ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Strefa sprzętu / Fotonews

SLR Magic prezentuje anamorficzne obiektywy dla filmowców Antoni Żółciak

SLR Magic prezentuje anamorficzne obiektywy dla filmowców
Panoramiczny obraz, flary i nietypowe rozmycie tła to najważniejsze cechy nowych filmowych obiektywów SLR Magic

Czym są obiektywy anamorficzne? Najczęściej z tego typu szkieł korzystają filmowcy zamiłowani w ultrapanoramicznych obrazach, poziomych flarach niczym z produkcji J.J. Abramsa i specyficznym bokehu. Obiektywy anamorficzne modyfikują sposób, w jaki obraz przekazywany jest do matrycy - "ściskają" go w poziomie, najczęściej dwukrotnie. Surowego materiału nie sposób uznać za naturalny, bo np. sylwetki ludzi są nieprzeciętnie wysokie.

Metoda ta powstała jeszcze w czasach analogowych, kiedy filmowcy chcieli zmieścić jak najwięcej obiektów w kadrze poziomym, ale do dyspozycji mieli wyłącznie klatkę 35-milimetrową. Zastosowanie szkieł anamorficznych pozwalało więc uzyskać charakterystyczny, widoczny poniżej efekt.


Przykład obrazu anamorficznego, który po "rozłożeniu" da nam panoramiczne proporcje. Fot. Mondo79, Flickr, CC. Modyfikacje: własne.
Przykład obrazu "ściśniętego", w formacie 3:2, który po "rozłożeniu" da nam panoramiczne proporcje.
Fot. Mondo79, Flickr, CC. Modyfikacje: własne.

Zarejestrowany w ten sposób film odtwarzało się wówczas na projektorach ze specjalnym obiektywem, którego zadaniem było "rozszerzenie" obrazu poprzez zmianę proporcji. Efekt końcowy prezentował się tak:


Tak wygląda obraz już po "rozłożeniu".
Fot. Mondo79, Flickr, CC. Modyfikacje: własne.
Tak wygląda obraz już po "rozłożeniu".
Fot. Mondo79, Flickr, CC. Modyfikacje: własne.

Obecnie, w świecie cyfrowym, działa to bardzo podobnie - przy czym najczęściej wychodzimy od formatu 16:9, chcąc sprawić, by stał się jeszcze bardziej panoramiczny. Odpowiedzią na wymagania rynku amatorskiego mogą być właśnie szkła SLR Magic Anamorphot-Cine. W serii znalazły się trzy obiektywy - 35 mm T2,4, 50 mm T2,8 i 70 mm T4. Każdy z nich oferuje współczynnik kompresji 1,33x, co oznacza, że filmując w proporcjach 16:9 na etapie postprodukcji otrzymamy format 2,35:1. Nie jest to więc dwukrotne "ściśnięcie" obrazu, ale wciąż dostaniemy rezultat zdecydowanie bardziej przypominający dzieła kinowe.

Obiektywy dostępne będą z tytanowym mocowaniem PL, natomiast przy pomocy adaptera będziemy w stanie zamocować szkła na systemach Canon EF, Nikon F, Mikro Cztery Trzecie i Sony E. Każdy z produktów może pochwalić się minimalnym dystansem ogniskowania równym 9 cm - wszystkie też ważą tyle samo, czyli 1100 gramów. Średnica filtra wyniesie 82 mm przy fizycznej długości tubusu 13,5 cm i średnicy 10 cm. Producent informuje również o możliwości podpięcia systemów follow focus.

Oficjalna prezentacja serii Anamorphot-Cine odbędzie się podczas BVE Expo w Londynie, w dniach 23-25 lutego tego roku.

Antoni Żółciak

Nie istnieje dla niego życie bez klawiatury. Od kilku lat pisze do serwisów i magazynów o tematyce fotograficznej i technologicznej, często samemu chwytając za aparat. W DCP omawia m.in. ciekawostki sprzętowe i pomysły na oryginalne zdjęcia.

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl