ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Teoria

Fotografuj w stylu retro - ustawienia aparatu

2014-05-27
9 komentarzy
110
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Fotografuj w stylu retro - ustawienia aparatu
Uzyskanie oryginalnego stylu retro zaczyna się już na etapie fotografowania. W pierwszym odcinku naszego cyklu podpowiadamy jakie stosować ustawienia aparatu. W kolejnych zobaczycie jak korzystać ze starych obiektywów i edytować zdjęcia

Moda na styl retro w fotografii nie odpuszcza! Na rynku mamy coraz więcej aparatów nawiązujących wyglądem do minionych epok analogowej fotografii, cyfrówki oferują też coraz więcej programów, tzw. filtrów cyfrowych zmieniających zwykłe zdjęcia w "analogowe slajdy", a ilości aplikacji na smartfony stylizujących zdjęcia na vintage już nikt nie zliczy. Może jest to reakcja na techniczną do bólu dokładność aparatów cyfrowych albo tylko chwilowa moda, ale mimo wszystko oldshoolowa fotografia staje się nową fotograficzną religią. Trzeba wiedzieć, że ten typ fotografii nie wiąże się tylko z wybieraniem stylu zdjęć retro w aparacie. Czytając ten tekst, dowiecie się, jak robić zdjęcia, by można im było potem nadać efekt "nadszarpniętych zębem czasu" za pomocą oprogramowania.

Nie obchodzi nas, jak dużo Facebook zapłacił za Instagram, bo fotografia retro to nie tylko sam efekt. Uzyskanie oryginalnego stylu retro zaczyna się już na etapie fotografowania poprzez odpowiednie komponowanie, dbałość o ekspozycję i nadawanie unikatowych efektów na etapie postprodukcji w nieco bardziej zaawansowany sposób, niż za pomocą kilku kliknięć w telefonie.

W dalszych odcinkach naszego cyklu "Fotografuj w stylu retro" pokażemy Wam także, jak kreatywną zabawą może się okazać fotografowanie nową cyfrową lustrzanką ze starym obiektywem, przeznaczonym do aparatów analogowych. To świetna metoda na uzyskanie ciekawych efektów za niewysoką cenę oraz dobra okazja do sprawdzenia swoich umiejętności panowania nad aparatem. Jak poradzicie sobie bez autofokusa, pomiaru światła w aparacie i innych udogodnień ery cyfrowej, do których tak jesteśmy przyzwyczajeni? Pokażemy Wam też różne sposoby na stylizowanie zdjęć w programach graficznych. Teraz jednak zacznijmy od tego jak wykonywać takie zdjęcia...

Fotografuj w stylu retro - jak odpowiednio ustawić ekspozycję

Przeżywamy okres powrotu do sentymentalnych efektów starych fotografii. Od miękkich zdjęć, po mocną winietę i inne "mankamenty", którym hołduje Holga i Lomo. Tyle jest rodzajów stylizacji, ile stylów fotografowania. Nie dziwi więc fakt, że poznawanie techniki retro w obecnych czasach może być nieco skomplikowane. Patrząc na publikowane w internecie zdjęcia, można by pokusić się o stwierdzenie, że ta retro fotografia ogranicza się do efektów z aplikacji na telefon lub do kilku ruchów na suwaczkach w Photoshopie. Nic bardziej mylnego, najlepsze zdjęcia w tej stylistyce wychodzą wtedy, gdy przygotuje się do nich dobry materiał wyjściowy. Co oznacza, że już na etapie fotografowania trzeba odpowiednio naświetlić zdjęcie. Poniżej znajdziecie nasze wskazówki o których warto pamiętać!

OSTROŚĆPomimo częstego rozmycia zdjęcia w stylu retro, warto przykładać wagę do ostrości, szczególnie jeżeli pracujecie z małą głębią. Nie musicie jednak ściśle trzymać się tej zasady, nie zawsze główny obiekt musi być wyraźny.
OSTROŚĆPomimo częstego rozmycia zdjęcia w stylu retro, warto przykładać wagę do ostrości, szczególnie jeżeli pracujecie z małą głębią. Nie musicie jednak ściśle trzymać się tej zasady, nie zawsze główny obiekt musi być wyraźny.
1
OSTROŚĆ
Pomimo częstego rozmycia zdjęcia w stylu retro, warto przykładać wagę do ostrości, szczególnie jeżeli pracujecie z małą głębią. Nie musicie jednak ściśle trzymać się tej zasady, nie zawsze główny obiekt musi być wyraźny.
ISOZazwyczaj radzimy fotografować z najniższym możliwym ISO, by zyskać jak najczystsze zdjęcia, ale nie bójcie się podbijać czułości i traktować szumu jako części stylizacji.
ISOZazwyczaj radzimy fotografować z najniższym możliwym ISO, by zyskać jak najczystsze zdjęcia, ale nie bójcie się podbijać czułości i traktować szumu jako części stylizacji.
2
ISO
Zazwyczaj radzimy fotografować z najniższym możliwym ISO, by zyskać jak najczystsze zdjęcia, ale nie bójcie się podbijać czułości i traktować szumu jako części stylizacji.
KOMPOZYCJAFotografia retro kojarzy się z fotografowaniem "z biodra", z zaskoczenia, tworzeniem nieszablonowego kadru. Jednak czasami dobrze jest pamiętać o kompozycji i celowo umieścić główny obiekt w centrum kadru lub zaraz przy jego krawędziach. Oczywiście, nadal można kierować się ogólnymi zasadami. Jeżeli jednak chcecie wykorzystać bardziej ekstremalne efekty, takie jak mocne ziarno, rozmycie typu soft focus, imitowanie efektu plastikowej optyki, warto utrzymać kompozycję najprostszą, jak to tylko możliwe. Dzięki temu główny motyw i kompozycja się wyróżniają.
KOMPOZYCJAFotografia retro kojarzy się z fotografowaniem "z biodra", z zaskoczenia, tworzeniem nieszablonowego kadru. Jednak czasami dobrze jest pamiętać o kompozycji i celowo umieścić główny obiekt w centrum kadru lub zaraz przy jego krawędziach. Oczywiście, nadal można kierować się ogólnymi zasadami. Jeżeli jednak chcecie wykorzystać bardziej ekstremalne efekty, takie jak mocne ziarno, rozmycie typu soft focus, imitowanie efektu plastikowej optyki, warto utrzymać kompozycję najprostszą, jak to tylko możliwe. Dzięki temu główny motyw i kompozycja się wyróżniają.
3
KOMPOZYCJA
Fotografia retro kojarzy się z fotografowaniem "z biodra", z zaskoczenia, tworzeniem nieszablonowego kadru. Jednak czasami dobrze jest pamiętać o kompozycji i celowo umieścić główny obiekt w centrum kadru lub zaraz przy jego krawędziach. Oczywiście, nadal można kierować się ogólnymi zasadami. Jeżeli jednak chcecie wykorzystać bardziej ekstremalne efekty, takie jak mocne ziarno, rozmycie typu soft focus, imitowanie efektu plastikowej optyki, warto utrzymać kompozycję najprostszą, jak to tylko możliwe. Dzięki temu główny motyw i kompozycja się wyróżniają.
BALANS BIELIW balansie bieli wybierzcie Światło dnia, to ustawienie najbardziej przypominające film, dostosowany do temperatury światła dziennego. Dla bardziej wymyślnych kadrów, można zmienić styl na celowo "niewłaściwy", który nieco zmieni kolory, symulując efekt filmu z filtrem.
BALANS BIELIW balansie bieli wybierzcie Światło dnia, to ustawienie najbardziej przypominające film, dostosowany do temperatury światła dziennego. Dla bardziej wymyślnych kadrów, można zmienić styl na celowo "niewłaściwy", który nieco zmieni kolory, symulując efekt filmu z filtrem.
4
BALANS BIELI
W balansie bieli wybierzcie Światło dnia, to ustawienie najbardziej przypominające film, dostosowany do temperatury światła dziennego. Dla bardziej wymyślnych kadrów, można zmienić styl na celowo "niewłaściwy", który nieco zmieni kolory, symulując efekt filmu z filtrem.
EKSPOZYCJAEkspozycja w starych aparatach była bardzo prosta i często dawała niespodziewane rezultaty. Dlatego jeżeli ustawiacie ekspozycję pod zdjęcia retro, nie bójcie się zgubić detali w cieniach czy światłach. Nie oznacza to jednak, że powinniście całkowicie ignorować wskazówki histogramu, ale nie bójcie się lekkiego prześwietlenia lub niedoświetlenia zdjęcia przed nadaniem kompensacji ekspozycji +/- 1.
EKSPOZYCJAEkspozycja w starych aparatach była bardzo prosta i często dawała niespodziewane rezultaty. Dlatego jeżeli ustawiacie ekspozycję pod zdjęcia retro, nie bójcie się zgubić detali w cieniach czy światłach. Nie oznacza to jednak, że powinniście całkowicie ignorować wskazówki histogramu, ale nie bójcie się lekkiego prześwietlenia lub niedoświetlenia zdjęcia przed nadaniem kompensacji ekspozycji +/- 1.
5
EKSPOZYCJA
Ekspozycja w starych aparatach była bardzo prosta i często dawała niespodziewane rezultaty. Dlatego jeżeli ustawiacie ekspozycję pod zdjęcia retro, nie bójcie się zgubić detali w cieniach czy światłach. Nie oznacza to jednak, że powinniście całkowicie ignorować wskazówki histogramu, ale nie bójcie się lekkiego prześwietlenia lub niedoświetlenia zdjęcia przed nadaniem kompensacji ekspozycji +/- 1.
EFEKTY W APARACIEFiltr czarno biały w aparatach cyfrowych to już standard. Teraz coraz więcej aparatów ma filtry cyfrowe, które nadają określone efekty, w tym retro. Najbardziej rozwinięte tego typu funkcje znajdziemy w aparatach Olympusa, ale wiele stylów oferują także bezlusterkowce Panasonic, Sony czy Samsung.
EFEKTY W APARACIEFiltr czarno biały w aparatach cyfrowych to już standard. Teraz coraz więcej aparatów ma filtry cyfrowe, które nadają określone efekty, w tym retro. Najbardziej rozwinięte tego typu funkcje znajdziemy w aparatach Olympusa, ale wiele stylów oferują także bezlusterkowce Panasonic, Sony czy Samsung.
6
EFEKTY W APARACIE
Filtr czarno biały w aparatach cyfrowych to już standard. Teraz coraz więcej aparatów ma filtry cyfrowe, które nadają określone efekty, w tym retro. Najbardziej rozwinięte tego typu funkcje znajdziemy w aparatach Olympusa, ale wiele stylów oferują także bezlusterkowce Panasonic, Sony czy Samsung.

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl