ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Inspiracje / Pomysł na zdjęcie

"Sowieckie duchy" w obiektywie Rebeki Litchfield Antoni Żółciak

2014-08-12
3 komentarzy
88
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
"Sowieckie duchy" w obiektywie Rebeki Litchfield
Pociąg parowy na Węgrzech; fot. Rebecca Litchfield
Konstrukcje minionej epoki, pozostawione samym sobie, popadają w ruinę. Rebecca Litchfield dokumentuje "Sowieckie duchy" zanim całkowicie znikną z powierzchni ziemi

Wiele osób może te budowle uważać za dołujące. Ja staram się przedstawić je jako niebanalne obiekty historyczne, mając nadzieję, że odbiorca doświadczy choć części mojego zdumienia", mówi Litchfield o nowej pozycji w portfolio. "Soviet Ghosts" nie jest jednak kroniką; to album realizowany w stylu urban exploration (urbex). Litchfield pozwala nam wczuć się w rolę miejskiego eksploratora. Jak podkreśla na łamach Wired: "Z zewnątrz większość miejsc zamknięta jest za wysokimi płotami i bramami. Łatwo jest przejść obok nich i nigdy nie dowiedzieć się, co znajduje się po drugiej części ogrodzenia".

Album "Soviet Ghosts" traktuje o opuszczonych, zapomnianych budynkach byłego bloku wschodniego. Zbierając materiały, fotograf odwiedziła 13 państw - docierała do wiosek, fabryk, więzień, szkół, patrzyła na dawne pomniki, szpitale, podglądała odludnione osiedla. "Teraz to niezamieszkane wraki, spękane wydmuszki", opisuje publikację wydawnictwo Carpet Bombing Culture. "Ktoś może zauważyć w kadrach wyłącznie rozkład architektury, ale to jednocześnie lustrzane odbicie upośledzonej ideologii". Niemniej jednak - mimo ustroju, do którego większość nie pała sympatią - społeczności zamieszkałe i pracujące w tych lokalizacjach zasługują na upamiętnienie. Dlatego, między innymi, Litchfield zdecydowała się na taki temat.


Fotografie monumentu na Buzłudży (Hadżi Dimityr), stanowiącego bułgarski symbol socjalizmu, są ulubionymi kadrami autorki. Nietypowy dom-pomnik wzniesiono w roku 1981; średnica spodka to 42 metry, wysokość - 14,5 metra, jeśli nie mierzyć wąskiej, 70-metrowej wieży. Budowla miała upamiętniać setną rocznicę utworzenia bułgarskiej partii socjaldemokratycznej - to u podnóży tej góry odbyło się pierwsze, tajne spotkanie założycieli. Obecnie rozważana jest restauracja monumentu. Szacunkowo, kwota odnowienia ma wynieść ok. 10 mln euro; fot. Rebecca Litchfield
Fotografie monumentu na Buzłudży (Hadżi Dimityr), stanowiącego bułgarski symbol socjalizmu, są ulubionymi kadrami autorki. Nietypowy dom-pomnik wzniesiono w roku 1981; średnica spodka to 42 metry, wysokość - 14,5 metra, jeśli nie mierzyć wąskiej, 70-metrowej wieży. Budowla miała upamiętniać setną rocznicę utworzenia bułgarskiej partii socjaldemokratycznej - to u podnóży tej góry odbyło się pierwsze, tajne spotkanie założycieli. Obecnie rozważana jest restauracja monumentu. Szacunkowo, kwota odnowienia ma wynieść ok. 10 mln euro; fot. Rebecca Litchfield

Portretowanie duchów przeszłości nie przyszło Rebece z łatwością. "W piwnicy jednego ze szpitali ktoś umieścił na krześle manekina pokrytego krwią. W ciemnościach przypominał trupa; mój przyjaciel aż krzyknął, gdy trafiliśmy na tę scenę", wspomina. Innym razem, groteskę wyparło faktyczne zagrożenie - Litchfield trafiła do aresztu za wkraczanie na teren niedopuszczony do użytku publicznego. Groziły jej wówczas oskarżenia za szpiegostwo i pozbawienie wolności do 15 lat.

Przed "Soviet Ghosts", Rebecca Litchfield znana była przede wszystkim jako artystka, nie dokumentalistka. Jej dotychczasowe cykle (zwłaszcza "Underworld") stanowią przykład udanej fotografii kreacyjnej; takie zresztą były korzenie twórczości Angielki. "Często przenoszę niektóre przedmioty, jeśli mam dzięki temu szansę uzyskać mocniejsze, bardziej emocjonalne zdjęcie. Nie uważam, żeby była to zła rzecz; ludzi pociąga tego rodzaju kreatywność".

Rebecca większość zdjęć do albumu wykonała Canonem EOS 5D Mark III.

Zobacz więcej zdjęć Rebeki Litchfield

Urodzona w 1982 roku w Londynie, Rebecca Litchfield ma na koncie kilkadziesiąt publikacji, kilka wystaw grupowych i jeden album - ten, który opisaliśmy powyżej. Działalność artystki możecie śledzić na jej portfolio bądź na Facebooku.

Monument na Buzłudży; fot. Rebecca Litchfield
Monument na Buzłudży; fot. Rebecca Litchfield
Monument na Buzłudży; fot. Rebecca Litchfield
Wzniesiony w 1898 roku szpital w Beelitz-Heilstätten, przejęty przez Rosjan już po II wojnie; fot. Rebecca Litchfield
Wzniesiony w 1898 roku szpital w Beelitz-Heilstätten, przejęty przez Rosjan już po II wojnie; fot. Rebecca Litchfield
Wzniesiony w 1898 roku szpital w Beelitz-Heilstätten, przejęty przez Rosjan już po II wojnie; fot. Rebecca Litchfield
Więzienie w Patarei, Estonia; fot. Rebecca Litchfield
Więzienie w Patarei, Estonia; fot. Rebecca Litchfield
Więzienie w Patarei, Estonia; fot. Rebecca Litchfield
Skrunda, Łotwa; fot. Rebecca Litchfield
Skrunda, Łotwa; fot. Rebecca Litchfield
Skrunda, Łotwa; fot. Rebecca Litchfield
Cmentarzysko samolotów, Łotwa; fot. Rebecca Litchfield
Cmentarzysko samolotów, Łotwa; fot. Rebecca Litchfield
Cmentarzysko samolotów, Łotwa; fot. Rebecca Litchfield
Centrum szpiegowskie i teleskopy radiowe, Łotwa; fot. Rebecca Litchfield
Centrum szpiegowskie i teleskopy radiowe, Łotwa; fot. Rebecca Litchfield
Centrum szpiegowskie i teleskopy radiowe, Łotwa; fot. Rebecca Litchfield
Rosyjskie kwatery w Wünsdorf-Waldstadt, przejęte przez Rosjan 20 kwietnia 1945 roku; fot. Rebecca Litchfield
Rosyjskie kwatery w Wünsdorf-Waldstadt, przejęte przez Rosjan 20 kwietnia 1945 roku; fot. Rebecca Litchfield
Rosyjskie kwatery w Wünsdorf-Waldstadt, przejęte przez Rosjan 20 kwietnia 1945 roku; fot. Rebecca Litchfield
Prypeć, Czarnobyl; fot. Rebecca Litchfield
Prypeć, Czarnobyl; fot. Rebecca Litchfield
Prypeć, Czarnobyl; fot. Rebecca Litchfield
Baza rakietowa w Devínskiej Kobyle na Słowacji; fot. Rebecca Litchfield
Baza rakietowa w Devínskiej Kobyle na Słowacji; fot. Rebecca Litchfield
Baza rakietowa w Devínskiej Kobyle na Słowacji; fot. Rebecca Litchfield
Łódź podwodna Foxtrot B-39 U-475, Wielka Brytania; fot. Rebecca Litchfield
Łódź podwodna Foxtrot B-39 U-475, Wielka Brytania; fot. Rebecca Litchfield
Łódź podwodna Foxtrot B-39 U-475, Wielka Brytania; fot. Rebecca Litchfield
Antoni Żółciak

Nie istnieje dla niego życie bez klawiatury. Od kilku lat pisze do serwisów i magazynów o tematyce fotograficznej i technologicznej, często samemu chwytając za aparat. W DCP omawia m.in. ciekawostki sprzętowe i pomysły na oryginalne zdjęcia.

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl