ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Wydarzenia / Konkursy

Martin Kollar zwycięzcą Leica Oskar Barnack Award 2014 Antoni Żółciak

2014-05-25
0 komentarzy
66
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Martin Kollar zwycięzcą Leica Oskar Barnack Award 2014
"Field Trip"; fot. Martin Kollar
Za serię "Field Trip", wykonaną na terenach Izraela, Martin Kollar odebrał najwyższe laury konkursu Leica Oscar Barnack Award 2014

O tym, że Kollar jest świetny, już wiedzieliśmy. Okazuje się natomiast, że zainteresowaniem cieszy się nie tylko jego - poświęcony Europie - cykl "Nothing Special", ale też "Field Trip", koncentrujący się na sprawach Izraela.

Urodzony w Czechosłowacji artysta przygotował swoje kadry w ramach projektu "The Places", nad którym pracował razem z 12 innymi twórcami. Celem przedsięwzięcia było pokazanie dywersyfikacji i złożoności problemów tamtego regionu. Po roku spędzonym poza granicami swojego państwa (dzisiejszej Słowacji), Kollarowi udało się wspomnienia zamknąć w 76-stronnicowym albumie.


"Field Trip"; fot. Martin Kollar
"Field Trip"; fot. Martin Kollar

Na jego kartach doświadczamy niecodziennej architektury, patrzymy na treningi wojskowe, widzimy barykady złożone z beczek i opon czy ciężarówkę z jednym z boków pokrytym czymś, co przypomina karton. Żadne zdjęcie nie zostało wzbogacone o podpis, nie ma również ani lokalizacji, ani omówienia danej sytuacji. Wiemy jedynie, że każda fotografia powstała w przeciągu ostatnich trzech lat.


"Field Trip"; fot. Martin Kollar
"Field Trip"; fot. Martin Kollar

"Niespodziewanie, Izrael kojarzył mi się nieco z moim dorastaniem za Żelazną Kurtyną, z 'normalizowaniem' Czechosłowacji", mówi Kollar. "Podróżowanie w tę i nazad przez granice Izraela skutkowało licznymi przeszukaniami czy inspekcją dysków twardych. Nie mogłem wyzbyć się wrażenia bycia pod nadzorem, i rządowe tłumaczenia o względach bezpieczeństwa wcale nie pomagały. Po 20 latach od zakończenia komunistycznego reżimu znów wylądowałem w psychologicznej przeszłości".

Martin wykonał reportaż przy pomocy Canona EOS 5D Mark III. Korzystał m.in. z obiektywów 50 mm i 35 mm.

Newcomer Award dla 25-latka z Wenezueli


"Field Trip"; fot. Martin Kollar
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra

W ramach Leica Oskar Barnack Award przyznawana jest też nagroda dla młodego talentu - w roku 2014 trafiła ona w ręce Alejandro Cegarry, autora reportażu "The Other Side of the Tower of David". Wenezuelczyk opowiada historię o dzikich lokatorach opuszczonego wieżowca w Caracas, stolicy jego kraju.

"Wieża Dawida" miała być siedzibą wielkiego banku, natomiast teraz zamieszkuje w niej ok. 2500 osób. "Nielegalnie", rzecz jasna. 45-piętrowa budowla o wysokości 192 metrów wydaje się aż nazbyt atrakcyjnym obiektem dla pobliskich bezdomnych, dla ludzi żyjących w skrajnej biedzie. Obecnie, niedoszły biurowiec jest kojarzony z szeroko pojętą przestępczością.


"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra

Dlatego właśnie wielkie było zdumienie Alejandro Cegarry, gdy po raz pierwszy pojawił się w drzwiach "Torre de David". Większość rezydentów podchodziła do 25-latka przyjaźnie, wręcz zapraszając go do dokumentowania ich codziennego życia. Fotograf pokazuje nie epicentrum zbrodni, a ludzi, którzy szukają społecznej akceptacji, którzy chcą bezpieczeństwa i poczucia przynależności - czegoś, o co ich rząd jak do tej pory nie zadbał.

W uwiecznieniu historii "Wieży Dawida" Alejandrowi pomogły m.in. korpusy Nikon D300 i Canon EOS 7D.

Zobacz pozostałe zdjęcia serii Martina Kollara i Alejandro Cegarry

 "Field Trip"; fot. Martin Kollar
"Field Trip"; fot. Martin Kollar
"Field Trip"; fot. Martin Kollar
 "Field Trip"; fot. Martin Kollar
"Field Trip"; fot. Martin Kollar
"Field Trip"; fot. Martin Kollar
 "Field Trip"; fot. Martin Kollar
"Field Trip"; fot. Martin Kollar
"Field Trip"; fot. Martin Kollar
 "Field Trip"; fot. Martin Kollar
"Field Trip"; fot. Martin Kollar
"Field Trip"; fot. Martin Kollar
 "Field Trip"; fot. Martin Kollar
"Field Trip"; fot. Martin Kollar
"Field Trip"; fot. Martin Kollar
 "Field Trip"; fot. Martin Kollar
"Field Trip"; fot. Martin Kollar
"Field Trip"; fot. Martin Kollar
 "Field Trip"; fot. Martin Kollar
"Field Trip"; fot. Martin Kollar
"Field Trip"; fot. Martin Kollar
 "Field Trip"; fot. Martin Kollar
"Field Trip"; fot. Martin Kollar
"Field Trip"; fot. Martin Kollar
 "Field Trip"; fot. Martin Kollar
"Field Trip"; fot. Martin Kollar
"Field Trip"; fot. Martin Kollar
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
"The Other side of the Tower of David"; fot. Alejandro Cegarra
Antoni Żółciak

Nie istnieje dla niego życie bez klawiatury. Od kilku lat pisze do serwisów i magazynów o tematyce fotograficznej i technologicznej, często samemu chwytając za aparat. W DCP omawia m.in. ciekawostki sprzętowe i pomysły na oryginalne zdjęcia.

Serwisy specjalne



Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie drukowane 1 rok - 199,00 zł
Wydanie elektroniczne 1 rok - 127,50 zł
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl

Polecamy