ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Praktyka

Fotografuj w ogrodzie - zbliż się do świata natury [wideo]

2018-05-30
0 komentarzy
23
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Fotografuj w ogrodzie - zbliż się do świata natury [wideo]
Poznaj podstawowe akcesoria, niezbędne do wykonywania pięknych zdjęć makro w swoim ogrodzie

Przed wyjściem do ogrodu należy zastanowić się, jaki zabrać ze sobą sprzęt. Aby móc uzyskać zbliżenia kwiatów lub owadów, niezbędny okaże się obiektyw makro. Obiektywy makro mają zwykle ogniskową z przedziału od 50 do 200 mm – im większa jest ta wartość, tym dalej od obiektu możesz umieścić aparat.

Jeżeli myślisz o tym, by kupić taki obiektyw, upewnij się, że pozwala on fotografować tematy w skali 1:1. Oznacza to, że obiekt odwzorowywany jest przez matrycę aparatu w rzeczywistych rozmiarach. Wiele tak zwanych zoomów makro służy do uwieczniania w skali 1:4, a to nie wystarczy do uzyskania efektownego obrazu małego kwiatu lub owada. Jeśli nie możesz sobie pozwolić na zakup obiektywu makro lub masz już taki, ale chcesz robić zdjęcia z jeszcze mniejszej odległości, to istnieją inne możliwości. Jedną z nich jest wykorzystanie soczewek lub „filtrów” powiększających. Działają one tak, jakbyś na końcu obiektywu umieścił dużą lupę. Różnią się one wartością powiększenia obrazu, wyrażoną w dioptriach (tak samo, jak w przypadku okularów korekcyjnych). Zazwyczaj są to wartości +1, +2, +4 i +10. Soczewki powiększające można nakładać jedna na drugą, w celu zwiększenia ich moc skupiającej. Podczas korzystania z „filtrów” powiększających trzeba być ostrożnym, ponieważ dodatkowe elementy szklane nakręcone na obiektyw mogą wywoływać dyfrakcję i aberrację chromatyczną.


Po lewej: Przy użyciu standardowego obiektywu stałoogniskowego 50 mm, to jest najmniejsza odległość, z jakiej możesz sfotografować gerberę.
Po prawej: Po dołączeniu kompletu pierścieni pośrednich, ten sam obiektyw pozwala uzyskać ostry obraz z tak niewielkiego dystansu.
Po lewej: Przy użyciu standardowego obiektywu stałoogniskowego 50 mm, to jest najmniejsza odległość, z jakiej możesz sfotografować gerberę.
Po prawej: Po dołączeniu kompletu pierścieni pośrednich, ten sam obiektyw pozwala uzyskać ostry obraz z tak niewielkiego dystansu.

Drugim, bardziej popularnym rozwiązaniem jest wykorzystanie pierścieni pośrednich. Odsuwają one obiektyw od matrycy aparatu, co w konsekwencji skraca minimalną odległość ostrzenia. Długość pierścieni mierzona jest w milimetrach i można je łączyć ze sobą.

Zwiększają stopień powiększenia obiektywu makro, ale szybko się przekonasz, że najlepiej jest używać ich w połączeniu z obiektywami o małej lub średniej długości ogniskowej. Najlepsze zatem będą szkła 50 mm lub standardowy zoom 24–70 mm. Trzeba być natomiast bardzo ostrożnym przy stosowaniu jednocześnie wszystkich pierścieni pośrednich wraz z obiektywem szerokokątnym. Jeśli bowiem jego ogniskowa będzie zbyt krótka, na przykład będzie wynosić około 20 mm, minimalny dystans ostrzenia skróci się tak bardzo, że nie będziesz w stanie ustawić ostrości.


Po lewej: Owoce mniszka lekarskiego sfotografowane przy użyciu obiektywu makro 100 mm. Wielkość rzeczywista, skala odwzorowania 1:1.
Po prawej: Po dołączeniu pierścienia pośredniego 68 mm do obiektywu makro, można było uzyskać jeszcze większe przybliżenie.
Po lewej: Owoce mniszka lekarskiego sfotografowane przy użyciu obiektywu makro 100 mm. Wielkość rzeczywista, skala odwzorowania 1:1.
Po prawej: Po dołączeniu pierścienia pośredniego 68 mm do obiektywu makro, można było uzyskać jeszcze większe przybliżenie.

Tanie pierścienie nie są wyposażone w styki – pozwalające przekazywać informacje między obiektywem a aparatem. Pamiętaj też, że będziesz musiał zrekompensować utratę światła, spowodowaną odsunięciem obiektywu od korpusu. Możesz wtedy albo wydłużyć czas migawki, albo zwiększyć ISO. Albo też – aby uzyskać poprawnie naświetlone zdjęcie – możesz wprowadzić dodatkowe oświetlenie.

Jak korzystać ze statywu przy fotografowaniu tuż przy ziemi

Jak nisko można umieścić aparat?
Statyw zapewnia stabilność, a na dodatek
uwalnia ręce, co ułatwia sterowanie aparatem
i kontrolowanie pozycji obiektu w kadrze.
Podczas robienia zdjęć w plenerze wiele
tematów znajduje się tuż nad ziemią, będziesz
więc musiał zdemontować kolumnę centralną
statywu i szeroko rozstawić jego nogi.
Jak nisko można umieścić aparat? Statyw zapewnia stabilność, a na dodatek uwalnia ręce, co ułatwia sterowanie aparatem i kontrolowanie pozycji obiektu w kadrze. Podczas robienia zdjęć w plenerze wiele tematów znajduje się tuż nad ziemią, będziesz więc musiał zdemontować kolumnę centralną statywu i szeroko rozstawić jego nogi.
1
Jak nisko można umieścić aparat?
Statyw zapewnia stabilność, a na dodatek uwalnia ręce, co ułatwia sterowanie aparatem i kontrolowanie pozycji obiektu w kadrze. Podczas robienia zdjęć w plenerze wiele tematów znajduje się tuż nad ziemią, będziesz więc musiał zdemontować kolumnę centralną statywu i szeroko rozstawić jego nogi.
Obracana kolumna
Statywy z możliwością obrócenia kolumny
centralnej nadają się idealnie do fotografowania
w ogrodzie. W tych trójnogach kolumnę
centralną można wysunąć i ustawić poziomo.
Dzięki temu można wówczas szeroko rozłożyć
nogi statywu i położyć je płasko na ziemi.
Obracana kolumna Statywy z możliwością obrócenia kolumny centralnej nadają się idealnie do fotografowania w ogrodzie. W tych trójnogach kolumnę centralną można wysunąć i ustawić poziomo. Dzięki temu można wówczas szeroko rozłożyć nogi statywu i położyć je płasko na ziemi.
2
Obracana kolumna
Statywy z możliwością obrócenia kolumny centralnej nadają się idealnie do fotografowania w ogrodzie. W tych trójnogach kolumnę centralną można wysunąć i ustawić poziomo. Dzięki temu można wówczas szeroko rozłożyć nogi statywu i położyć je płasko na ziemi.
Monopod to świetna alternatywa
W niektórych sytuacjach wygodniej będzie
Ci użyć monopodu. Jest on szczególnie przydatny
podczas fotografowania z długoogniskowym
teleobiektywem. W tym przypadku do
monopodu przymocowujemy nie aparat, lecz
uchwyt statywowy obiektywu.
Monopod to świetna alternatywa W niektórych sytuacjach wygodniej będzie Ci użyć monopodu. Jest on szczególnie przydatny podczas fotografowania z długoogniskowym teleobiektywem. W tym przypadku do monopodu przymocowujemy nie aparat, lecz uchwyt statywowy obiektywu.
3
Monopod to świetna alternatywa
W niektórych sytuacjach wygodniej będzie Ci użyć monopodu. Jest on szczególnie przydatny podczas fotografowania z długoogniskowym teleobiektywem. W tym przypadku do monopodu przymocowujemy nie aparat, lecz uchwyt statywowy obiektywu.

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie drukowane 1 rok - 199,00 zł
Wydanie elektroniczne 1 rok - 127,50 zł
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl