Mitakon Speedmaster 50 mm f/0,95 [zdjęcia testowe] Maciej Zieliński
Mitakon Speedmaster 50 mm f/0,95 to wyjątkowo jasny obiektyw pełnoklatkowy produkowany z bagnetem Sony E. Na rynku spotkać można tylko jeszcze dwa szkła o takich parametrach - legendarny Noctilux dla dalmierzy Leica M, który kupić można za 44 tyś. zł oraz analogowy Canon z bagnetem S dla dalmierzy produkowanych w latach 60. Obecnie jego cena na rynku wtórnym utrzymuje się na poziomie 2-3 tys. dolarów w zależności od stanu fizycznego obiektywu. Trudno się więc dziwić sporemu zainteresowaniu jakie wzbudził nowy Mitakon 50 mm f/0,95, wchodząc na półki sklepowe z ceną na poziomie 4 tyś. zł.
Mitakon to manualne szkło bez wbudowanego autofokusa. Bagnet nie ma elektronicznych styków. Informacje o ustawianej przysłonie nie są więc przekazywane do EXIF-a, ale ręczne ustawianie ostrości ze wsparciem focus peakingu w korpusach Sony A7 sprawdza się dobrze w praktyce. Warto wspomnieć o płynnej regulacji przysłony, obecności w obiektywie 9-listkowej przysłony i minimalnej odległości ostrzenia równej 50 cm.
Mitakon 50 mm f/0,95 składa się z 10 soczewek ustawionych w 7 grupach. Obiektyw ma solidną, metalową obudowę i, jak na takie parametry, wydaje się dosyć mały (87 x 68.5 mm) i kompaktowy. Waży jednak aż 720 gramów.
Aparat: Sony A7 II + Mitakon Speedmaster 50 mm f/0,95
Ustawienia: ISO 100, f/0,95, 1/8000 s, 50 mm
Aparat: Sony A7 II + Mitakon Speedmaster 50 mm f/0,95
Ustawienia: ISO 100, f/0,95, 1/8000 s, 50 mm
Aparat: Sony A7 II + Mitakon Speedmaster 50 mm f/0,95
Ustawienia: ISO 125, f/0,95, 1/60 s, 50 mm
Aparat: Sony A7 II + Mitakon Speedmaster 50 mm f/0,95
Ustawienia: ISO 100, f/0,95, 1/8000 s, 50 mm
Aparat: Sony A7 II + Mitakon Speedmaster 50 mm f/0,95
Ustawienia: ISO 100, f/0,95, 1/1250 s, 50 mm
Aparat: Sony A7 II + Mitakon Speedmaster 50 mm f/0,95
Ustawienia: ISO 1600, f/0,95, 1/60 s, 50 mm
Aparat: Sony A7 II + Mitakon Speedmaster 50 mm f/0,95
Ustawienia: ISO 250, f/0,95, 1/60 s, 50 mm
Aparat: Sony A7 II + Mitakon Speedmaster 50 mm f/0,95
Ustawienia: ISO 125, f/0,95, 1/60 s, 50 mm
Aparat: Sony A7 II + Mitakon Speedmaster 50 mm f/0,95
Ustawienia: ISO 50, f/0,95, 1/1600 s, 50 mm
Aparat: Sony A7 II + Mitakon Speedmaster 50 mm f/0,95
Ustawienia: ISO 50, f/0,95, 1/2000 s, 50 mm
Aparat: Sony A7 II + Mitakon Speedmaster 50 mm f/0,95
Ustawienia: ISO 50, f/0,95, 1/1250 s, 50 mm
Aparat: Sony A7 II + Mitakon Speedmaster 50 mm f/0,95
Ustawienia: ISO 50, f/0,95, 1/4000 s, 50 mm
Aparat: Sony A7 II + Mitakon Speedmaster 50 mm f/0,95
Ustawienia: ISO 100, f/0,95, 1/640 s, 50 mm
Aparat: Sony A7 II + Mitakon Speedmaster 50 mm f/0,95
Ustawienia: ISO 125, f/0,95, 1/60 s, 50 mm
Aparat: Sony A7 II + Mitakon Speedmaster 50 mm f/0,95
Ustawienia: ISO 50, f/0,95, 1/6400 s, 50 mm
Aparat: Sony A7 II + Mitakon Speedmaster 50 mm f/0,95
Ustawienia: ISO 100, f/0,95, 1/8000 s, 50 mm
Aparat: Sony A7 II + Mitakon Speedmaster 50 mm f/0,95
Ustawienia: ISO 50, f/2, 1/8000 s, 50 mm
Aparat: Sony A7 II + Mitakon Speedmaster 50 mm f/0,95
Ustawienia: ISO 50, f/2, 1/8000 s, 50 mm
Aparat: Sony A7 II + Mitakon Speedmaster 50 mm f/0,95
Ustawienia: ISO 100, f/2,8, 1/5 s, 50 mm
Aparat: Sony A7 II + Mitakon Speedmaster 50 mm f/0,95
Ustawienia: ISO 200, f/2,8, 1/20 s, 50 mm