Z lampą i bez - ślubny portret szerokim kątem
Oto dająca dobre efekty technika oświetlania w plenerze, jaką możesz wykorzystać przy wykonywaniu formalnych portretów panny młodej. Pożądany wygląd obrazu uzyskamy po części od razu podczas rejestrowania zdjęcia, a po części w procesie postprodukcji w Photoshopie. Użyjemy przy tym jednej prostej, systemowej lampy błyskowej umieszczonej wewnątrz składanego softboksu. www.scottkelby.com
Softbox
50 calowy softbox Recessed Mega JS Apollo marki Westcott, którego użyłem w tej sesji, ma cztery wielkie zalety. Po pierwsze, jest dość duży, a im większy softbox, tym bardziej miękkie światło, więc jeśli tylko mam wybór, sięgam po tak duży, jak ten. Po drugie, jest składany jak parasol, więc pomimo dużych rozmiarów, łatwo się go transportuje i rozkłada. Po trzecie, wkładana do środka lampa zwrócona jest w kierunku tylnej ścianki modyfikatora, a nie bezpośrednio w stronę tematu, więc światło odbija się najpierw od wewnętrznych ścianek, a dopiero później dociera do fotografowanego obiektu. Dzięki temu softbox daje jeszcze bardziej miękkie światło. Wreszcie, ponieważ jest on tak duży, można go używać do oświetlania grupy.
Ustawienia aparatu
Kiedy robię zdjęcia z lampą błyskową - zwłaszcza w takich wnętrzach jak hol czy recepcja – ustawiam jak najniższą, natywną czułość matrycy, która zapewnia najmniej zaszumione zdjęcia (w tym przypadku ISO 100). Ponieważ używam lampy błyskowej, zawsze fotografuję w trybie manualnym. Ustawiam bezpieczny czas ekspozycji na 1/125 s, przysłonę na f/5,6, jeśli chcę nieco zmiękczyć tło; ale w tym przypadku jej wartość wynosiła f/4. (Najprawdopodobniej przypadkowo w pewnym momencie przestawiłem tylne pokrętło mojego aparatu.) Obiektyw, którego użyłem do wykonania tego ujęcia, mocno kontrastuje z resztą wykorzystanego tutaj sprzętu oświetleniowego, ponieważ kosztuje naprawdę mnóstwo pieniędzy. Jest to nowy ultraszerokokątny obiektyw Canona, którego ogniskowa ustawiona była na 11 mm. Oczywiście nie musisz wydawać aż 12 500 zł na takie szkło, równie piękny efekt da użycie innego obiektywu szerokokątnego.
Pierwsze zdjęcie
Najpierw musisz ustawić softbox jak najbliżej tematu. W tym przypadku umieściłem lampę tuż obok panny młodej. Jak widać na powyższym ujęciu z planu zdjęciowego, strumień światła nie jest skierowany bezpośrednio na nią, lecz świeci nieco obok niej, tak by oświetlał ją tylko trochę. Dzięki temu światło jest bardziej miękkie i subtelne, ponieważ panna młoda oświetlona jest krawędzią, a nie środkową częścią jego strumienia. Na zdjęciu widać także mojego asystenta stojącego obok lampy, podczas gdy ja wykonuję ujęcie. Bardzo ważne jest, by mieć kogoś do pomocy, o czym przekonasz się w następnym kroku.
Zrób drugie zdjęcie
Gdy zrobisz już zdjęcie, na którym można wyraźnie zobaczyć scenę oświetloną błyskiem, poproś asystenta, aby zabrał lampę. Teraz masz do czynienia jedynie ze światłem zastanym w holu recepcji, bez światła flesza. Zrób drugie zdjęcie. Przez cały ten czas powinieneś trzymać aparat przyciśnięty do oka, aby zminimalizować różnice w kadrowaniu mogące pojawić się pomiędzy kolejnymi ujęciami. Nie ma to natomiast żadnego znaczenia, jeśli fotografujesz lustrzanką zamocowaną na statywie: możesz wówczas robić zdjęcia do woli, ale powinieneś poprosić wcześniej pannę młodą, by nie zmieniała pozy, dopóki nie zarejestrujesz obu ujęć.
Przygotowanie zdjęć
Teraz otwórz oba obrazy w Photoshopie. Przejdź do zdjęcia, na którym panna młoda oświetlona jest lampą błyskową. Wywołaj polecenie Edycja>Zaznacz wszystko, a potem Edycja>Kopiuj. Następnie przejdź do zdjęcia zarejestrowanego bez flesza (czyli w świetle zastanym) i, wywołując komendę Edycja>Wklej, umieść pierwszy obraz na górnej warstwie dokumentu. Jeśli korzystałeś ze statywu, możesz pominąć dalsze czynności opisane w tym kroku, ale jeżeli fotografowałeś z ręki tak, jak ja, musisz skorzystać z dostępnej w Photoshopie automatycznej funkcji wyrównywania obrazów, by dopasować do siebie oba ujęcia. Można to zrobić przechodząc do panelu Warstwy i zaznaczając je obie, a następnie wybierając polecenie Edycja>Autowyrównanie warstw. Gdy pojawi się okno dialogowe Auto-wyrównanie warstw, użyj domyślnego ustawienia Automatycznie i kliknij OK.
Pomaluj światłem
Przejdź do panelu Warstwy i zaznacz górną warstwę (tę ze zdjęciem z błyskiem). Przytrzymaj wciśnięty [Alt] i kliknij znajdujący się w dolnej części palety Warstwy przycisk Utwórz maskę warstwy. Spowoduje to dodanie czarnej maski warstwy na całej warstwie, w związku z czym warstwa, na której znajduje się oświetlona wersja ujęcia, zostanie ukryta pod czarną maską. Chwyć narzędzie Pędzel i wybierz ze znajdującego się w górnej części ekranu przybornika niewielką, miękką końcówkę narzędzia. Upewnij się, że kolor pierwszego planu jest ustawiony na biały. Teraz po prostu zamaluj pannę młodą tak, by stała się ona oświetlona: odkrywasz w ten sposób warstwę z oświetlonym portretem. Dopóki będziesz malował obszary znajdujące się z dala od elementów otoczenia, nie będziesz miał z tym żadnych problemów – zajmie Ci to najwyżej pięć sekund. Natomiast gdy zaczniesz zbliżać się do krawędzi postaci panny młodej, musisz zacząć uważać, by nie odsłonić tła sceny oświetlonej lampą błyskową. Wystarczy jednak, że będziesz ostrożniejszy i użyjesz mniejszej końcówki pędzla. Ostatnim krokiem jest użycie narzędzia Kadrowanie i odcięcie białych krawędzi utworzonych przez działanie funkcji Autowyrównanie warstw. Na koniec podnieś jeszcze nieco kontrastowość obrazu w Camera Raw i wyostrz zdjęcie. No i gotowe!