Przekształć reflektory przejeżdżających pojazdów w świetliste kolorowe smugi
To jeden z tych projektów fotograficznych, który pozwala odkryć całą magię fotografii, ale najlepsze w nim jest to, że nie ma w tym nic trudnego! Każdy, kto ma cyfrową lustrzankę i statyw, może to zrobić. To świetny sposób na rozpoczęcie przygody z fotografią opartą na wykorzystaniu długiego czasu naświetlania, ponieważ nie wymaga stosowania dodatkowych filtrów, ani nawet posiadania zdalnego wyzwalacza.
Jeśli przeważnie nie korzystasz z innych niż automatyczne trybów ekspozycji, to ten projekt może stanowić dla Ciebie doskonały sposób na zaznajomienie się z ręcznym ustawianiem parametrów naświetlania. Aby uzyskać długi czas otwarcia migawki, musisz ograniczyć ilość światła, które może dotrzeć do matrycy aparatu, dostosowując pozostałe parametry ekspozycji. Ustaw zatem dużą wartość liczbową przysłony np. f/16, aby zmniejszyć wielkość otworu względnego obiektywu i ograniczyć ilość przechodzącego przezeń światła. Wybierz niską czułość matrycy, taką jak ISO 100, aby matryca potrzebowała więcej światła do poprawnego naświetlenia obrazu.
Problemem może być natomiast znalezienie interesującej kompozycji zdjęcia. Kręte drogi i górskie krajobrazy sprawdzają się doskonale, ale dlaczegóż by nie spróbować sfotografować wielopasmowej autostrady, miejskiej ulicy lub jakiegoś wielopoziomowego skrzyżowania? Kolejnym wyzwaniem jest odpowiednie wyczucie czasu – zależy nam przecież na uchwyceniu całej gamy kolorowych smug świateł, ale, zwłaszcza w nocy, ruch uliczny może okazać się znacznie mniej intensywny. Zawsze jednak możesz zarejestrować kilka klatek, a następnie połączyć je w prosty sposób w Photoshopie, tak jak zrobiliśmy to w przypadku naszego przykładowego ujęcia. Kiedy już opanujesz tę technikę, dlaczego miałbyś poprzestać na fotografowaniu samych tylko samochodów? Pociągi, łodzie, rowery i każdy inny ruchomy obiekt, który ma światła, pozwala tworzyć równie niesamowite efekty.
Zamocuj cyfrową lustrzankę na statywie. Poszukaj takiego kąta
widzenia, przy którym kręta droga wypełnia cały pierwszy plan
i biegnie w głąb kadru, ponieważ spowoduje to powstanie ciekawych
linii wiodących. Spróbuj fotografować, kierując obiektyw w dół lub
w górę i nie kadruj zbyt ciasno
1
Zamocuj cyfrową lustrzankę na statywie. Poszukaj takiego kąta
widzenia, przy którym kręta droga wypełnia cały pierwszy plan
i biegnie w głąb kadru, ponieważ spowoduje to powstanie ciekawych
linii wiodących. Spróbuj fotografować, kierując obiektyw w dół lub
w górę i nie kadruj zbyt ciasno
Zamiast robić zdjęcia w całkowitej ciemności, spróbuj fotografować
zaraz po zachodzie słońca, gdy na niebie widać jeszcze trochę szczegółów.
Pomimo tego autofokus może mieć trudności z ustawieniem
ostrości w słabym oświetleniu, więc zogniskuj obiektyw w jednej
trzeciej głębokości sceny, a następnie zablokuj ostrość.
2
Zamiast robić zdjęcia w całkowitej ciemności, spróbuj fotografować
zaraz po zachodzie słońca, gdy na niebie widać jeszcze trochę szczegółów.
Pomimo tego autofokus może mieć trudności z ustawieniem
ostrości w słabym oświetleniu, więc zogniskuj obiektyw w jednej
trzeciej głębokości sceny, a następnie zablokuj ostrość.
Przełącz cyfrową lustrzankę w tryb ekspozycji manualnej. Dobrym
punktem wyjścia jest wybór następujących ustawień: przysłona f/16,
czas otwarcia migawki 30 s i czułość ISO 100. Jeśli obraz jestz byt jasny
lub za ciemny, spróbuj dostosować wielkość otworu przysłony tak,
by uzyskać poprawnie naświetlone zdjęcie.
3
Przełącz cyfrową lustrzankę w tryb ekspozycji manualnej. Dobrym
punktem wyjścia jest wybór następujących ustawień: przysłona f/16,
czas otwarcia migawki 30 s i czułość ISO 100. Jeśli obraz jestz byt jasny
lub za ciemny, spróbuj dostosować wielkość otworu przysłony tak,
by uzyskać poprawnie naświetlone zdjęcie.
Rób dużo zdjęć w trakcie przejeżdżania pojazdów. Dzięki temu auta
będą się znajdowały w różnych miejscach drogi i smugi światła będą
bardziej urozmaicone. Uważaj, aby nie zmienić pozycji aparatu
pomiędzy kolejnymi ujęciami, ponieważ aby można było połączyć
zdjęcia, wszystkie kadry muszą być identyczne.
4
Rób dużo zdjęć w trakcie przejeżdżania pojazdów. Dzięki temu auta
będą się znajdowały w różnych miejscach drogi i smugi światła będą
bardziej urozmaicone. Uważaj, aby nie zmienić pozycji aparatu
pomiędzy kolejnymi ujęciami, ponieważ aby można było połączyć
zdjęcia, wszystkie kadry muszą być identyczne.
Otwórz w Photoshopie wszystkie obrazy. Wybierz jedno zdjęcie,
a następnie przejdź do innego obrazu, zaznacz wszystko, skopiuj,
a następnie wróć do obrazu podstawowego i wklej. Powtórz te same
czynności w stosunku do wszystkich pozostałych zdjęć.
5
Otwórz w Photoshopie wszystkie obrazy. Wybierz jedno zdjęcie,
a następnie przejdź do innego obrazu, zaznacz wszystko, skopiuj,
a następnie wróć do obrazu podstawowego i wklej. Powtórz te same
czynności w stosunku do wszystkich pozostałych zdjęć.
W panelu Warstwy (Okno>Warstwy) zmień tryb mieszania dla
wszystkich warstw na Rozjaśnianie, co pozwoli Ci nałożyć smugi
świateł na siebie. Jeśli jakikolwiek inny obszar obrazu będzie wyglądał
przez to nieładnie, użyj maski warstwy lub gumki i usuń go.
6
W panelu Warstwy (Okno>Warstwy) zmień tryb mieszania dla
wszystkich warstw na Rozjaśnianie, co pozwoli Ci nałożyć smugi
świateł na siebie. Jeśli jakikolwiek inny obszar obrazu będzie wyglądał
przez to nieładnie, użyj maski warstwy lub gumki i usuń go.