Słońce i poranna mgła - efekt murowany
Mark Upfield, uznany fotograf, napotkał ten przepiękny krajobraz wracając z wyspy Skye. "Wracaliśmy z zapory pod Laggan, zaraz obok parku narodowego Cairngorms", tłumaczy. "Koledzy, z którymi jechałem, chcieli wysiąść i przyjrzeć się zaporze. Była straszna mgła, niebo mocno zachmurzone, więc zostałem w samochodzie. Nagle chmury się rozeszły, promienie słońca rozświetliły parę unoszącą się nad podmokłym lasem".
Fotografując scenę, która potrzebuje filtru gradacyjnego, wypróbujcie zarówno ten z miękkim, jak i twardym przejściem
Ten spektakl trwał jakieś 20 sekund, ale Mark Upfield wiedział, że taka scena może się nie powtórzyć. "Chwyciłem za aparat, wysiadłem z samochodu i odczekałem ok. 20 minut. Niebawem chmury ponownie rozstąpiły się na moment i udało mi się wykonać to ciekawe zdjęcie". Mark skorzystał z trzystopniowego filtra gradacyjnego z wyraźnym przejściem, nie chciał by słońce przepaliło obszar w prawym górnym rogu zdjęcia. "Miałem ze sobą filtry z miękkim przejściem, ale światło za drzewami było bardzo mocne".
Zacznijcie już dzisiaj!
- Najlepsza pora na zdjęcia zamglonych lasów, to tuż po wschodzie słońca, jeszcze zanim jego ciepłe promienie rozgrzeją powietrze.
- Mark wykonał to zdjęcie godzinę po wschodzie słońca. Ma tendencję do zostawiania na obiektywach filtra polaryzacyjnego, ale przy tego typu zdjęciach lepiej go zdjąć.
- Eksperymentujcie z filtrami z miękkim i twardym przejściem. "Próbujcie robić zdjęcia z różnymi filtrami i wybrać ten, który sprawdzi się najlepiej. Może zdarzyć się tak, że warunki będą na tyle osobliwe, że tradycyjnie stosowany przez Was filtr się nie sprawdzi".
- Zmierzcie światło na drzewach, ale zanim zostaną oświetlone przez promienie, to umożliwi trafne dobranie parametrów ekspozycji. Mark zmierzył światło w tej scenie w trybie matrycowym, ustawił parametry 1/125 s, f/8 i ISO 400