ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Edycja

Jak poprawić odbicie krajobrazu w lustrze wody [wideo]

2013-09-13
0 komentarzy
5
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Jak poprawić odbicie krajobrazu w lustrze wody [wideo]
Używając Photoshopa Elements pokażemy Wam jak wydobyć z lustra wody kolor i fakturę odbijającego się krajobrazu
Foto

Filtr fotograficzny

Warstwa Dopasowania Filtr Fotograficzny symuluje technikę ocieplania zdjęcia, które ma zbyt chłodną poświatę, czasami nawet powoduje kolorowe zabarwienie, które zaczyna dominować w scenie, jeżeli odpowiednio podkręci się jego intensywność. Umożliwia to likwidowanie kolorowej poświaty, powstałej przez np. działanie różnych źródeł światła jednocześnie. Zaletą tej Warstwy Dopasowania jest możliwość podpinania maski, która sprawia, że poprawki mogą zostać ograniczone tylko do jakiegoś obszaru, co świetnie sprawdza się w przypadku zdjęć wykonanych w mieszanym świetle.

Gdy fotografujemy piękny krajobraz w bezwietrzny dzień, powierzchnia wody zachowuje się jak lustro, tworząc wrażenie symetrii. Jednakże odbicie zazwyczaj nie jest tak jasne i wyraźne, jak reszta sceny, co burzy równowagę.

Poprawiając kolory odbicia w tafli, trzeba pracować na oddzielnych warstwach dopasowania, które pozwolą na korekcję tylko określonych partii zdjęcia - możemy niezależnie nanosić poprawki na różne obszary. Na szczęście Warstwy Dopasowania w Photoshopie Elements ułatwiają sprawę i dają pełne pole do popisu dla selektywnych poprawek.

Nasza piękna góra jest trochę wyprana z kolorów i bez kontrastu, natomiast jej odbicie jest wyraźniejsze i bardziej nasycone, jednakże - ze względu na cienie na pierwszym planie straciło część szczegółów. Rozjaśniając zdjęcie w celu odkrycia detali ukrytych w cieniach, ryzykujemy przepaleniem poprawnie naświetlonych obszarów zdjęcia, m.in. najjaśniejszych partii gór. Dlatego pokażemy Wam, jak za pomocą Warstw Dopasowania, stosując pewne poprawki tonalne i kolorystyczne, śmiało eksperymentować bez obawy o zniszczenie zdjęcia. Malując pędzlem po Masce dopasowania, nauczycie się rozjaśniać ciemne obszary obrazu, bez wpływania na jaśniejsze jego partie.

Na co warto zwrócić uwagę

  • Malując po masce czarnym pędzlem, możemy ochronić przed jej działaniem określone obszary zdjęcia. Biały pędzel powoduje nakładanie efektu maski na obszar, który jest nim zamalowywany. Szybkim sposobem przełączania między czarnym a białym pędzlem jest wciskanie X, który zamienia miejscami dwa wybrane kolory, widoczne u dołu piórnika
  • Planujecie drukować zdjęcie? Monitor komputera może generować znacznie więcej kolorów, niż drukarka jest w stanie wydrukować. Dlatego, jeżeli planujecie wydrukować odbitkę, warto pracować w przestrzeni kolorystycznej, która przedstawia drukowalne kolory. By to zrobić, idźcie do Edycja>Ustawienia koloru i zawsze odhaczajcie Optymalizuj do drukowania i OK
  • Kolory poza gamutem to te, która można zobaczyć na ekranie monitora, ale nie są widoczne na wydruku. Photoshop CS ma wygodną opcję (Widok>Ostrzeżenia gamutowe), która wskazuje kolory, które są poza gamutem jako szare plamy. Niestety, w Photoshopie Elements takiej opcji nie ma, dlatego przy podbijaniu kolorów, szczególnie błękitu, trzeba działać ostrożnie.

Zobacz film jak poprawić odbicie krajobrazu w wodzie

Edytujemy zdjęcie krok po kroku

Zdjęcie do edycji
Naszym plikiem wejściowym będzie to zdjęcie. Pobierz oryginalny plik i zacznij zabawę!
Zdjęcie do edycji Naszym plikiem wejściowym będzie to zdjęcie. Pobierz oryginalny plik i zacznij zabawę!
1
Zdjęcie do edycji
Naszym plikiem wejściowym będzie to zdjęcie. Pobierz oryginalny plik i zacznij zabawę!
Otwieramy plik
W standardowym oknie Elements klikamy na Obraz>Otwórz, z listy wybieramy reflection_before.jpg. Automatyczny Balans bieli
aparatu dodał w zdjęciu lekką niebieskawą poświatę,
kontrast góry jest dosyć słaby. Zaczniemy od ocieplenia
sceny.
Otwieramy plik W standardowym oknie Elements klikamy na Obraz>Otwórz, z listy wybieramy reflection_before.jpg. Automatyczny Balans bieli aparatu dodał w zdjęciu lekką niebieskawą poświatę, kontrast góry jest dosyć słaby. Zaczniemy od ocieplenia sceny.
2
Otwieramy plik
W standardowym oknie Elements klikamy na Obraz>Otwórz, z listy wybieramy reflection_before.jpg. Automatyczny Balans bieli aparatu dodał w zdjęciu lekką niebieskawą poświatę, kontrast góry jest dosyć słaby. Zaczniemy od ocieplenia sceny.
Testujemy filtr fotograficzny
Idziemy do Okna>Warstwy i otwieramy paletę
warstw. Przechodzimy do głównego menu i wybieramy
Warstwa>Nowa warstwa dopasowania>Filtr
fotograficzny. Pojawi się nowa warstwa, klikamy OK.
Warstwa dopasowania Filtr fotograficzny pojawi się nad
warstwą zdjęcia.
Testujemy filtr fotograficzny Idziemy do Okna>Warstwy i otwieramy paletę warstw. Przechodzimy do głównego menu i wybieramy Warstwa>Nowa warstwa dopasowania>Filtr fotograficzny. Pojawi się nowa warstwa, klikamy OK. Warstwa dopasowania Filtr fotograficzny pojawi się nad warstwą zdjęcia.
3
Testujemy filtr fotograficzny
Idziemy do Okna>Warstwy i otwieramy paletę warstw. Przechodzimy do głównego menu i wybieramy Warstwa>Nowa warstwa dopasowania>Filtr fotograficzny. Pojawi się nowa warstwa, klikamy OK. Warstwa dopasowania Filtr fotograficzny pojawi się nad warstwą zdjęcia.
Ocieplamy
By wywołać cieplejszą poświatę, przesuwamy
Intensywność filtra do 30%. Pojawia się dzięki temu
więcej ciepłych przebić na górach, ociepla to też elementy
pierwszego planu. Niebo nie powinno być za ciepłe,
dlatego dokonamy na nim kilku selektywnych poprawek.
Ocieplamy By wywołać cieplejszą poświatę, przesuwamy Intensywność filtra do 30%. Pojawia się dzięki temu więcej ciepłych przebić na górach, ociepla to też elementy pierwszego planu. Niebo nie powinno być za ciepłe, dlatego dokonamy na nim kilku selektywnych poprawek.
4
Ocieplamy
By wywołać cieplejszą poświatę, przesuwamy Intensywność filtra do 30%. Pojawia się dzięki temu więcej ciepłych przebić na górach, ociepla to też elementy pierwszego planu. Niebo nie powinno być za ciepłe, dlatego dokonamy na nim kilku selektywnych poprawek.
Edytujemy maskę
Klikamy na miniaturę tła. Klikamy na Różdżkę
i ustawiamy Tolerancję na 35. Klikamy na niebo,
następnie na Maskę warstwy Filtr fotograficzny. Idziemy
teraz do Edycja>Wypełnij selekcję. Wybieramy 50%
szarości, klikamy OK.
Edytujemy maskę Klikamy na miniaturę tła. Klikamy na Różdżkę i ustawiamy Tolerancję na 35. Klikamy na niebo, następnie na Maskę warstwy Filtr fotograficzny. Idziemy teraz do Edycja>Wypełnij selekcję. Wybieramy 50% szarości, klikamy OK.
5
Edytujemy maskę
Klikamy na miniaturę tła. Klikamy na Różdżkę i ustawiamy Tolerancję na 35. Klikamy na niebo, następnie na Maskę warstwy Filtr fotograficzny. Idziemy teraz do Edycja>Wypełnij selekcję. Wybieramy 50% szarości, klikamy OK.
Selektywne ocieplanie
Klikamy Ctrl+D i odznaczamy niebo. Wypełniając
maskę 50% szarością, zredukowaliśmy siłę filtra
o jakieś 50%, dzięki czemu niebo nie jest tak ocieplone,
jak góra. Odbicie nieba jest lekko zacienione i dlatego
zachowuje intensywność koloru.
Selektywne ocieplanie Klikamy Ctrl+D i odznaczamy niebo. Wypełniając maskę 50% szarością, zredukowaliśmy siłę filtra o jakieś 50%, dzięki czemu niebo nie jest tak ocieplone, jak góra. Odbicie nieba jest lekko zacienione i dlatego zachowuje intensywność koloru.
6
Selektywne ocieplanie
Klikamy Ctrl+D i odznaczamy niebo. Wypełniając maskę 50% szarością, zredukowaliśmy siłę filtra o jakieś 50%, dzięki czemu niebo nie jest tak ocieplone, jak góra. Odbicie nieba jest lekko zacienione i dlatego zachowuje intensywność koloru.
Dopasowujemy tony
Półtony w zdjęciu są bez kontrastu, przez co nie widać
subtelnych detali. Możemy je jednak uwypuklić,
korzystając z kolejnej Warstwy dopasowania. Klikamy
na miniaturkę u dołu palety warstw i wybieramy Poziomy.
Nowa Warstwa dopasowania Poziomy pojawia się
na szczycie palety.
Dopasowujemy tony Półtony w zdjęciu są bez kontrastu, przez co nie widać subtelnych detali. Możemy je jednak uwypuklić, korzystając z kolejnej Warstwy dopasowania. Klikamy na miniaturkę u dołu palety warstw i wybieramy Poziomy. Nowa Warstwa dopasowania Poziomy pojawia się na szczycie palety.
7
Dopasowujemy tony
Półtony w zdjęciu są bez kontrastu, przez co nie widać subtelnych detali. Możemy je jednak uwypuklić, korzystając z kolejnej Warstwy dopasowania. Klikamy na miniaturkę u dołu palety warstw i wybieramy Poziomy. Nowa Warstwa dopasowania Poziomy pojawia się na szczycie palety.
Podbijamy kontrast w półtonach
Z histogramu można wywnioskować, że zdjęcie
składa się w dużej mierze z półtonów, bez mocnych
akcentów w cieniach czy światłach. Przesuwamy suwak
półtonów w prawo, co powoduje ich przyciemnienie.
Teraz szczegóły w światłach stały się nieco wyraźniejsze.
Podbijamy kontrast w półtonach Z histogramu można wywnioskować, że zdjęcie składa się w dużej mierze z półtonów, bez mocnych akcentów w cieniach czy światłach. Przesuwamy suwak półtonów w prawo, co powoduje ich przyciemnienie. Teraz szczegóły w światłach stały się nieco wyraźniejsze.
8
Podbijamy kontrast w półtonach
Z histogramu można wywnioskować, że zdjęcie składa się w dużej mierze z półtonów, bez mocnych akcentów w cieniach czy światłach. Przesuwamy suwak półtonów w prawo, co powoduje ich przyciemnienie. Teraz szczegóły w światłach stały się nieco wyraźniejsze.
Przed i po
Klikamy na ikonę okna Warstwy dopasowania Poziomy
i porównujemy wersje przed i po poprawkach.
Kontrast na górze wygląda już znacznie lepiej, ale odbicie
jest w mocnym cieniu, przez co tony refleksu są za 
ciemne.
Można je jednak uchronić przed przyciemnieniem.
Przed i po Klikamy na ikonę okna Warstwy dopasowania Poziomy i porównujemy wersje przed i po poprawkach. Kontrast na górze wygląda już znacznie lepiej, ale odbicie jest w mocnym cieniu, przez co tony refleksu są za ciemne. Można je jednak uchronić przed przyciemnieniem.
9
Przed i po
Klikamy na ikonę okna Warstwy dopasowania Poziomy i porównujemy wersje przed i po poprawkach. Kontrast na górze wygląda już znacznie lepiej, ale odbicie jest w mocnym cieniu, przez co tony refleksu są za ciemne. Można je jednak uchronić przed przyciemnieniem.
Modyfikujemy pędzel
Klikamy na Maskę Warstwy dopasowania Poziomy.
Z racji tego, że w odbiciu jest znacznie mniejszy
kontrast, za pomocą różdżki będzie nam je trudno zaznaczyć.
Dlatego sięgamy po Pędzel. Wybieramy miękki
i okrągły, wielkość ustawiamy na ok. 700 pikseli.
Modyfikujemy pędzel Klikamy na Maskę Warstwy dopasowania Poziomy. Z racji tego, że w odbiciu jest znacznie mniejszy kontrast, za pomocą różdżki będzie nam je trudno zaznaczyć. Dlatego sięgamy po Pędzel. Wybieramy miękki i okrągły, wielkość ustawiamy na ok. 700 pikseli.
10
Modyfikujemy pędzel
Klikamy na Maskę Warstwy dopasowania Poziomy. Z racji tego, że w odbiciu jest znacznie mniejszy kontrast, za pomocą różdżki będzie nam je trudno zaznaczyć. Dlatego sięgamy po Pędzel. Wybieramy miękki i okrągły, wielkość ustawiamy na ok. 700 pikseli.
Chronimy odbicie
Zmieniamy kolor pierwszego planu na czarny
i klikamy na białą Maskę Warstwy dopasowania
Poziomy. Malujemy po odbiciu. Czarne kreski uchronią
odbicie przed działaniem warstwy, zmienione zostaną
tylko te rejony, które zamaskowane są na biało.
Chronimy odbicie Zmieniamy kolor pierwszego planu na czarny i klikamy na białą Maskę Warstwy dopasowania Poziomy. Malujemy po odbiciu. Czarne kreski uchronią odbicie przed działaniem warstwy, zmienione zostaną tylko te rejony, które zamaskowane są na biało.
11
Chronimy odbicie
Zmieniamy kolor pierwszego planu na czarny i klikamy na białą Maskę Warstwy dopasowania Poziomy. Malujemy po odbiciu. Czarne kreski uchronią odbicie przed działaniem warstwy, zmienione zostaną tylko te rejony, które zamaskowane są na biało.
Podbijamy odbicie
By odkryć detale w odbiciu, tworzymy nową
Warstwę dopasowania Poziomy. Suwak półtonów
przesuwamy w lewo do 1,22. Odkrywa to więcej
szczegółów odbicia. Niestety, rozjaśnia także poprawnie
naświetloną górę przy górnej krawędzi zdjęcia.
Podbijamy odbicie By odkryć detale w odbiciu, tworzymy nową Warstwę dopasowania Poziomy. Suwak półtonów przesuwamy w lewo do 1,22. Odkrywa to więcej szczegółów odbicia. Niestety, rozjaśnia także poprawnie naświetloną górę przy górnej krawędzi zdjęcia.
12
Podbijamy odbicie
By odkryć detale w odbiciu, tworzymy nową Warstwę dopasowania Poziomy. Suwak półtonów przesuwamy w lewo do 1,22. Odkrywa to więcej szczegółów odbicia. Niestety, rozjaśnia także poprawnie naświetloną górę przy górnej krawędzi zdjęcia.
Osłaniamy niebo
Klikamy na maskę Warstwy dopasowania
Poziomy i sięgamy po Pędzel. Ustawiamy kolor
pierwszego planu na czarny i malujemy po górnej części
zdjęcia, zarówno po niebie, jak i górze, osłaniając te
części przed działaniem warstwy rozjaśniającej.
Osłaniamy niebo Klikamy na maskę Warstwy dopasowania Poziomy i sięgamy po Pędzel. Ustawiamy kolor pierwszego planu na czarny i malujemy po górnej części zdjęcia, zarówno po niebie, jak i górze, osłaniając te części przed działaniem warstwy rozjaśniającej.
13
Osłaniamy niebo
Klikamy na maskę Warstwy dopasowania Poziomy i sięgamy po Pędzel. Ustawiamy kolor pierwszego planu na czarny i malujemy po górnej części zdjęcia, zarówno po niebie, jak i górze, osłaniając te części przed działaniem warstwy rozjaśniającej.
Przyciemniamy niebo
Klikamy na miniaturę Tła. Odbicie nieba jest
znacznie mocniej nasycone niż oryginał. By zdjęcie
było bardziej zrównoważone, klikamy na przycisk
Zmiany koloru tła, znajdujący się u dołu piórnika i sięgamy
po paletę kolorów.
Przyciemniamy niebo Klikamy na miniaturę Tła. Odbicie nieba jest znacznie mocniej nasycone niż oryginał. By zdjęcie było bardziej zrównoważone, klikamy na przycisk Zmiany koloru tła, znajdujący się u dołu piórnika i sięgamy po paletę kolorów.
14
Przyciemniamy niebo
Klikamy na miniaturę Tła. Odbicie nieba jest znacznie mocniej nasycone niż oryginał. By zdjęcie było bardziej zrównoważone, klikamy na przycisk Zmiany koloru tła, znajdujący się u dołu piórnika i sięgamy po paletę kolorów.
Próbkujemy wodę
Przesuwamy kursor nad błękitną plamę wody.
Za pomocą kroplomierza, próbkujemy nasycony
błękit. Ustawiamy kolor pierwszego planu na niebieski.
Klikamy OK, klikamy na ikonę Gradientu i uaktywniamy
panel tego narzędzia.
Próbkujemy wodę Przesuwamy kursor nad błękitną plamę wody. Za pomocą kroplomierza, próbkujemy nasycony błękit. Ustawiamy kolor pierwszego planu na niebieski. Klikamy OK, klikamy na ikonę Gradientu i uaktywniamy panel tego narzędzia.
15
Próbkujemy wodę
Przesuwamy kursor nad błękitną plamę wody. Za pomocą kroplomierza, próbkujemy nasycony błękit. Ustawiamy kolor pierwszego planu na niebieski. Klikamy OK, klikamy na ikonę Gradientu i uaktywniamy panel tego narzędzia.
Poprawiamy niebo
W edytorze gradientu klikamy na ustawienie
Od pierwszego planu do przezroczystości, klikamy
OK. Tworzymy nową warstwę i układamy ją na górze.
Zaczynamy malować na niej gradient od góry do dołu,
w pionie. Ustawiamy tryb mieszania na Liniowy jasny
i krycie na 46%.
Poprawiamy niebo W edytorze gradientu klikamy na ustawienie Od pierwszego planu do przezroczystości, klikamy OK. Tworzymy nową warstwę i układamy ją na górze. Zaczynamy malować na niej gradient od góry do dołu, w pionie. Ustawiamy tryb mieszania na Liniowy jasny i krycie na 46%.
16
Poprawiamy niebo
W edytorze gradientu klikamy na ustawienie Od pierwszego planu do przezroczystości, klikamy OK. Tworzymy nową warstwę i układamy ją na górze. Zaczynamy malować na niej gradient od góry do dołu, w pionie. Ustawiamy tryb mieszania na Liniowy jasny i krycie na 46%.
Selektywne podbijanie koloru
Niebo jest już bardziej nasycone, ale można
jeszcze co nieco poprawić. Tworzymy Warstwę
dopasowania Barwa/Nasycenie, wybieramy Czerwony
i podnosimy Nasycenie do +31. Wybieramy Żółte i podnosimy
Nasycenie do +24, a na koniec Niebieski na +25,
co ładnie podbija niebo i jego odbicie.
Selektywne podbijanie koloru Niebo jest już bardziej nasycone, ale można jeszcze co nieco poprawić. Tworzymy Warstwę dopasowania Barwa/Nasycenie, wybieramy Czerwony i podnosimy Nasycenie do +31. Wybieramy Żółte i podnosimy Nasycenie do +24, a na koniec Niebieski na +25, co ładnie podbija niebo i jego odbicie.
17
Selektywne podbijanie koloru
Niebo jest już bardziej nasycone, ale można jeszcze co nieco poprawić. Tworzymy Warstwę dopasowania Barwa/Nasycenie, wybieramy Czerwony i podnosimy Nasycenie do +31. Wybieramy Żółte i podnosimy Nasycenie do +24, a na koniec Niebieski na +25, co ładnie podbija niebo i jego odbicie.

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl