ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Inspiracje / Pomysł na zdjęcie

Jak fotografować przez szybę

2019-07-31
0 komentarzy
29
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
 Jak fotografować przez szybę
Lauren Scott pokazuje, jak używać filtra polaryzacyjnego, by rejestrować zachwycające sceny bez odbić i refleksów

Kiedy ostatnio byłam na wieży Spinnaker Tower w Portsmouth i znalazłam się na tarasie widokowym, delektowałam się niesamowitą perspektywą, jednak trudno było mi zrobić dobre zdjęcie z powodu widocznych w oknach odbić. Nie byłam w stanie uzyskać wyraźnego ujęcia tego, co znajdowało się po drugiej stronie szyby – to znaczy, przynajmniej na początku.

Bez względu na to, gdzie jesteś – w sklepie, w zoo czy w muzeum – wykonanie zdjęcia przesz taflę szkła może być trudne. Na szczęście istnieją sposoby na wyeliminowanie lub przynajmniej zminimalizowanie wspomnianych odbić i zarejestrowanie wyraźniejszego obrazu.


Jak działa filtr polaryzacyjny?
Zastosowany przez Lauren polaryzator kołowy jest wykonany z kawałka szkła optycznego i liniowej folii polaryzacyjnej. Ten mikroekran filtruje rozproszone promienie światła i przepuszcza jedynie te, które biegną w jednym kierunku. Obracanie filtrem tworzy efekt polaryzacji, pomagający ograniczyć powstawanie odblasków na wodzie i szkle, a także umożliwia ukazanie naturalnych kolorów i szczegółów znajdujących się za tymi powierzchniami. Niektóre promienie światła padającego z góry także są spolaryzowane, w związku z czym ich odfiltrowanie przyciemnia niebo. Chmury są jednak mniej dotknięte tym efektem, dlatego pozostają tak białe i pierzaste na ciemniejszym niebieskim nieboskłonie. Aby uzyskać jak najsilniejszą polaryzację, fotografuj ustawiając obiektyw pod kątem 90 stopni do słońca i umieszczając je z jednej strony, aby uzyskać silnie niebieskie niebo.
Jak działa filtr polaryzacyjny?
Zastosowany przez Lauren polaryzator kołowy jest wykonany z kawałka szkła optycznego i liniowej folii polaryzacyjnej. Ten mikroekran filtruje rozproszone promienie światła i przepuszcza jedynie te, które biegną w jednym kierunku. Obracanie filtrem tworzy efekt polaryzacji, pomagający ograniczyć powstawanie odblasków na wodzie i szkle, a także umożliwia ukazanie naturalnych kolorów i szczegółów znajdujących się za tymi powierzchniami. Niektóre promienie światła padającego z góry także są spolaryzowane, w związku z czym ich odfiltrowanie przyciemnia niebo. Chmury są jednak mniej dotknięte tym efektem, dlatego pozostają tak białe i pierzaste na ciemniejszym niebieskim nieboskłonie. Aby uzyskać jak najsilniejszą polaryzację, fotografuj ustawiając obiektyw pod kątem 90 stopni do słońca i umieszczając je z jednej strony, aby uzyskać silnie niebieskie niebo.

Jedną z możliwości jest umieszczenie obiektywu jak najbliżej i prostopadle do powierzchni szyby. Jeśli obiektyw ma osłonę przeciwsłoneczną, zamocowanie jej i przyciśniecie do szyby spowoduje zablokowanie światła docierającego z boków.

Metoda ta, choć skuteczna, oznacza jednak, że sfotografować można jedynie to, co znajduje się bezpośrednio na wprost obiektywu, a nie z jakiegoś ciekawego kąta widzenia. Zamiast tego postanowiłam więc zrobić zdjęcie z użyciem filtra polaryzacyjnego.


Wierne odwzorowanie kolorów
Krajobrazy oglądane przez okna są wyjątkowo trudne do sfotografowania, ponieważ szkło wprowadza intensywną dominantę barwną – w tym przypadku niebieski odcień szyby sprawia, że port wygląda tak, jakby znajdował się pod wodą! Na etapie edycji Lauren otworzyła swoje zdjęcie w module Camera Raw i ustawiła nieco cieplejszą Temperaturę, a do tego przeciągnęła jeszcze w prawo suwak Tinta.
Wierne odwzorowanie kolorów
Krajobrazy oglądane przez okna są wyjątkowo trudne do sfotografowania, ponieważ szkło wprowadza intensywną dominantę barwną – w tym przypadku niebieski odcień szyby sprawia, że port wygląda tak, jakby znajdował się pod wodą! Na etapie edycji Lauren otworzyła swoje zdjęcie w module Camera Raw i ustawiła nieco cieplejszą Temperaturę, a do tego przeciągnęła jeszcze w prawo suwak Tinta.

Zastosowany przeze mnie polaryzator kołowy to kawałek szkła optycznego z liniową folią polaryzacyjną, która przepuszcza promienie światła biegnące tylko w jednym kierunku.

Po nakręceniu filtra polaryzacyjnego nieznacznie zmniejszy się ilość światła docierającego do matrycy, ale można sobie z tym łatwo poradzić, ustawiając dodatnią wartość kompensacji ekspozycji.

Trzy kroki do uzyskania udanych zdjęć przez szybę

Znajdź odpowiedni kąt widzenia 
Ponieważ chciałam wznieść swoje umiejętności wykorzystywania tej techniki na wyższy poziom, udałam się na wieżę Spinnaker Tower w Portsmouth, aby uchwycić widok portu z lotu ptaka. Po wyregulowaniu pozycji polaryzatora udało mi się zminimalizować rozpraszające odbicia widoczne na szkle. Tę technikę można zastosować także przy fotografowaniu szeregu innych scen np. panoramy miasta.
Znajdź odpowiedni kąt widzenia Ponieważ chciałam wznieść swoje umiejętności wykorzystywania tej techniki na wyższy poziom, udałam się na wieżę Spinnaker Tower w Portsmouth, aby uchwycić widok portu z lotu ptaka. Po wyregulowaniu pozycji polaryzatora udało mi się zminimalizować rozpraszające odbicia widoczne na szkle. Tę technikę można zastosować także przy fotografowaniu szeregu innych scen np. panoramy miasta.
1
Znajdź odpowiedni kąt widzenia
Ponieważ chciałam wznieść swoje umiejętności wykorzystywania tej techniki na wyższy poziom, udałam się na wieżę Spinnaker Tower w Portsmouth, aby uchwycić widok portu z lotu ptaka. Po wyregulowaniu pozycji polaryzatora udało mi się zminimalizować rozpraszające odbicia widoczne na szkle. Tę technikę można zastosować także przy fotografowaniu szeregu innych scen np. panoramy miasta.
Mocowanie filtra  Potrzebny będzie Ci okrągły polaryzator dopasowany do średnicy gwintu filtra Twojego obiektywu. Nakręć go i skomponuj ujęcie, korzystając z trybu podglądu obrazu na żywo, a następnie pokręć filtrem, aż zauważysz, że odbicia znikną. Użyłam teleobiektywu zmiennoogniskowego, dzięki czemu łatwo było mi zmieniać kompozycję, będąc otoczoną przez turystów, i dopracować rozmieszczenie elementów w kadrze.
Mocowanie filtra Potrzebny będzie Ci okrągły polaryzator dopasowany do średnicy gwintu filtra Twojego obiektywu. Nakręć go i skomponuj ujęcie, korzystając z trybu podglądu obrazu na żywo, a następnie pokręć filtrem, aż zauważysz, że odbicia znikną. Użyłam teleobiektywu zmiennoogniskowego, dzięki czemu łatwo było mi zmieniać kompozycję, będąc otoczoną przez turystów, i dopracować rozmieszczenie elementów w kadrze.
2
Mocowanie filtra
Potrzebny będzie Ci okrągły polaryzator dopasowany do średnicy gwintu filtra Twojego obiektywu. Nakręć go i skomponuj ujęcie, korzystając z trybu podglądu obrazu na żywo, a następnie pokręć filtrem, aż zauważysz, że odbicia znikną. Użyłam teleobiektywu zmiennoogniskowego, dzięki czemu łatwo było mi zmieniać kompozycję, będąc otoczoną przez turystów, i dopracować rozmieszczenie elementów w kadrze.
Ustawienia aparatu  Przełączyłam aparat w tryb priorytetu przysłony i otworzyłam otwór względny obiektywu do wartości f/3,5. Oznaczało to, że mogłam fotografować z ręki, nie ryzykując zarejestrowania poruszonego zdjęcia. Po nakręceniu filtra nieznacznie zmniejszyła się ilość światła docierającego do matrycy, ale mogłam sobie z tym łatwo poradzić, ustawiając dodatnią wartość kompensacji ekspozycji.
Ustawienia aparatu Przełączyłam aparat w tryb priorytetu przysłony i otworzyłam otwór względny obiektywu do wartości f/3,5. Oznaczało to, że mogłam fotografować z ręki, nie ryzykując zarejestrowania poruszonego zdjęcia. Po nakręceniu filtra nieznacznie zmniejszyła się ilość światła docierającego do matrycy, ale mogłam sobie z tym łatwo poradzić, ustawiając dodatnią wartość kompensacji ekspozycji.
3
Ustawienia aparatu
Przełączyłam aparat w tryb priorytetu przysłony i otworzyłam otwór względny obiektywu do wartości f/3,5. Oznaczało to, że mogłam fotografować z ręki, nie ryzykując zarejestrowania poruszonego zdjęcia. Po nakręceniu filtra nieznacznie zmniejszyła się ilość światła docierającego do matrycy, ale mogłam sobie z tym łatwo poradzić, ustawiając dodatnią wartość kompensacji ekspozycji.

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl