ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Praktyka

Portret czarno-biały w świetle naturalnym

2016-03-11
0 komentarzy
71
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Portret czarno-biały w świetle naturalnym
Nieco pochmurne niebo zmiękcza naturalne światło, z jakim mamy do czynienia na zewnątrz
Naucz się robić wspaniałe portrety wszędzie i o każdej porze dnia, wykorzystując naturalne światło

Nie potrzebujesz wcale mnóstwa drogich lamp studyjnych, by móc robić doskonałej jakości zdjęcia portretowe. Naturalne światło może być równie efektowne, a do tego nic nie kosztuje. Jedynym niezbędnym dodatkiem niekiedy okazuje się blenda, służąca do odbijania światła w celu rozjaśnienia zacienionych miejsc, jednak nawet ją z powodzeniem zastąpisz kawałkiem białego kartonu.

Ostre i miękkie światło

Należy umieć odróżnić od siebie dwa rodzaje światła naturalnego - ostre i miękkie. Wszelkie naturalne światła mają jedno źródło - słońce. Ale charakter oświetlenia zmienia się w zależności od pogody i elementów otoczenia.

Chmury działają jak dyfuzor, dzięki czemu oświetlenie jest bardziej miękkie i mniej kontrastowe

W jasny słoneczny dzień światło jest bardzo ostre. Ogólnie rzecz biorąc, twarze przedstawiają się w nim niezbyt korzystnie. Cień nosa pada wówczas na policzek, oczy są pogrążone w ciemności, faktura skóry zbyt wyraźnie widoczna, a model najprawdopodobniej mruży oczy. W sumie, nie wygląda zanadto pięknie.

W pochmurny dzień - światło jest zupełnie inne. Chmury oddziałują na światło słoneczne jak ogromny dyfuzor, przekształcając je w delikatne i bardziej interesujące oświetlenie, w którym twarze prezentują się znacznie korzystniej. Zachmurzone niebo sprawia, że źródło światła staje się o wiele większe, tworząc bardziej miękkie i mniej kontrastowe oświetlenie. Jeśli nie ma żadnych chmur, możesz uzyskać podobne oświetlenie, prosząc modela, aby stanął w cieniu drzewa lub budynku albo umieszczając nad jego głową ekran, który przytłumi promienie słoneczne. Podobnie wiele oświetlonych bardzo ładnym naturalnym światłem miejsc można znaleźć w pomieszczeniach. Okna i otwory drzwiowe nadają się idealnie do wykonywania portretów, ponieważ zapewniają miękkie, ukierunkowane oświetlenie.


Ukierunkowane światło, takie jak to wpadające przez okno, pomaga podkreślić kontury twarzy modela
Ukierunkowane światło, takie jak to wpadające przez okno, pomaga podkreślić kontury twarzy modela

Skąd pada światło

Chcąc uzyskać świetny czarno-biały portret, musimy sprawić, aby nasz temat wyglądał trójwymiarowo, dlatego powinieneś szukać miękkiego, ale ukierunkowanego światła. Przyjrzyj się twarzy modela w celu sprawdzenia, gdzie występują światła i cienie, a jeśli to konieczne, użyj blendy do rozjaśnienia światłem odbitym obszarów zacienionych. W przypadku niektórych źródeł światła, takich jak okna, kierunek padania promieni jest oczywisty, ale stawiając osobę pod drzewem lub obok budynku, określenie tego bywa bardziej skomplikowane. Promienie słońca mogą się odbijać od pobliskiej białej ściany lub od powierzchni ulicy. Kiedy już będziesz wiedział, skąd przede wszystkim padają promienie światła, powinieneś poprosić modela, by swoją twarz obrócił w tę właśnie stronę. Następnie zaś, aby zwiększyć siłę wyrazu fotografii, poszukaj tła mającego inny odcień.

Zdjęcia przy świetle z okna - oświetlenie boczne

Ulokuj modela bokiem do okna, a jego twarz będzie oblana łagodnym, kierunkowym światłem. Najlepsze są okna wychodzące na północ. Fotografuj w trybie preselekcji przysłony, ustawiając otwór przysłony rzędu f/4 i czułość matrycy w granicach ISO 400. Poproś go, aby zwrócił się w stronę okna. Jeśli chcesz rozjaśnić cienie, przytrzymaj blendę lub kawałek białego kartonu tak, aby odbić wpadające przez okno światło w kierunku twarzy.

Zdjęcia przy świetle z okna - pod światło

Spróbuj ustawić go na tle okna, tak aby był oświetlony od tyłu. Użyj blendy, by odbić nieco światła z powrotem w stronę twarzy. Dobierz ekspozycję dla niej, a tło na zewnątrz zostanie prześwietlone, co umożliwi otrzymanie prostego efektu zdjęcia w wysokim kluczu. Możesz też poprosić modela o obrócenie głowy w bok, dobrać parametry ekspozycji, pozwalające poprawnie naświetlić tło i w ten sposób uchwycić sylwetkę z profilu.

Jak dobierać parametry naświetlenia w zależności od odcienia skóry

Pomiar światła nie jest nieomylny, ale możemy przewidzieć jego działanie. Zobacz, jak kompensować ekspozycję przy fotografowaniu osób o różnym kolorze skóry.

Czarnoskóry model
Dla sceny, w której dominują ciemne barwy,
aparat będzie się starał zarejestrować je jako
tony średnie. W związku z tym ciemna skóra
może zostać prześwietlona. Musisz zatem
skorzystać z funkcji kompensacji ekspozycji
i obniżyć jej wartość o 1 lub 1,5 stopnia
przysłony w celu niedoświetlenia sceny.
Czarnoskóry model Dla sceny, w której dominują ciemne barwy, aparat będzie się starał zarejestrować je jako tony średnie. W związku z tym ciemna skóra może zostać prześwietlona. Musisz zatem skorzystać z funkcji kompensacji ekspozycji i obniżyć jej wartość o 1 lub 1,5 stopnia przysłony w celu niedoświetlenia sceny.
Czarnoskóry model
Dla sceny, w której dominują ciemne barwy, aparat będzie się starał zarejestrować je jako tony średnie. W związku z tym ciemna skóra może zostać prześwietlona. Musisz zatem skorzystać z funkcji kompensacji ekspozycji i obniżyć jej wartość o 1 lub 1,5 stopnia przysłony w celu niedoświetlenia sceny.
Skóra jasnobrązowa
Powinieneś wyobrazić sobie odcień skóry
danej osoby w odcieniach szarości i zdecydować,
czy jest ona jaśniejsza czy ciemniejsze, niż
neutralna szarość. Jasnobrązowa skóra ma
odcień bardzo zbliżony do średniej szarości,
dlatego kompensacja ekspozycji nie jest
konieczna.
Skóra jasnobrązowa Powinieneś wyobrazić sobie odcień skóry danej osoby w odcieniach szarości i zdecydować, czy jest ona jaśniejsza czy ciemniejsze, niż neutralna szarość. Jasnobrązowa skóra ma odcień bardzo zbliżony do średniej szarości, dlatego kompensacja ekspozycji nie jest konieczna.
Skóra jasnobrązowa
Powinieneś wyobrazić sobie odcień skóry danej osoby w odcieniach szarości i zdecydować, czy jest ona jaśniejsza czy ciemniejsze, niż neutralna szarość. Jasnobrązowa skóra ma odcień bardzo zbliżony do średniej szarości, dlatego kompensacja ekspozycji nie jest konieczna.
Model o białej skórze
Podobnie, kiedy robisz zdjęcia
zaśnieżonego krajobrazu, fotografując osobę
o jasnej karnacji, musisz nieco prześwietlić obraz,
aby uzyskać dobrze naświetloną twarz. Niektórzy
fotografowie portretując osoby o jasnej karnacji,
z zasady prześwietlają obraz o 0,5 lub 1 stopień
przysłony.
Model o białej skórze Podobnie, kiedy robisz zdjęcia zaśnieżonego krajobrazu, fotografując osobę o jasnej karnacji, musisz nieco prześwietlić obraz, aby uzyskać dobrze naświetloną twarz. Niektórzy fotografowie portretując osoby o jasnej karnacji, z zasady prześwietlają obraz o 0,5 lub 1 stopień przysłony.
Model o białej skórze
Podobnie, kiedy robisz zdjęcia zaśnieżonego krajobrazu, fotografując osobę o jasnej karnacji, musisz nieco prześwietlić obraz, aby uzyskać dobrze naświetloną twarz. Niektórzy fotografowie portretując osoby o jasnej karnacji, z zasady prześwietlają obraz o 0,5 lub 1 stopień przysłony.

Serwisy specjalne



Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie drukowane 1 rok - 199,00 zł
Wydanie elektroniczne 1 rok - 127,50 zł
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl

Polecamy