomykówka. Kolejne nastrojowe ujęcie zrobione w czasie złotej godziny, gdy panują idealne warunki oświetleniowe do fotografowania zwierząt, fot. Andy Rouse
Anglia, 2013
Płomykówka. Kolejne nastrojowe ujęcie zrobione w czasie złotej godziny, gdy panują idealne warunki oświetleniowe do fotografowania zwierząt, fot. Andy Rouse

Wskazówki zawodowca - Andy Rouse radzi, jak fotografować dzikie zwierzęta

  • Bądź cierpliwy. Jeśli nie odniesiesz sukcesu przy pierwszym podejściu, nie poddawaj się. Musisz próbować dalej.

  • Liczy się szczerość. Nie ma nic złego w wykorzystaniu komercyjnych kryjówek do wykonania zdjęcia, lecz trzeba umieć się do tego przyznać.

  • Szanuj to, co uwieczniasz. Przede wszystkim musisz kierować się dobrem zwierzęcia - nigdy o tym nie zapominaj!

  • Wybierz odpowiednią porę. Najlepsze warunki oświetleniowe panują w pierwszej godzinie tuż po wschodzie słońca i ostatniej przed jego zachodem. Staraj się robić większość swoich zdjęć w tym czasie, a zauważysz ogromną różnicę.

  • Nie przestawaj się rozwijać. Zmierzaj do obranego przez siebie celu, trzymając się własnego stylu. Wyznaczanie sobie kolejnych zadań jest najlepszym sposobem na rozwijanie własnych umiejętności.

Więcej prac Andy'iego można znaleźć na stronie www.andyrouse.co.uk. W sprzedaży pojawiła się też jego nowa książka, poświęcona sowom "Little Owls: Living on the Edge".

Nie mam pojęcia. Ciężko pracuję. Umiem operować światłem. Ciągle stawiam sobie nowe wyzwania, aby rozwijać swój twórczy potencjał. Staram się zmierzać w innym kierunku niż pozostali

Falklandy, 2007
Pingwiny królewskie,
sfotografowane na przylądku
Volunteer Point - samiec chroni
samicę przed swoim rywalem, fot. Andy Rouse
Falklandy, 2007 Pingwiny królewskie, sfotografowane na przylądku Volunteer Point - samiec chroni samicę przed swoim rywalem, fot. Andy Rouse
Falklandy, 2007
Pingwiny królewskie, sfotografowane na przylądku Volunteer Point - samiec chroni samicę przed swoim rywalem, fot. Andy Rouse
Norwegia, 2009
Niedźwiedź polarny sfotografowany
na dryfującym lodzie w prowincji
Svalbard w Norwegii
Norwegia, 2009 Niedźwiedź polarny sfotografowany na dryfującym lodzie w prowincji Svalbard w Norwegii
Norwegia, 2009
Niedźwiedź polarny sfotografowany na dryfującym lodzie w prowincji Svalbard w Norwegii
Kenia, 2012
Słoń afrykański sfotografowany na tle tęczy w rezerwacie Masai Mara, fot. Andy Rouse
Kenia, 2012 Słoń afrykański sfotografowany na tle tęczy w rezerwacie Masai Mara, fot. Andy Rouse
Kenia, 2012
Słoń afrykański sfotografowany na tle tęczy w rezerwacie Masai Mara, fot. Andy Rouse
Madagaskar, 2012
Kolejne świetne ujęcie skaczącego lemura, wykonane z czasem ekspozycji wynoszącym 1/1000 s, fot. Andy Rouse
Madagaskar, 2012 Kolejne świetne ujęcie skaczącego lemura, wykonane z czasem ekspozycji wynoszącym 1/1000 s, fot. Andy Rouse
Madagaskar, 2012
Kolejne świetne ujęcie skaczącego lemura, wykonane z czasem ekspozycji wynoszącym 1/1000 s, fot. Andy Rouse
Antarktyka, 2007
Słoń morski południowy - młody
agresywny samiec walczy o swoje
terytorium, fot. Andy Rouse
Antarktyka, 2007 Słoń morski południowy - młody agresywny samiec walczy o swoje terytorium, fot. Andy Rouse
Antarktyka, 2007
Słoń morski południowy - młody agresywny samiec walczy o swoje terytorium, fot. Andy Rouse
Rwanda, 2012
Radosny młody goryl górski.
Zbliżenie się na odpowiednią
odległość do tematu ogrywa
w fotografii Andyiego
kluczową rolę, fot. Andy Rouse
Rwanda, 2012 Radosny młody goryl górski. Zbliżenie się na odpowiednią odległość do tematu ogrywa w fotografii Andyiego kluczową rolę, fot. Andy Rouse
Rwanda, 2012
Radosny młody goryl górski. Zbliżenie się na odpowiednią odległość do tematu ogrywa w fotografii Andyiego kluczową rolę, fot. Andy Rouse

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl