Fotomontaże Matta Malloy'a - sposób na dynamiczny krajobraz [wideo]
Zamiast stosować ciągłą ekspozycję, aby uchwycić dynamikę sunących po niebie chmur, można wykonać długą serię zdjęć poklatkowych, a następnie połączyć je w jeden obraz. Takim stylem fotografowania posługuje się Matt Molloy. Jego zdjęcia krajobrazowe, nasycone kolorystyką i ukazujące upływ czasu, przypominają bardziej dzieła malarskie niż fotograficzne. Na przykładzie wejściowego zdjęcia "Kraina olbrzymich lizaków", przedstawiającego elektrownię wiatrową, wyjaśnił nam w jaki sposób powstają jego fotografie.
"W celu stworzenia fotomontażu ukazującego upływ czasu, połączyłem ze sobą wiele zdjęć w jeden obraz” - zdradza Matt. "Fotografując krajobraz, pierwszą rzeczą, jaką robię jest zarejestrowanie serii ujęć poklatkowych, czyli tzw. timelapse’ów (wiele zdjęć wykonanych tak samo ustawionym aparatem), a następnie nakładam je na siebie w Photoshopie".
W tej technice kluczem do sukcesu jest odpowiednie dobranie długości czasu naświetlania i częstotliwości wykonywania ujęć. "Kiedy wykonuję zdjęcia poklatkowe, interwał może drastycznie zmienić wygląd finalnego obrazu. Większa częstotliwość wykonywania ujęć spowoduje płynniejsze ukazanie ruchu, podczas gdy dłuższe przerwy będą tworzyły puste przestrzenie między fragmentami poruszających się obiektów, co sprawi, że zarejestrowany ruch będzie miał bardziej skokowy charakter. Prędkość poruszających się elementów jest prawie taka sama. W przypadku szybciej poruszających się obiektów, widoczne będą poszczególne fazy ruchu, zaś w przypadku wolniejszych ruch może sprawiać wrażenie bardziej płynnego, w zależności od ustawionego interwału".
Na jedno finalne zdjęcie może składać się nawet kilkaset pojedynczych klatek, zatem cały materiał musi zostać jeszcze odpowiednio opracowany. "Do łączenia warstw w Photoshopie używam trybu mieszania o nazwie Jaśniej. Powoduje to, że z każdego kolejnego zdjęcia do obrazu dodawane są tylko jasne elementy. Kiedy już połączę fotografie, reguluję Poziomy i kontrast, by przywrócić ciemne tony. Przekonałem się, że zautomatyzowanie tego procesu poprzez użycie skryptów Photoshopa pozwala zaoszczędzić sporo czasu, warto zatem stworzyć i zapisać odpowiednie akcje w bibliotece Operacje".
Zacznij już dzisiaj…
- Użyj statywu i zdalnego wyzwalania migawki, aby mieć pewność, że na wszystkich zdjęciach poklatkowych zarejestrujesz dokładnie taki sam kadr.
- Fotografuj w trybie manualnym, dzięki czemu ekspozycja kolejnych ujęć będzie identyczna. Naświetlaj na światła (to znaczy dobierz takie parametry ekspozycji, by zachować szczegóły w najjaśniejszych partiach sceny).
- Zarejestruj wiele klatek – na fotomontaże Matta składa się od 80 do ponad 600 ujęć.
- Matt podpowiada, że nie trzeba wcale wykorzystać całego zestawu klatek: „Zazwyczaj zaczynam od połączenia ze sobą wszystkich ujęć, by mieć ogólny pogląd na temat tego, jaki obraz mogę uzyskać, a następnie w razie potrzeby usuwam niektóre kadry i wykonuję kolejną próbę”.
Zobacz więcej zdjęć Matta Molloy'a
Więcej zdjęć Matta znajdziecie m.in. na serwisach: Flickr, FB, Tumblr, 500px, Fineartamerica.