ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Teoria

Mark Littlejohn: otwórz szerzej przysłonę

Mark Littlejohn: otwórz szerzej przysłonę
Mark Littlejohn, fotograf Roku w kategorii Fotografia Krajobrazowa zdradza, w czym tkwi tajemnica zdjęcia wykonanego w Krainie Jezior

PROfil

Prace Fotografa Roku portalu Take A View, Marka Littlejohna to powiew świeżości w świecie fotografii krajobrazowej, którą zaczął się interesować dopiero sześć lat temu. Pomimo tego, że Mark stosunkowo późno zaczął uwieczniać pejzaże, to szybko nadrobił stracony czas, budując imponujące portfolio. Fotografa inspirują głównie krajobrazy Gór Kumbryjskich, nieopodal których mieszka. Mark prowadzi też warsztaty (www.aspect2i.co.uk). www.markljphotography.co.uk

Zapowiedź mglistego poranka to znak dla Marka, by nastawić budzik na wczesną godzinę. Żeby zrobić to ujęcie wyspy na jeziorze Ullswater, musiał czekać do 9:30, ale w pełnej gotowości był na miejscu już znacznie wcześniej. Podobnie jak wiele innych fotografii Marka, także ta została zrobiona z ręki, z przysłoną f/5,6, tak aby jak najmocniej wyodrębnić wyspę z tła. "Uwielbiam, gdy wszystko wokół otacza mgła" – zdradza fotograf. "Bardzo rzadko pojawia się szansa na uchwycenie mgły znikającej w górnej części kadru, dlatego koniecznie chciałem to wykorzystać".

Kolorystyka tego zdjęcia doskonale oddaje nastrój uwiecznionej sceny. Wyciszone i subtelne barwy znakomicie odzwierciedlają spokój i metafizyczny charakter sielankowej scenerii. Wiele zdjęć zrobionych przez Marka przypomina obrazy ze snów, co uzyskuje często niemal całkowicie usuwając ze zdjęcia kolory i tonując dwubarwnie fotografię.

Pomimo tego, że na zdjęciu pierwszy plan nie przyciąga uwagi odbiorcy, odbicie wyspy i krajobrazu w wodzie ma szczególne znaczenie dla uzyskania zrównoważonej kompozycji fotografii. Zastosowane przez Marka panoramiczne wykadrowanie sceny jeszcze bardziej podkreśla ten efekt. Woda zajmuje jedną trzecią kadru, pozostała części fotografii ukazuje ziemię i niebo.

Zdjęcie zostało wykonane aparatem Pentax K-5 z obiektywem o ogniskowej 70 mm. Czas ekspozycji wynosił 1/4000 s, a czułość ISO 200.

Najważniejsza wskazówka Marka

"Nie bój się mocnego otwierania przysłony. Użycie dużego otworu względnego sprawi, że uwaga odbiorcy skupi się w miejscu ustawienia ostrości, czyli na głównym temacie obrazu".

Dwa sposoby na nastrojowe zdjęcie krajobrazu

Drzewo na
Whale
Poranne światło zawsze
pada na to drzewo od
tyłu. Mark znał to miejsce
od kilku lat i czekał
cierpliwie na dogodne
warunki do zrobienia
zdjęcia. Fotograf
koniecznie chciał zarejestrować światło przedzierające się przez mgłę.
Zdjęcie zostało wykonane aparatem z obiektywem 85 mm i wartością przysłony f/2,
tak aby podkreślić senny nastrój sceny i całkowicie rozmyć widoczne na pierwszym
planie pole rzepaku. Żółta barwa kwiatów odbija się we mgle.
Drzewo na Whale Poranne światło zawsze pada na to drzewo od tyłu. Mark znał to miejsce od kilku lat i czekał cierpliwie na dogodne warunki do zrobienia zdjęcia. Fotograf koniecznie chciał zarejestrować światło przedzierające się przez mgłę. Zdjęcie zostało wykonane aparatem z obiektywem 85 mm i wartością przysłony f/2, tak aby podkreślić senny nastrój sceny i całkowicie rozmyć widoczne na pierwszym planie pole rzepaku. Żółta barwa kwiatów odbija się we mgle.
1
Drzewo na Whale
Poranne światło zawsze pada na to drzewo od tyłu. Mark znał to miejsce od kilku lat i czekał cierpliwie na dogodne warunki do zrobienia zdjęcia. Fotograf koniecznie chciał zarejestrować światło przedzierające się przez mgłę. Zdjęcie zostało wykonane aparatem z obiektywem 85 mm i wartością przysłony f/2, tak aby podkreślić senny nastrój sceny i całkowicie rozmyć widoczne na pierwszym planie pole rzepaku. Żółta barwa kwiatów odbija się we mgle.
Endymiony zwisłe na
górze Birks
Mark kieruje się zasadą: „aż do
skutku”. Przez sześć dni z rzędu
wstawał o trzeciej nad ranem, aż
wreszcie wykonał satysfakcjonujące
go ujęcie. Niebieskie dzwonki,
tworzące zygzakowatą linię
wiodącą do ukrytego we mgle jeziora Ullswater, to kompozycyjne
smaczki tej fotografii. Przysłona f/8 oraz neutralny szary filtr 0.6 ND
pozwolił autorowi ujęcia nieco wydłużyć czas otwarcia migawki.
Aby zarejestrować detale na niebie, użyty został neutralny szary
filtr gradacyjny 0.9 ND o miękkiej krawędzi przejścia.
Endymiony zwisłe na górze Birks Mark kieruje się zasadą: „aż do skutku”. Przez sześć dni z rzędu wstawał o trzeciej nad ranem, aż wreszcie wykonał satysfakcjonujące go ujęcie. Niebieskie dzwonki, tworzące zygzakowatą linię wiodącą do ukrytego we mgle jeziora Ullswater, to kompozycyjne smaczki tej fotografii. Przysłona f/8 oraz neutralny szary filtr 0.6 ND pozwolił autorowi ujęcia nieco wydłużyć czas otwarcia migawki. Aby zarejestrować detale na niebie, użyty został neutralny szary filtr gradacyjny 0.9 ND o miękkiej krawędzi przejścia.
2
Endymiony zwisłe na górze Birks
Mark kieruje się zasadą: „aż do skutku”. Przez sześć dni z rzędu wstawał o trzeciej nad ranem, aż wreszcie wykonał satysfakcjonujące go ujęcie. Niebieskie dzwonki, tworzące zygzakowatą linię wiodącą do ukrytego we mgle jeziora Ullswater, to kompozycyjne smaczki tej fotografii. Przysłona f/8 oraz neutralny szary filtr 0.6 ND pozwolił autorowi ujęcia nieco wydłużyć czas otwarcia migawki. Aby zarejestrować detale na niebie, użyty został neutralny szary filtr gradacyjny 0.9 ND o miękkiej krawędzi przejścia.

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl