ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Inspiracje / Felieton

Fotografia mody kołem się toczy Olga Drenda

2013-09-23
5 komentarzy
31
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Fotografia mody kołem się toczy
"Znacie? Znamy! No to posłuchajcie" - okazuje się, że ta zasada znajduje swoje zastosowanie również w fotografii mody

Plagiat i pójście na łatwiznę czy twórcza inspiracja? A może po prostu natura sztuk wizualnych, w tym fotografii, jest taka, że pewne wzory i motywy muszą się powtarzać? Szczególnie jeśli mamy do czynienia z dziedziną podatną na cykliczne, sezonowe zmiany, jak moda i związana z nią gałąź fotografii.

Żyjemy w epoce, która ceni remiks, cytat, pożyczkę z przeszłości. Fotografia mody i portretowa doskonale zna motyw "wariacji na temat" - gdy współczesne zdjęcie wystylizowane jest na ikoniczny obraz, a nawiązanie jest natychmiast rozpoznawalne dla widza. Słynna poza Brigitte Bardot w samych rajstopach na zdjęciu Ghislaina Dussarta doczekała się kilku współczesnych przeróbek – okiem Herba Rittsa i Bryana Adamsa (z Elle Macpherson w roli głównej), a zdjęcie Petera Lindberghaz wspinającą się na wieżę Eiffla Marion Cotillard jest swoistym hołdem dla przyprawiającej o zawrót głowy fotografii Erwina Blumenfelda z roku 1939.

Po lewej: Elle Macpherson, Playboy, fot. Herb Ritts (1994 r.)
Po prawej: Elle Macpherson, fot. Bryan Adams dla Harper’s Bazaar Australia (2013 r.)

Niektóre współczesne fotografie mody świadomie i wyraźnie czerpią ze skarbca wizualnej historii, pożyczając znane pozy, stroje, wnętrza, replikując i interpretując na nowo sceny z kina czy malarstwa. Inne nawiązania są z kolei bardziej subtelne, do tego stopnia, że wydają się niezamierzone i trudno posądzić ich autorów o przekroczenie granicy plagiatu. To raczej skutek uboczny przyswajania niezliczonej ilości obrazów.

Blog Part Nouveau pozwala zorientować się w zawiłościach nawiązań, powtórek i cytatów. Jego autorka, Lilah Ramzi, wpadła na pomysł zestawiania współczesnych zdjęć i ich pierwowzorów dzięki swoim studiom (studiowała historię mody). Przeglądając Part Nouveauznajdujemy obrazy dobrze znane (Dovimę ze słoniami Richarda Avedona i jej współczesną przeróbkę autorstwa Normana Jeana Roya czy zdjęcia zainspirowane "Śniadaniem na trawie" Maneta), ale i takie, które wymagają obszerniejszej wiedzy o historii mody.

Po lewej: "Dovima with Elephants", fot. Richard Avedon (1955 r.)
Po prawej: fot. Eric Boman dla UK Vogue (1992 r.)

Dzisiejszy świat fotografii mody to zabawa w "to było grane". Steven Meisel czy Tim Walker często traktują fotografie jak piosenki, których cover można przygotować we własnym stylu. Part Nouveau jest nieocenionym przewodnikiem po tym świecie. To, jak wiele znanych fotografii mody miało swoje pierwowzory, może nas zaskoczyć.

Po lewej: Śniadanie na trawie, Edouard Manet (1863 r.)



Po prawej: "Secret Garden 2 - Versailles", fot. Inez van Lamsweerde i Vinoodh Matadin (2013 r.)
Po lewej: Śniadanie na trawie, Edouard Manet (1863 r.) Po prawej: "Secret Garden 2 - Versailles", fot. Inez van Lamsweerde i Vinoodh Matadin (2013 r.)
Po lewej: Śniadanie na trawie, Edouard Manet (1863 r.)
Po prawej: "Secret Garden 2 - Versailles", fot. Inez van Lamsweerde i Vinoodh Matadin (2013 r.)
Po lewej: Veruschka i Franco Rubartelli dla Vogue (1968 r.)



Po prawej: Mirte Maas, Vogue Latin America, fot. Nagi Sakai (2013 r.)
Po lewej: Veruschka i Franco Rubartelli dla Vogue (1968 r.) Po prawej: Mirte Maas, Vogue Latin America, fot. Nagi Sakai (2013 r.)
Po lewej: Veruschka i Franco Rubartelli dla Vogue (1968 r.)
Po prawej: Mirte Maas, Vogue Latin America, fot. Nagi Sakai (2013 r.)
Po lewej: "The Son of Man", René Magritte (1964 r.)



Po prawej: fot. Daniel Jackson dla Perry Ellis (2013 r.)
Po lewej: "The Son of Man", René Magritte (1964 r.) Po prawej: fot. Daniel Jackson dla Perry Ellis (2013 r.)
Po lewej: "The Son of Man", René Magritte (1964 r.)
Po prawej: fot. Daniel Jackson dla Perry Ellis (2013 r.)
Po lewej: James Dean, fot. Phil Stern (1955 r.)



Po prawej: Justin Timberlake, fot. Hedi Slimane dla NY Times T (2013 r.)
Po lewej: James Dean, fot. Phil Stern (1955 r.) Po prawej: Justin Timberlake, fot. Hedi Slimane dla NY Times T (2013 r.)
Po lewej: James Dean, fot. Phil Stern (1955 r.)
Po prawej: Justin Timberlake, fot. Hedi Slimane dla NY Times T (2013 r.)
Po lewej: "The Wyndham Sisters",
John Singer Sargent (1899 r.)



Po prawej: fot. Cecil Beaton (1950 r.)
Po lewej: "The Wyndham Sisters", John Singer Sargent (1899 r.) Po prawej: fot. Cecil Beaton (1950 r.)
Po lewej: "The Wyndham Sisters", John Singer Sargent (1899 r.)
Po prawej: fot. Cecil Beaton (1950 r.)
Po lewej: Steve McQueen na okładce Harper’s Bazaar, fot. Richard Avedon (1965 r.)



Po prawej: Ryan Kwanten w australijskim GQ, fot. David Slijper (2010 r.)
Po lewej: Steve McQueen na okładce Harper’s Bazaar, fot. Richard Avedon (1965 r.) Po prawej: Ryan Kwanten w australijskim GQ, fot. David Slijper (2010 r.)
Po lewej: Steve McQueen na okładce Harper’s Bazaar, fot. Richard Avedon (1965 r.)
Po prawej: Ryan Kwanten w australijskim GQ, fot. David Slijper (2010 r.)
Po lewej: "La Madeleine à la veilleuse",  Georges de La Tour  (1640 r.)



Po prawej: fot. Peter Lippmann dla Christian Louboutin (2011 r.)
Po lewej: "La Madeleine à la veilleuse", Georges de La Tour (1640 r.) Po prawej: fot. Peter Lippmann dla Christian Louboutin (2011 r.)
Po lewej: "La Madeleine à la veilleuse", Georges de La Tour (1640 r.)
Po prawej: fot. Peter Lippmann dla Christian Louboutin (2011 r.)
Olga Drenda

Pisze i tłumaczy (Unsound festival, Coilhouse, Przekrój, Lampa, znak, Digital Camera Polska, Glissando, Polityka). Jej główne zainteresowania to futurologia (zwłaszcza mylne przewidywania), nowe technologie, transhumanizm, historia XX wieku, bezpretensjonalna muzyka awangardowa i królik. W DCP opisuje ciekawe zjawiska fotograficzne oraz odpytuje fotografów z kraju i ze świata.

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl