Monitor dla fotografa - dokonaj właściwego wyboru
Na nic zda się najlepszy aparat i program do edycji, jeśli zdjęcia będziesz edytował na monitorze nie przystosowanym do tego typu zadań. Tylko dzięki monitorowi graficznemu, przeglądając i edytując fotografie, możesz mieć pewność, że widzisz na ekranie takie kolory i przejścia tonalne, jakimi są naprawdę. Na co więc musisz zwrócić uwagę przy wyborze monitora?
Jakość obrazu
Pierwszą rzeczą na którą powinieneś zwrócić uwagę to gamut, czyli zdolność do wyświetlenia jak najszerszej przestrzeni kolorów. W przypadku modelu ColorEdge CG2420 jest to aż 99% przestrzeni barw Adobe RGB, a tym samym prawie całe przestrzenie CMYK ISO-coated i US web-coated, wykorzystywane w procesie druku. Większość biurkowych monitorów lub laptopów nie jest w stanie wyświetlić w całości nawet wąskiej przestrzeni sRGB, więc edycja kolorystyczna na takich urządzeniach odbywa się po omacku. Przewagą serii ColorEdge jest przetwarzanie aż 10-bitowej informacji o kolorze. W porównaniu ze standardowym sygnałem 8-bitowym to 64 razy więcej kolorów, co zapewnia płynniejsze przejścia tonalne i zmniejszenie błędu wyświetlanego koloru (Delta-E) do minimum.
Kalibracja polega na takiej regulacji monitora, aby wyświetlał obraz o zadanych parametrach jasności, temperatury, punktu bieli oraz gradacji odcieni (gamma). Zaawansowane monitory graficzne, takie jak EIZO ColorEdge mają możliwość kalibracji sprzętowej. Proces kalibracji jest w przypadku takiego monitora szybki i dziecinnie prosty – nie wymaga zaawansowanej wiedzy z zakresu zarządzania kolorem. Wystarczy podłączyć kalibrator, a intuicyjne oprogramowanie ColorNavigator krok po kroku poprowadzi Cię do celu. A jeśli monitor ma wbudowany kalibrator, proces może odbyć się nawet bez Twojego udziału. Więcej informacji o kalibracji znajdziesz na stronie: www.eizo.pl. Jeśli jednak samodzielna kalibracja przekracza twoje możliwości, producent oferuje pomoc. Każdy nabywca monitora z serii ColorEdge może zgłosić się do EIZO Polska, a przedstawiciel producenta przeprowadzi go zdalnie przez proces kalibracji. Szczegółowe informacje znajdziesz na: www.eizo.pl/pierwsza-kalibracja.
Kolejną cechą jaką powinien spełniać dobrej klasy monitor dla fotografa jest jednorodność wyświetlanego obrazu na całej powierzchni wyświetlacza. Chodzi o to, aby w każdym punkcie ekranu jasność obrazu, błąd koloru oraz punkt bieli były na tym samym poziomie. Monitory z serii CG jako nieliczne na rynku spełniają tę zasadę oferując bezkonkurencyjnie spójny obraz od krawędzi do krawędzi. Autorska technologia EIZO DUE (Digital Uniformity Equalizer), gwarantuje, że monitory opuszczające fabrykę mają współczynnik Delta-E o wartości nieprzekraczającej 3. DUE ogranicza także wpływ wahań temperatury otoczenia na temperaturę kolorów i jasność ekranu, zapewniając stabilne wyświetlanie obrazu.
Monitory EIZO są kompatybilne praktycznie ze wszystkimi kalibratorami na rynku i warto zainwestować w jedno z takich urządzeń. Jednak, mimo że kalibracja w monitorach klasy CG była do tej pory dziecinnie prosta, producent poszedł o krok dalej. Dzięki kalibratorowi wbudowanemu w najnowszych modelach monitor może kalibrować się automatycznie, bez naszego udziału. Czujnik wysuwa się, gdy upłynie ustalony przez użytkownika czas. Nawet w przypadku, gdy monitor jest niepodłączony do komputera lub wyłączony, automatycznie przeprowadzi on zaplanowaną korekcję. Prościej już się chyba nie da.
Przekątna i rozdzielczość
Nieprawdą jest, że najlepszy monitor musi mieć dużą przekątną ekranu i bardzo wysoką rozdzielczość. Tanie panele tego typu z reguły zachowują się bardzo niejednorodnie na swojej powierzchni – różnice w temperaturze barwowej potrafią sięgać kilkuset kelwinów, a odchylania w jasności nawet 30%. Edycja na takim monitorze to po prostu loteria. Jeśli naprawdę potrzebujesz wysokich parametrów radzimy zainwestować w model klasy CG277 lub CG248-4K. Jednak optymalne parametry do edycji obrazu oferują ciągle modele 24-calowe o rozdzielczości w okolicach Full HD, tak jak najnowsze monitory CS2420 i CG2420.
Funkcjonalność
Wygoda korzystania z monitora to następny czynnik, który trzeba wziąć pod uwagę. Typowy monitor LCD potrzebuje około 30 minut, aby osiągnąć stabilny poziom jasności, chromatyczności i odcieni. Modelowi takiemu jak CG2420 pełna stabilizacja kolorów zajmuje zaledwie trzy minuty. To duża oszczędność czasu.
Poza tym, tak jak we wszystkich modelach z serii ColorEdge obudowa powinna być sztywna a stelaż stabilny, by ekran nie drżał. Elastyczność pracy zagwarantują szerokie kąty widzenia oraz duża swoboda przy obracaniu ekranu (w tym do pozycji pionowej), która ułatwi edycję ujęć portretowych. Dużym atutem jest także kaptur, który osłania przed bocznym światłem i niweluje spadek kontrastu.
Gwarancja jakości
Wielu fotografów rezygnuje z profesjonalnego monitora z powodu wysokiej ceny, jaką trzeba za niego zapłacić. Ale przecież koszt dobrego monitora równy jest cenie jednego systemowego obiektywu wyższej klasy. Co więcej, taka inwestycja rozkłada się na lata. Bowiem to co wyróżnia produkty EIZO na tle rosnącej konkurencji, to ich niezwykła trwałość i bezawaryjność w trakcie długoletniej eksploatacji – potwierdzi to każdy użytkownik tej marki. Dzięki ścisłej kontroli jakości w fabrykach, monitory ColorEdge objęte są aż 5-letnią gwarancją producenta. Pokrywa ona wszystkie komponenty, łącznie z panelem LCD, którego poziom jasności i kolorów objęty jest gwarancją do 10 tys. godzin pracy.
Co wybrać? Znajdź monitor dla siebie
Stworzony specjalnie z myślą o hobbystach i amatorach interesujących się grafiką lub fotografią. Duży 24-calowy ekran IPS ma rozdzielczość 1920 x 1200 px, oferuje funkcję sprzętowej kalibracji obrazu i wiele zaawansowanych funkcji monitorów z rodziny ColorEdge, które pozwalają z łatwością edytować zdjęcia na profesjonalnym poziomie. Nie ma kaptura, ale, tak jak w modelach profesjonalnych, obraca się do pozycji portretowej.
Optymalny, ale i bezkompromisowy. Stworzony specjalnie z myślą o profesjonalnych zastosowaniach w fotografii, designie i postprodukcji. Tak jak niższy model CS2420, ten monitor ma także 24” i rozdzielczość 1920 x 1200 px. Posiada jednak m.in. wbudowany czujnik do automatycznej kalibracji oraz funkcjonalny kaptur. Doskonałej jakości panel IPS perfekcyjnie reprodukuje kolory zgodnie ze standardami, a wyjątkowo kontrastowy obraz zapewnia odtwarzanie prawdziwej czerni.
Ten wysokiej jakości monitor o przekątnej 24”, dzięki rozdzielczości UHD (3840 x 2160 px) wyświetla aż czterokrotnie większy obraz niż standardowy ekran Full HD, co sprawia, że CG248-4K idealnie nadaje się do edycji zdjęć w wysokiej rozdzielczości lub jako monitor referencyjny do tworzenia filmów w standardzie 4K. Zapewnia przy tym wyjątkowo wierne odtwarzanie kolorów i detali. Szeroki gamut monitora gwarantuje odtwarzanie 99% przestrzeni Adobe RGB, 100% kolorów w standardach Rec. 709, EBU i SMPTE-C oraz 93% kolorów w standardzie DCI wykorzystywanym w postprodukcji