ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Teoria

Odkryj potencjał obiektywów: optyka standardowa

Odkryj potencjał obiektywów: optyka standardowa
Bardzo łatwo jest uznać obiektyw standardowy za niezbyt wyszukaną optykę, ale wystarczy odrobina kreatywności, aby uczynić go wszechstronnym narzędziem

Używając obiektywów o ekstremalnych długościach ogniskowej, można znacznie urozmaicić swoje zdjęcia, lecz nie rezygnuj z potencjału, jaki w zakresie rejestrowania wspaniałych obrazów ma do zaoferowania standardowa optyka zmiennoogniskowa. Nawet najbardziej podstawowy standardowy zoom oferuje zakres ogniskowych odpowiedni do fotografowania różnych tematów – od krajobrazów i miejskich pejzaży po portrety, a nawet zbliżenia.


Kąt widzenia: Obiektyw standardowy
Standardowe obiektywy stałoogniskowe były kiedyś podstawowym elementem wyposażenia wielu fotografów, ponieważ zapewniają one taki sam kąt widzenia, jak nasze oczy. Ogniskowa uznawana za standardową różni się w zależności od formatu matrycy używanego aparatu – jest w przybliżeniu równa przekątnej czujnika.
Kąt widzenia: Obiektyw standardowy
Standardowe obiektywy stałoogniskowe były kiedyś podstawowym elementem wyposażenia wielu fotografów, ponieważ zapewniają one taki sam kąt widzenia, jak nasze oczy. Ogniskowa uznawana za standardową różni się w zależności od formatu matrycy używanego aparatu – jest w przybliżeniu równa przekątnej czujnika.

Jednak, pomimo owej wszechstronności, większość szkieł tego typu (sprzedawanych w zestawie z aparatem) ma jedną zasadniczą wadę: ich maksymalny otwór przysłony jest zazwyczaj stosunkowo niewielki i ma wartość f/3,5 przy ustawionej najkrótszej ogniskowej oraz f/5,6 przy najdłużej. Warto zatem zastanowić się nad wymianą takiego szkła na model o stałej jasności f/2,8, który zapewni Ci jeszcze większą swobodę.

Standardowy obiektyw to ważny element Twojej torby fotograficznej. Zajmuje on bardzo mało miejsca i pozwala ograniczyć głębię ostrości bardziej, niż kitowe zoomy!

Poszukując alternatywy dla standardowego szkła, które nabyłeś wraz z aparatem, nie musisz wcale ograniczać się do optyki o maksymalnej przysłonie f/2,8. Sigma ma w ofercie obiektyw 18–35 mm f/1,8, przeznaczony do aparatów z matrycą formatu APS-C, i choć nie ma on dużego zakresu zoomu, to jego maksymalny otwór względny f/1,8 jest o ponad jeden stopień przysłony jaśniejszy od modeli wykazujących się maksymalną jasnością f/2,8.

Chcąc kupić szkło o dużym maksymalnym otworze przysłony w bardziej przystępnej cenie, należy rozejrzeć się raczej za optyką stałoogniskową niż za zoomem. Tańsze spośród standardowych szkieł charakteryzują się jasnością rzędu f/1,8 lub f/2. Osoby o bardziej zasobnym portfelu mogę zdecydować się natomiast na zakup modelu oferującego maksymalny otwór względny f/1,4, który będzie o kolejny stopień jaśniejszy i umożliwi uzyskiwanie jeszcze mniejszej głębi ostrości.

Foto

Na co zwrócić uwagę

Zoom czy obiektyw stałoogniskowy
Szkła zmiennoogniskowe są bardziej uniwersalne, ale obiektywy stałoogniskowe są z reguły mniejsze, lżejsze i mają znacznie większy maksymalny otwór przysłony.

Maksymalna wartość przysłony
Jeśli zależy Ci na uzyskaniu małej głębi ostrości lub możliwości wykonywania zdjęć w słabym świetle, poszukaj obiektywu o dużym maksymalnym otworze względnym, np. f/1,4 lub f/1,8.

Chociaż stała ogniskowa takich szkieł oznacza, że nie są one tak wszechstronne, jak obiektywy typu zoom, to z drugiej strony zmuszają one do ciągłego doskonalenia swoich umiejętności komponowania obrazów. Ponieważ ich użytkownik nie ma możliwość zmiany ogniskowej, musi zmieniać swój punkt widzenia i odległość od tematu, by móc decydować o tym, jak duży będzie on na zdjęciu, a także jak duża część sceny znajdzie się w kadrze. Zamiast stania w jednym miejscu, wymaga to zatem ciągłego poszukiwania rozmaitych perspektyw.


Zmiana perspektywy
Można uzyskać zmianę perspektywy, wybierając różne punkty widzenia, równocześnie zmieniając ogniskową w celu zachowania takiej samej wielkości obiektu znajdującego się na pierwszym planie. Przybliżenie się do fotografowanego tematu wyolbrzymi wrażenie odległości dzielącej obiekt od tła, podczas gdy oddalenie się sprawi, że przedmiot i tło będą wydawały się znajdować bliżej siebie. Jeśli robisz zdjęcia z niewielkiego dystansu, musisz używać obiektywu szerokokątnego, żeby móc zmieścić na obrazie cały temat. Fotografując z większej odległości, należy natomiast skorzystać z teleobiektywu, aby obiekt znajdujący się na pierwszym planie zachował taką samą wielkość w kadrze, jak z bliższego dystansu przy stosowaniu obiektywu szerokokątnego.
Zmiana perspektywy
Można uzyskać zmianę perspektywy, wybierając różne punkty widzenia, równocześnie zmieniając ogniskową w celu zachowania takiej samej wielkości obiektu znajdującego się na pierwszym planie. Przybliżenie się do fotografowanego tematu wyolbrzymi wrażenie odległości dzielącej obiekt od tła, podczas gdy oddalenie się sprawi, że przedmiot i tło będą wydawały się znajdować bliżej siebie. Jeśli robisz zdjęcia z niewielkiego dystansu, musisz używać obiektywu szerokokątnego, żeby móc zmieścić na obrazie cały temat. Fotografując z większej odległości, należy natomiast skorzystać z teleobiektywu, aby obiekt znajdujący się na pierwszym planie zachował taką samą wielkość w kadrze, jak z bliższego dystansu przy stosowaniu obiektywu szerokokątnego.

Wszystkie artykuły z tej serii znajdziesz na stronie:

"Odkryj potencjał obiektywów"

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie drukowane 1 rok - 199,00 zł
Wydanie elektroniczne 1 rok - 127,50 zł
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl