ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Teoria

20 sposobów na lepsze zdjęcia sportu i akcji

2018-05-08
6 komentarzy
23
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
20 sposobów na lepsze zdjęcia sportu i akcji
Aby uchwycić na zdjęciach sportowe emocje i euforię kibiców musisz pokazać, na co naprawdę Cię stać. Dzięki naszym wskazówkom będziesz gotów do działania, kiedy tylko usłyszysz sygnał do startu!

 

Pokaż pasję

Sport nie sprowadza się tylko
do aktywności fizycznej. Twoim
zadaniem jest uchwycenie emocji,
jakie towarzyszą danej dyscyplinie sportu.
Sfotografuj zatem koniecznie uroczystość
dekorowania zwycięzców, ale kieruj również
obiektyw na trybuny, na których często
widoczne są kolory i chaos.
Pokaż pasję Sport nie sprowadza się tylko do aktywności fizycznej. Twoim zadaniem jest uchwycenie emocji, jakie towarzyszą danej dyscyplinie sportu. Sfotografuj zatem koniecznie uroczystość dekorowania zwycięzców, ale kieruj również obiektyw na trybuny, na których często widoczne są kolory i chaos.
1
Pokaż pasję
Sport nie sprowadza się tylko do aktywności fizycznej. Twoim zadaniem jest uchwycenie emocji, jakie towarzyszą danej dyscyplinie sportu. Sfotografuj zatem koniecznie uroczystość dekorowania zwycięzców, ale kieruj również obiektyw na trybuny, na których często widoczne są kolory i chaos.
Unikaj zerkania na wyświetlacz

Sprawdzanie histogramów w celu
oceny poprawności dobranej
ekspozycji to dobry nawyk, ale nie
rób tego po każdym zdjęciu – zwłaszcza
podczas zawodów sportowych! Kiedy Ty
patrzysz na ekran LCD aparatu, ktoś może
właśnie strzelić gola, koń może zrzucić jeźdźca
albo mogą się ze sobą zderzyć dwa samochody
wyścigowe...
Unikaj zerkania na wyświetlacz Sprawdzanie histogramów w celu oceny poprawności dobranej ekspozycji to dobry nawyk, ale nie rób tego po każdym zdjęciu – zwłaszcza podczas zawodów sportowych! Kiedy Ty patrzysz na ekran LCD aparatu, ktoś może właśnie strzelić gola, koń może zrzucić jeźdźca albo mogą się ze sobą zderzyć dwa samochody wyścigowe...
2
Unikaj zerkania na wyświetlacz
Sprawdzanie histogramów w celu oceny poprawności dobranej ekspozycji to dobry nawyk, ale nie rób tego po każdym zdjęciu – zwłaszcza podczas zawodów sportowych! Kiedy Ty patrzysz na ekran LCD aparatu, ktoś może właśnie strzelić gola, koń może zrzucić jeźdźca albo mogą się ze sobą zderzyć dwa samochody wyścigowe...
Fotografuj krótkimi seriami


Profesjonalne lustrzanki pozwalają
rejestrować obrazy z dużą częstotliwością.
Najlepiej jednak jest fotografować
krótkimi seriami z maksymalną
szybkością, jaką oferuje aparat. Zapobiega to
przepełnieniu bufora i oznacza, że zarejestrujesz
mniej bardzo podobnych do siebie zdjęć.
Fotografuj krótkimi seriami Profesjonalne lustrzanki pozwalają rejestrować obrazy z dużą częstotliwością. Najlepiej jednak jest fotografować krótkimi seriami z maksymalną szybkością, jaką oferuje aparat. Zapobiega to przepełnieniu bufora i oznacza, że zarejestrujesz mniej bardzo podobnych do siebie zdjęć.
3
Fotografuj krótkimi seriami
Profesjonalne lustrzanki pozwalają rejestrować obrazy z dużą częstotliwością. Najlepiej jednak jest fotografować krótkimi seriami z maksymalną szybkością, jaką oferuje aparat. Zapobiega to przepełnieniu bufora i oznacza, że zarejestrujesz mniej bardzo podobnych do siebie zdjęć.
Wykorzystaj w pełni światło zastane

W przypadku fotografowania
wydarzeń
sportowych będziesz
miał do czynienia z różnymi
rodzajami światła naturalnego,
dlatego trzeba umieć
się do nich dostosować.
Kiedy znajdujesz się w sytuacji,
gdy naturalne światło może
nadać zdjęciu jakiś unikatowy
wygląd, postaraj się to za wszelką
cenę wykorzystać. Znajdujące się
nad horyzontem słońce rzuca
długie cienie i potencjalnie może
stworzyć w kadrze atrakcyjną
flarę, zaś burzowe chmury mogą
stanowić wyróżniające się tło.
Być może niezbędne okaże się
zastosowanie pewnej wartości
kompensacji ekspozycji w celu
znalezienia właściwej równowagi
pomiędzy naświetleniem tematu
a samym światłem, dlatego – nie
przesadzając z patrzeniem na
tylny wyświetlacz rzucaj od czasu do
czasu okiem na histogram
i sprawdzaj, czy rejestrowane
obrazy nie są niedoświetlone lub
prześwietlone.
Wykorzystaj w pełni światło zastane W przypadku fotografowania wydarzeń sportowych będziesz miał do czynienia z różnymi rodzajami światła naturalnego, dlatego trzeba umieć się do nich dostosować. Kiedy znajdujesz się w sytuacji, gdy naturalne światło może nadać zdjęciu jakiś unikatowy wygląd, postaraj się to za wszelką cenę wykorzystać. Znajdujące się nad horyzontem słońce rzuca długie cienie i potencjalnie może stworzyć w kadrze atrakcyjną flarę, zaś burzowe chmury mogą stanowić wyróżniające się tło. Być może niezbędne okaże się zastosowanie pewnej wartości kompensacji ekspozycji w celu znalezienia właściwej równowagi pomiędzy naświetleniem tematu a samym światłem, dlatego – nie przesadzając z patrzeniem na tylny wyświetlacz rzucaj od czasu do czasu okiem na histogram i sprawdzaj, czy rejestrowane obrazy nie są niedoświetlone lub prześwietlone.
4
Wykorzystaj w pełni światło zastane
W przypadku fotografowania wydarzeń sportowych będziesz miał do czynienia z różnymi rodzajami światła naturalnego, dlatego trzeba umieć się do nich dostosować. Kiedy znajdujesz się w sytuacji, gdy naturalne światło może nadać zdjęciu jakiś unikatowy wygląd, postaraj się to za wszelką cenę wykorzystać. Znajdujące się nad horyzontem słońce rzuca długie cienie i potencjalnie może stworzyć w kadrze atrakcyjną flarę, zaś burzowe chmury mogą stanowić wyróżniające się tło. Być może niezbędne okaże się zastosowanie pewnej wartości kompensacji ekspozycji w celu znalezienia właściwej równowagi pomiędzy naświetleniem tematu a samym światłem, dlatego – nie przesadzając z patrzeniem na tylny wyświetlacz rzucaj od czasu do czasu okiem na histogram i sprawdzaj, czy rejestrowane obrazy nie są niedoświetlone lub prześwietlone.
Myśl o tym, jak Twoje zdjęcie może zostać wykorzystane


Kiedy fotografujesz sport za
pomocą teleobiektywu, dobrze
jest wypełnić cały kadr. Nie jest
to jednak jedyny sposób, w jaki można
zwiększyć siłę oddziaływania fotografii.
Świadome wykorzystanie pustej przestrzeni
wokół głównego tematu to świetna metoda
na uzyskanie wyrazistej kompozycji.
Najważniejszą rzeczą jest wówczas
zachowanie prostoty i sprawienie, aby temat
– nawet jeśli zajmuje bardzo mały obszar
kadru – pozostawał nadal najważniejszą jego
częścią i łatwo było go dostrzec. Można to
zrobić, stosując małą głębię ostrości, dzięki
której obiekt będzie wyraźnie widoczny na
tle rozmytego drugiego i pierwszego planu;
ten sam efekt da wykorzystanie zupełnie
jednolitego i pozbawionego rozpraszających
elementów tła. W tym ostatnim przypadku
absolutnie czarne lub całkowicie białe tło
pomoże stworzyć silny kontrast z głównym
obiektem zainteresowania.
Takie podejście sprawia, że łatwiej jest też
tego typu zdjęcia wykorzystywać w gazetach
– więc jeżeli masz zamiar zaoferować swoje
fotografie z danego wydarzenia na sprzedaż,
to pozostawienie pustej przestrzeni w kadrze
daje grafikom możliwość umieszczania
w tym obszarze tytułów, innych zdjęć i tekstu
głównego (tak jak zrobiliśmy to w tej ramce).
Robienie tego rodzaju ujęć jest trudniejsze
niż wypełnianie całego kadru tematem, ale
jeśli popracujesz nad kompozycją, istnieje
spora szansa, że zrobisz wyjątkowe zdjęcie.
Myśl o tym, jak Twoje zdjęcie może zostać wykorzystane Kiedy fotografujesz sport za pomocą teleobiektywu, dobrze jest wypełnić cały kadr. Nie jest to jednak jedyny sposób, w jaki można zwiększyć siłę oddziaływania fotografii. Świadome wykorzystanie pustej przestrzeni wokół głównego tematu to świetna metoda na uzyskanie wyrazistej kompozycji. Najważniejszą rzeczą jest wówczas zachowanie prostoty i sprawienie, aby temat – nawet jeśli zajmuje bardzo mały obszar kadru – pozostawał nadal najważniejszą jego częścią i łatwo było go dostrzec. Można to zrobić, stosując małą głębię ostrości, dzięki której obiekt będzie wyraźnie widoczny na tle rozmytego drugiego i pierwszego planu; ten sam efekt da wykorzystanie zupełnie jednolitego i pozbawionego rozpraszających elementów tła. W tym ostatnim przypadku absolutnie czarne lub całkowicie białe tło pomoże stworzyć silny kontrast z głównym obiektem zainteresowania. Takie podejście sprawia, że łatwiej jest też tego typu zdjęcia wykorzystywać w gazetach – więc jeżeli masz zamiar zaoferować swoje fotografie z danego wydarzenia na sprzedaż, to pozostawienie pustej przestrzeni w kadrze daje grafikom możliwość umieszczania w tym obszarze tytułów, innych zdjęć i tekstu głównego (tak jak zrobiliśmy to w tej ramce). Robienie tego rodzaju ujęć jest trudniejsze niż wypełnianie całego kadru tematem, ale jeśli popracujesz nad kompozycją, istnieje spora szansa, że zrobisz wyjątkowe zdjęcie.
5
Myśl o tym, jak Twoje zdjęcie może zostać wykorzystane
Kiedy fotografujesz sport za pomocą teleobiektywu, dobrze jest wypełnić cały kadr. Nie jest to jednak jedyny sposób, w jaki można zwiększyć siłę oddziaływania fotografii. Świadome wykorzystanie pustej przestrzeni wokół głównego tematu to świetna metoda na uzyskanie wyrazistej kompozycji. Najważniejszą rzeczą jest wówczas zachowanie prostoty i sprawienie, aby temat – nawet jeśli zajmuje bardzo mały obszar kadru – pozostawał nadal najważniejszą jego częścią i łatwo było go dostrzec. Można to zrobić, stosując małą głębię ostrości, dzięki której obiekt będzie wyraźnie widoczny na tle rozmytego drugiego i pierwszego planu; ten sam efekt da wykorzystanie zupełnie jednolitego i pozbawionego rozpraszających elementów tła. W tym ostatnim przypadku absolutnie czarne lub całkowicie białe tło pomoże stworzyć silny kontrast z głównym obiektem zainteresowania. Takie podejście sprawia, że łatwiej jest też tego typu zdjęcia wykorzystywać w gazetach – więc jeżeli masz zamiar zaoferować swoje fotografie z danego wydarzenia na sprzedaż, to pozostawienie pustej przestrzeni w kadrze daje grafikom możliwość umieszczania w tym obszarze tytułów, innych zdjęć i tekstu głównego (tak jak zrobiliśmy to w tej ramce). Robienie tego rodzaju ujęć jest trudniejsze niż wypełnianie całego kadru tematem, ale jeśli popracujesz nad kompozycją, istnieje spora szansa, że zrobisz wyjątkowe zdjęcie.
Miej oczy otwarte


Naturalne jest to, że zamykasz oko,
którego nie używasz do patrzenia
przez wizjer aparatu, staraj się jednak
trzymać je otwarte, kiedy fotografujesz
zawody sportowe. Pozwala to obserwować,
co dzieje się wokół Ciebie i być przygotowanym
na to, co za chwilę pojawi się w kadrze.
Miej oczy otwarte Naturalne jest to, że zamykasz oko, którego nie używasz do patrzenia przez wizjer aparatu, staraj się jednak trzymać je otwarte, kiedy fotografujesz zawody sportowe. Pozwala to obserwować, co dzieje się wokół Ciebie i być przygotowanym na to, co za chwilę pojawi się w kadrze.
6
Miej oczy otwarte
Naturalne jest to, że zamykasz oko, którego nie używasz do patrzenia przez wizjer aparatu, staraj się jednak trzymać je otwarte, kiedy fotografujesz zawody sportowe. Pozwala to obserwować, co dzieje się wokół Ciebie i być przygotowanym na to, co za chwilę pojawi się w kadrze.
Fotografuj sylwetki

Fotografując pod słońce, uwiecznij
obiekt jako sylwetkę. Kontur
powinien być łatwo rozpoznawalny,
by widz nie miał wątpliwości, co jest tematem
zdjęcia. Ponieważ pomiar światła dokonywany
jest wówczas w najjaśniejszym obszarze sceny,
czas migawki będzie stosunkowo krótki.
Fotografuj sylwetki Fotografując pod słońce, uwiecznij obiekt jako sylwetkę. Kontur powinien być łatwo rozpoznawalny, by widz nie miał wątpliwości, co jest tematem zdjęcia. Ponieważ pomiar światła dokonywany jest wówczas w najjaśniejszym obszarze sceny, czas migawki będzie stosunkowo krótki.
7
Fotografuj sylwetki
Fotografując pod słońce, uwiecznij obiekt jako sylwetkę. Kontur powinien być łatwo rozpoznawalny, by widz nie miał wątpliwości, co jest tematem zdjęcia. Ponieważ pomiar światła dokonywany jest wówczas w najjaśniejszym obszarze sceny, czas migawki będzie stosunkowo krótki.
Panoramuj, czyli podążaj za akcją



Przy odrobinie wprawy panoramowanie
jest zaskakująco proste. Głównymi
czynnikami, które musisz wziąć pod
uwagę, jest prędkość, z jaką porusza się
obiekt, Twój własny ruch, ustawiony czas
otwarcia migawki i to, co znajduje się w tle.
Zacznijmy od ustawień. Jeśli Twój obiektyw
nie ma stabilizatora obrazu z funkcją
specjalnie zaprojektowaną do używania go
podczas panoramowania, stabilizację obrazu
należy wyłączyć. Musisz także ustawić
i zablokować ostrość na przemieszczającym
się przed Tobą obiekcie, dlatego aktywuj tryb
AI Servo/Continuous AF i upewnij się,
że aktywna jest grupa punktów AF, która
pozwoli Ci zogniskować obiektyw we właściwym
miejscu. Jeśli masz wątpliwości, użyj
grupy znajdującej się pośrodku lub pojedynczego
pola autofokusa umieszczonego
w centrum.
Panoramuj, czyli podążaj za akcją Przy odrobinie wprawy panoramowanie jest zaskakująco proste. Głównymi czynnikami, które musisz wziąć pod uwagę, jest prędkość, z jaką porusza się obiekt, Twój własny ruch, ustawiony czas otwarcia migawki i to, co znajduje się w tle. Zacznijmy od ustawień. Jeśli Twój obiektyw nie ma stabilizatora obrazu z funkcją specjalnie zaprojektowaną do używania go podczas panoramowania, stabilizację obrazu należy wyłączyć. Musisz także ustawić i zablokować ostrość na przemieszczającym się przed Tobą obiekcie, dlatego aktywuj tryb AI Servo/Continuous AF i upewnij się, że aktywna jest grupa punktów AF, która pozwoli Ci zogniskować obiektyw we właściwym miejscu. Jeśli masz wątpliwości, użyj grupy znajdującej się pośrodku lub pojedynczego pola autofokusa umieszczonego w centrum.
8
Panoramuj, czyli podążaj za akcją
Przy odrobinie wprawy panoramowanie jest zaskakująco proste. Głównymi czynnikami, które musisz wziąć pod uwagę, jest prędkość, z jaką porusza się obiekt, Twój własny ruch, ustawiony czas otwarcia migawki i to, co znajduje się w tle. Zacznijmy od ustawień. Jeśli Twój obiektyw nie ma stabilizatora obrazu z funkcją specjalnie zaprojektowaną do używania go podczas panoramowania, stabilizację obrazu należy wyłączyć. Musisz także ustawić i zablokować ostrość na przemieszczającym się przed Tobą obiekcie, dlatego aktywuj tryb AI Servo/Continuous AF i upewnij się, że aktywna jest grupa punktów AF, która pozwoli Ci zogniskować obiektyw we właściwym miejscu. Jeśli masz wątpliwości, użyj grupy znajdującej się pośrodku lub pojedynczego pola autofokusa umieszczonego w centrum.
Nie odwracaj uwagi od tematu


Możesz łatwo
sprawić, aby Twój
temat wyróżniał
się z tła, odpowiednio
łącząc ze sobą ustawienia
wielkości otworu przysłony
i długości ogniskowej.
W rzeczywistości głębia
ostrości jest niemal taka sama
przy każdej ogniskowej.
Wydaje się jednak, że kiedy
używa się teleobiektywu, jest
ona bardziej ograniczona.
Efekt ten możesz jeszcze
wzmocnić robiąc zdjęcia
teleobiektywem i wybierając
otwór względny o wartości f/5,6,
f/4 lub nawet f/2,8, by jeszcze
bardziej zróżnicować ostrość
odwzorowania tematu i tła.
Nie odwracaj uwagi od tematu Możesz łatwo sprawić, aby Twój temat wyróżniał się z tła, odpowiednio łącząc ze sobą ustawienia wielkości otworu przysłony i długości ogniskowej. W rzeczywistości głębia ostrości jest niemal taka sama przy każdej ogniskowej. Wydaje się jednak, że kiedy używa się teleobiektywu, jest ona bardziej ograniczona. Efekt ten możesz jeszcze wzmocnić robiąc zdjęcia teleobiektywem i wybierając otwór względny o wartości f/5,6, f/4 lub nawet f/2,8, by jeszcze bardziej zróżnicować ostrość odwzorowania tematu i tła.
9
Nie odwracaj uwagi od tematu
Możesz łatwo sprawić, aby Twój temat wyróżniał się z tła, odpowiednio łącząc ze sobą ustawienia wielkości otworu przysłony i długości ogniskowej. W rzeczywistości głębia ostrości jest niemal taka sama przy każdej ogniskowej. Wydaje się jednak, że kiedy używa się teleobiektywu, jest ona bardziej ograniczona. Efekt ten możesz jeszcze wzmocnić robiąc zdjęcia teleobiektywem i wybierając otwór względny o wartości f/5,6, f/4 lub nawet f/2,8, by jeszcze bardziej zróżnicować ostrość odwzorowania tematu i tła.
Zanurz się w świecie
sportów wodnych


Wiele sportów uprawia się
w wodzie. Choć fotografowanie
z suchego brzegu przynosi czasami
dobre efekty, to jeśli chcesz stworzyć
obrazy, które przeniosą oglądających do
innego świata, jedyną możliwością jest
wejście do wody wraz z zawodnikami.
Niestety Twój drogi aparat nie jest wodoszczelny,
więc musisz dokupić do niego
obudowę, która umożliwi Ci fotografowanie
bez ryzyka utopienia lustrzanki.
Obsługiwanie aparatu zamkniętego
w obudowie podwodnej, takiej jak Ewa
-Marine, jest nieco bardziej skomplikowane,
ale odrobina ćwiczeń sprawi, że
będziesz w stanie bez trudu zmieniać
ustawienia pod powierzchnią wody.
Alternatywą dla fotografowania dużą
lustrzanką może być też zakup wodoszczelnego
kompaktu, z którym można po prostu
od tak wskoczyć do wody. Takie wodoodporne
aparaty mają w swojej ofercie firmy
Canon, Nikon, Olympus, Fujifilm i inni.
Zanurz się w świecie sportów wodnych Wiele sportów uprawia się w wodzie. Choć fotografowanie z suchego brzegu przynosi czasami dobre efekty, to jeśli chcesz stworzyć obrazy, które przeniosą oglądających do innego świata, jedyną możliwością jest wejście do wody wraz z zawodnikami. Niestety Twój drogi aparat nie jest wodoszczelny, więc musisz dokupić do niego obudowę, która umożliwi Ci fotografowanie bez ryzyka utopienia lustrzanki. Obsługiwanie aparatu zamkniętego w obudowie podwodnej, takiej jak Ewa -Marine, jest nieco bardziej skomplikowane, ale odrobina ćwiczeń sprawi, że będziesz w stanie bez trudu zmieniać ustawienia pod powierzchnią wody. Alternatywą dla fotografowania dużą lustrzanką może być też zakup wodoszczelnego kompaktu, z którym można po prostu od tak wskoczyć do wody. Takie wodoodporne aparaty mają w swojej ofercie firmy Canon, Nikon, Olympus, Fujifilm i inni.
10
Zanurz się w świecie sportów wodnych
Wiele sportów uprawia się w wodzie. Choć fotografowanie z suchego brzegu przynosi czasami dobre efekty, to jeśli chcesz stworzyć obrazy, które przeniosą oglądających do innego świata, jedyną możliwością jest wejście do wody wraz z zawodnikami. Niestety Twój drogi aparat nie jest wodoszczelny, więc musisz dokupić do niego obudowę, która umożliwi Ci fotografowanie bez ryzyka utopienia lustrzanki. Obsługiwanie aparatu zamkniętego w obudowie podwodnej, takiej jak Ewa -Marine, jest nieco bardziej skomplikowane, ale odrobina ćwiczeń sprawi, że będziesz w stanie bez trudu zmieniać ustawienia pod powierzchnią wody. Alternatywą dla fotografowania dużą lustrzanką może być też zakup wodoszczelnego kompaktu, z którym można po prostu od tak wskoczyć do wody. Takie wodoodporne aparaty mają w swojej ofercie firmy Canon, Nikon, Olympus, Fujifilm i inni.
Opowiedz historię


Myśl o każdym obrazie jak o części
pewnej historii, zdradzającym
szczegóły wydarzenia: czasami
koncentruj się na detalach, a czasami przyjmuj
szerszy punkt widzenia. Twoje fotografie będą
ciekawsze, jeśli od razu podczas kadrowania
ułożysz sobie w głowie jakiś intrygujący
podpis do zdjęcia.
Opowiedz historię Myśl o każdym obrazie jak o części pewnej historii, zdradzającym szczegóły wydarzenia: czasami koncentruj się na detalach, a czasami przyjmuj szerszy punkt widzenia. Twoje fotografie będą ciekawsze, jeśli od razu podczas kadrowania ułożysz sobie w głowie jakiś intrygujący podpis do zdjęcia.
11
Opowiedz historię
Myśl o każdym obrazie jak o części pewnej historii, zdradzającym szczegóły wydarzenia: czasami koncentruj się na detalach, a czasami przyjmuj szerszy punkt widzenia. Twoje fotografie będą ciekawsze, jeśli od razu podczas kadrowania ułożysz sobie w głowie jakiś intrygujący podpis do zdjęcia.
Stosuj nietypowe
kąty fotografowania


Szukaj oryginalnej perspektywy. Jeśli
masz czas na przygotowanie się do
fotografowania imprezy, przeprowadź
wizję lokalną, by wyszukać wszystkie
dobre miejsca, z których możesz robić ujęcia.
Podczas zawodów nie rób tysiąca zdjęć z tego
samego miejsca: fotografuj z tych wszystkich
lokalizacji, które uznałeś za interesujące.
Stosuj nietypowe kąty fotografowania Szukaj oryginalnej perspektywy. Jeśli masz czas na przygotowanie się do fotografowania imprezy, przeprowadź wizję lokalną, by wyszukać wszystkie dobre miejsca, z których możesz robić ujęcia. Podczas zawodów nie rób tysiąca zdjęć z tego samego miejsca: fotografuj z tych wszystkich lokalizacji, które uznałeś za interesujące.
12
Stosuj nietypowe kąty fotografowania
Szukaj oryginalnej perspektywy. Jeśli masz czas na przygotowanie się do fotografowania imprezy, przeprowadź wizję lokalną, by wyszukać wszystkie dobre miejsca, z których możesz robić ujęcia. Podczas zawodów nie rób tysiąca zdjęć z tego samego miejsca: fotografuj z tych wszystkich lokalizacji, które uznałeś za interesujące.
Fotografuj
z niskiej perspektywy


Aby zdjęcia były bardziej dynamiczne,
fotografuj z niskiej perspektywy.
W przypadku dyscyplin, takich jak
np. pływanie, pozwala to uzyskać bezpośredni
kontakt z tematem, podczas gdy w przypadku
innych ukazuje więcej tła i zwiększa wrażenie
głębi obrazu.
Fotografuj z niskiej perspektywy Aby zdjęcia były bardziej dynamiczne, fotografuj z niskiej perspektywy. W przypadku dyscyplin, takich jak np. pływanie, pozwala to uzyskać bezpośredni kontakt z tematem, podczas gdy w przypadku innych ukazuje więcej tła i zwiększa wrażenie głębi obrazu.
13
Fotografuj z niskiej perspektywy
Aby zdjęcia były bardziej dynamiczne, fotografuj z niskiej perspektywy. W przypadku dyscyplin, takich jak np. pływanie, pozwala to uzyskać bezpośredni kontakt z tematem, podczas gdy w przypadku innych ukazuje więcej tła i zwiększa wrażenie głębi obrazu.
Używaj krótkiego czasu otwarcia migawki


Z fotografowaniem sportu
nieodłącznie związane są
krótkie czasy otwarcia
migawki, ponieważ są niezbędne do
tego, by można było zamrozić akcję.
Chodzi o to, aby uniknąć na zdjęciu
jakiegokolwiek potencjalnego rozmycia
ruchu i zarejestrować maksymalnie ostry
temat. W przypadku większości typowych
dyscyplin sportowych wystarczający będzie
czas otwarcia migawki wynoszący ok.
1/1000 s. Aby uzyskać krótkie czasy otwarcia
migawki w wielu sytuacjach – gdy
natężenie światła jest niskie – będziesz
zmuszony podnieść wartość ISO. Profesjonalni
fotografowie sportowi często
robią zdjęcia, używając jako standardowej
wartości ISO 800 lub, jeśli nie mają
innego wyboru, nawet jeszcze wyższej.
Wysoka czułość matrycy potencjalnie
może prowadzić do powstania zakłóceń
w obrazie, ale jeśli zależy Ci na zarejestrowaniu
ostrego, a nie rozmytego obrazu,
nie obawiaj się używać wysokich ISO.
Używaj krótkiego czasu otwarcia migawki Z fotografowaniem sportu nieodłącznie związane są krótkie czasy otwarcia migawki, ponieważ są niezbędne do tego, by można było zamrozić akcję. Chodzi o to, aby uniknąć na zdjęciu jakiegokolwiek potencjalnego rozmycia ruchu i zarejestrować maksymalnie ostry temat. W przypadku większości typowych dyscyplin sportowych wystarczający będzie czas otwarcia migawki wynoszący ok. 1/1000 s. Aby uzyskać krótkie czasy otwarcia migawki w wielu sytuacjach – gdy natężenie światła jest niskie – będziesz zmuszony podnieść wartość ISO. Profesjonalni fotografowie sportowi często robią zdjęcia, używając jako standardowej wartości ISO 800 lub, jeśli nie mają innego wyboru, nawet jeszcze wyższej. Wysoka czułość matrycy potencjalnie może prowadzić do powstania zakłóceń w obrazie, ale jeśli zależy Ci na zarejestrowaniu ostrego, a nie rozmytego obrazu, nie obawiaj się używać wysokich ISO.
14
Używaj krótkiego czasu otwarcia migawki
Z fotografowaniem sportu nieodłącznie związane są krótkie czasy otwarcia migawki, ponieważ są niezbędne do tego, by można było zamrozić akcję. Chodzi o to, aby uniknąć na zdjęciu jakiegokolwiek potencjalnego rozmycia ruchu i zarejestrować maksymalnie ostry temat. W przypadku większości typowych dyscyplin sportowych wystarczający będzie czas otwarcia migawki wynoszący ok. 1/1000 s. Aby uzyskać krótkie czasy otwarcia migawki w wielu sytuacjach – gdy natężenie światła jest niskie – będziesz zmuszony podnieść wartość ISO. Profesjonalni fotografowie sportowi często robią zdjęcia, używając jako standardowej wartości ISO 800 lub, jeśli nie mają innego wyboru, nawet jeszcze wyższej. Wysoka czułość matrycy potencjalnie może prowadzić do powstania zakłóceń w obrazie, ale jeśli zależy Ci na zarejestrowaniu ostrego, a nie rozmytego obrazu, nie obawiaj się używać wysokich ISO.
Uchwyć kulminacyjny moment


Aby umożliwić aparatowi
ustawienie ostrości na
poruszającym się obiekcie,
włącz tryb autofokusa ciągłego.
W tym trybie system autofokusa aparatu
będzie się starał cały czas ustawiać
ostrość na obiekcie, o ile tylko będziesz
trzymał wciśnięty do połowy spust
migawki. Oznacza to, że możesz śledzić
obiekt poruszający się w Twoim kierunku, ogniskować na
nim obiektyw
podczas obserwacji
i zwyczajnie wyzwolić
migawkę w odpowiednim
momencie. Najlepiej używać trybu
autofokusa ciągłego w połączeniu
z trybem wykonywania zdjęć seryjnych,
dzięki czemu można rejestrować ujęcia
jedno za drugim.
Uchwyć kulminacyjny moment Aby umożliwić aparatowi ustawienie ostrości na poruszającym się obiekcie, włącz tryb autofokusa ciągłego. W tym trybie system autofokusa aparatu będzie się starał cały czas ustawiać ostrość na obiekcie, o ile tylko będziesz trzymał wciśnięty do połowy spust migawki. Oznacza to, że możesz śledzić obiekt poruszający się w Twoim kierunku, ogniskować na nim obiektyw podczas obserwacji i zwyczajnie wyzwolić migawkę w odpowiednim momencie. Najlepiej używać trybu autofokusa ciągłego w połączeniu z trybem wykonywania zdjęć seryjnych, dzięki czemu można rejestrować ujęcia jedno za drugim.
15
Uchwyć kulminacyjny moment
Aby umożliwić aparatowi ustawienie ostrości na poruszającym się obiekcie, włącz tryb autofokusa ciągłego. W tym trybie system autofokusa aparatu będzie się starał cały czas ustawiać ostrość na obiekcie, o ile tylko będziesz trzymał wciśnięty do połowy spust migawki. Oznacza to, że możesz śledzić obiekt poruszający się w Twoim kierunku, ogniskować na nim obiektyw podczas obserwacji i zwyczajnie wyzwolić migawkę w odpowiednim momencie. Najlepiej używać trybu autofokusa ciągłego w połączeniu z trybem wykonywania zdjęć seryjnych, dzięki czemu można rejestrować ujęcia jedno za drugim.
Utrzymuj aktywny punkt AF
na fotografowanym obiekcie


Aby móc bardzo dokładnie ustawić
ostrość, wybierz pojedynczy punkt AF.
Aparat umożliwia również wybranie ich
grupy, co jest dobrym sposobem ustawiania
ostrości na temacie sprawiającym problemy. Pamiętaj, że to Ty sam
możesz decydować o tym, który punkt
AF (lub ich grupa) jest aktywny.
W wielu aparatach aktywne punkty AF
można wybierać za pomocą znajdujących
się na tylnej ściance korpusu
przycisków kierunkowych lub joysticka.
Jeśli masz problem z ustawieniem
ostrości, zachowaj nieco wolnej
przestrzeni wokół tematu i użyj
centralnego punktu AF, ponieważ
jest on najbardziej czuły.
Utrzymuj aktywny punkt AF na fotografowanym obiekcie Aby móc bardzo dokładnie ustawić ostrość, wybierz pojedynczy punkt AF. Aparat umożliwia również wybranie ich grupy, co jest dobrym sposobem ustawiania ostrości na temacie sprawiającym problemy. Pamiętaj, że to Ty sam możesz decydować o tym, który punkt AF (lub ich grupa) jest aktywny. W wielu aparatach aktywne punkty AF można wybierać za pomocą znajdujących się na tylnej ściance korpusu przycisków kierunkowych lub joysticka. Jeśli masz problem z ustawieniem ostrości, zachowaj nieco wolnej przestrzeni wokół tematu i użyj centralnego punktu AF, ponieważ jest on najbardziej czuły.
16
Utrzymuj aktywny punkt AF na fotografowanym obiekcie
Aby móc bardzo dokładnie ustawić ostrość, wybierz pojedynczy punkt AF. Aparat umożliwia również wybranie ich grupy, co jest dobrym sposobem ustawiania ostrości na temacie sprawiającym problemy. Pamiętaj, że to Ty sam możesz decydować o tym, który punkt AF (lub ich grupa) jest aktywny. W wielu aparatach aktywne punkty AF można wybierać za pomocą znajdujących się na tylnej ściance korpusu przycisków kierunkowych lub joysticka. Jeśli masz problem z ustawieniem ostrości, zachowaj nieco wolnej przestrzeni wokół tematu i użyj centralnego punktu AF, ponieważ jest on najbardziej czuły.
Dobierz balans bieli


Temperatura barwowa sztucznego
światła może wprowadzić aparat
w błąd. Najprostsze rozwiązanie
polega na przełączeniu aparatu w tryb
podglądu obrazu na żywo i zmienianiu
ustawień balansu bieli w celu sprawdzenia,
które z nich daje najlepiej wyglądający obraz
na tylnym ekranie.
Dobierz balans bieli Temperatura barwowa sztucznego światła może wprowadzić aparat w błąd. Najprostsze rozwiązanie polega na przełączeniu aparatu w tryb podglądu obrazu na żywo i zmienianiu ustawień balansu bieli w celu sprawdzenia, które z nich daje najlepiej wyglądający obraz na tylnym ekranie.
17
Dobierz balans bieli
Temperatura barwowa sztucznego światła może wprowadzić aparat w błąd. Najprostsze rozwiązanie polega na przełączeniu aparatu w tryb podglądu obrazu na żywo i zmienianiu ustawień balansu bieli w celu sprawdzenia, które z nich daje najlepiej wyglądający obraz na tylnym ekranie.
Przewidywanie wydarzeń

Atrakcyjność wydarzeń sportowych
polega na tym, że nigdy nie wiadomo,
co się zdarzy. Jednak dzięki
wiedzy na temat danej dyscypliny, będziesz
w stanie ustawiać się w takich miejscach,
w których potencjalnie może się coś wydarzyć
lub po prostu przewidzieć, kiedy nastąpi
kulminacyjny moment akcji.
Przewidywanie wydarzeń Atrakcyjność wydarzeń sportowych polega na tym, że nigdy nie wiadomo, co się zdarzy. Jednak dzięki wiedzy na temat danej dyscypliny, będziesz w stanie ustawiać się w takich miejscach, w których potencjalnie może się coś wydarzyć lub po prostu przewidzieć, kiedy nastąpi kulminacyjny moment akcji.
18
Przewidywanie wydarzeń
Atrakcyjność wydarzeń sportowych polega na tym, że nigdy nie wiadomo, co się zdarzy. Jednak dzięki wiedzy na temat danej dyscypliny, będziesz w stanie ustawiać się w takich miejscach, w których potencjalnie może się coś wydarzyć lub po prostu przewidzieć, kiedy nastąpi kulminacyjny moment akcji.
Ostrożnie
używaj lampy błyskowej


Z reguły podczas zawodów sportowych
nie można robić zdjęć z użyciem
lampy błyskowej. Ale jeśli jest to
dozwolone, użyj flesza w sposób kreatywny.
Długi czas otwarcia migawki w połączeniu
z błyskiem i techniką panoramowania
pozwala uzyskać ciekawe zdjęcia.
Ostrożnie używaj lampy błyskowej Z reguły podczas zawodów sportowych nie można robić zdjęć z użyciem lampy błyskowej. Ale jeśli jest to dozwolone, użyj flesza w sposób kreatywny. Długi czas otwarcia migawki w połączeniu z błyskiem i techniką panoramowania pozwala uzyskać ciekawe zdjęcia.
19
Ostrożnie używaj lampy błyskowej
Z reguły podczas zawodów sportowych nie można robić zdjęć z użyciem lampy błyskowej. Ale jeśli jest to dozwolone, użyj flesza w sposób kreatywny. Długi czas otwarcia migawki w połączeniu z błyskiem i techniką panoramowania pozwala uzyskać ciekawe zdjęcia.
Zarejestruj kolejne etapy ruchu


Widziałeś zdjęcia
ukazujące na jednym
obrazie całą sekwencję
ruchu i zastanawiałeś się, jak
można zrobić taką fotografię?
Niemal każdy rodzaj akcji można
przedstawić w formie sekwencji
ruchu, jednak dopiero przeanalizowanie
konkretnej dyscypliny
sportu, np. skoków przez przeszkody,
jazdy na deskorolce z ewolucjami
lub narciarstwa akrobatycznego,
pozwoli Ci wyznaczyć naturalny
początek i koniec serii ujęć.
Najlepiej jest ustawić aparat na
statywie, tak aby dla wszystkich
kolejnych ujęć tło pozostawało
niezmienne, ponieważ ułatwi Ci to późniejsze edytowanie obrazu
w Photoshopie. Przestaw aparat
w tryb wykonywania zdjęć
seryjnych (z dużą częstotliwością,
jeśli masz taką możliwość), tryb
ekspozycji ustawianej ręcznie
i zarejestruj sekwencję ujęć. Zrób
tyle zdjęć, na ile pozwoli Ci aparat,
ponieważ nie musisz przecież
stworzyć finalnego obrazu ze
wszystkich.
W Photoshopie umieść wszystkie
ujęcia na warstwach w jednym
dokumencie, pierwsze z nich
lokując na najniższej. Użyj trybu
szybkiej maski, aby wyretuszować
każdą z warstw osobno, a następnie
połączyć w jeden obraz.
Zarejestruj kolejne etapy ruchu Widziałeś zdjęcia ukazujące na jednym obrazie całą sekwencję ruchu i zastanawiałeś się, jak można zrobić taką fotografię? Niemal każdy rodzaj akcji można przedstawić w formie sekwencji ruchu, jednak dopiero przeanalizowanie konkretnej dyscypliny sportu, np. skoków przez przeszkody, jazdy na deskorolce z ewolucjami lub narciarstwa akrobatycznego, pozwoli Ci wyznaczyć naturalny początek i koniec serii ujęć. Najlepiej jest ustawić aparat na statywie, tak aby dla wszystkich kolejnych ujęć tło pozostawało niezmienne, ponieważ ułatwi Ci to późniejsze edytowanie obrazu w Photoshopie. Przestaw aparat w tryb wykonywania zdjęć seryjnych (z dużą częstotliwością, jeśli masz taką możliwość), tryb ekspozycji ustawianej ręcznie i zarejestruj sekwencję ujęć. Zrób tyle zdjęć, na ile pozwoli Ci aparat, ponieważ nie musisz przecież stworzyć finalnego obrazu ze wszystkich. W Photoshopie umieść wszystkie ujęcia na warstwach w jednym dokumencie, pierwsze z nich lokując na najniższej. Użyj trybu szybkiej maski, aby wyretuszować każdą z warstw osobno, a następnie połączyć w jeden obraz.
20
Zarejestruj kolejne etapy ruchu
Widziałeś zdjęcia ukazujące na jednym obrazie całą sekwencję ruchu i zastanawiałeś się, jak można zrobić taką fotografię? Niemal każdy rodzaj akcji można przedstawić w formie sekwencji ruchu, jednak dopiero przeanalizowanie konkretnej dyscypliny sportu, np. skoków przez przeszkody, jazdy na deskorolce z ewolucjami lub narciarstwa akrobatycznego, pozwoli Ci wyznaczyć naturalny początek i koniec serii ujęć. Najlepiej jest ustawić aparat na statywie, tak aby dla wszystkich kolejnych ujęć tło pozostawało niezmienne, ponieważ ułatwi Ci to późniejsze edytowanie obrazu w Photoshopie. Przestaw aparat w tryb wykonywania zdjęć seryjnych (z dużą częstotliwością, jeśli masz taką możliwość), tryb ekspozycji ustawianej ręcznie i zarejestruj sekwencję ujęć. Zrób tyle zdjęć, na ile pozwoli Ci aparat, ponieważ nie musisz przecież stworzyć finalnego obrazu ze wszystkich. W Photoshopie umieść wszystkie ujęcia na warstwach w jednym dokumencie, pierwsze z nich lokując na najniższej. Użyj trybu szybkiej maski, aby wyretuszować każdą z warstw osobno, a następnie połączyć w jeden obraz.

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl