Standardowe obiektywy 50 mm [test w DCP]
Stałoogniskowy obiektyw 50 mm jest dla każdego fotografa zupełnie czymś innym. Jeśli robisz zdjęcia korpusem pełnoklatkowym, optyka ta będzie dla Ciebie obiektywem „standardowym”, zapewniającym naturalną perspektywę i przeznaczonym do fotografowania na co dzień bardzo różnych tematów. Po podłączeniu do korpusu z matrycą formatu APS-C, to samo szkło będzie miało efektywną długość ogniskowej 75 mm (80 mm w przypadku Canona), dzięki czemu najlepiej będzie się nadawało do wykonywania portretów. Z kolei jeżeli użyjesz aparatu z jeszcze mniejszą matrycą formatu Cztery Trzecie, to obiektyw 50 mm zyska efektywną ogniskową o długości 100 mm, pozwalającą wykonywać naprawdę ciasne portrety i ujęcia odpowiadające tym rejestrowanym za pomocą krótkiego teleobiektywu. W rzeczywistości, prezentowany w tym zestawieniu obiektyw, przeznaczony dla aparatów z systemu Mikro Cztery Trzecie ma nominalną ogniskową nieco krótszą niż 50 mm: jego ogniskowa 42,5 mm stanowi odpowiednik 85 mm dla aparatów z matrycą pełnoklatkową. Wiele osób uważa, że jest to idealna wartość do wykonywania portretów. Niezależnie od tego, jakiej wielkości matrycę ma Twój aparat, zgrabna „pięćdziesiątka” może być jedynym obiektywem stałoogniskowym, jaki dokupisz, dlatego warto zrobić rozeznanie i wybrać jak najlepszy model.
Lista przetestowanych modeli:
- Canon EF 50 mm f/1,8 STM
- Fujinon XF 50 mm f/2 R WR
- Nikon AF-S 50 mm f/1,4G
- Panasonic Lumix G 42,5 mm f/1,7 Asph Power O.I.S.
- Samyang AF 50 mm f/1,4 FE
- Sigma 50 mm f/1,4 DG HSM | A
- Tamron SP 45 mm f/1,8 Di VC USD
- Zeiss Milvus 50 mm f/1,4 ZF.2 5