ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Praktyka

Fotografujemy śnieg - jak robić zdjęcia w zimie

2014-01-16
0 komentarzy
128
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Fotografujemy śnieg - jak robić zdjęcia w zimie
Odbicie zimowego krajobrazu w wodzie przy zachodzącym słońcu to sposób na dobre ujęcie, fot. Jason Theaker
Śnieg może sprawić, że nudny, fotografowany setki razy krajobraz zmieni się nie do poznania. Zobaczcie, jak robić przepiękne zdjęcia zimą!

Zima w końcu przyszła, ale niepewna pogoda sprawia, że fotografowie starają się wykorzystać każdą chwilę. Nigdy nie wiadomo, czy rano wyglądając przez okno, zobaczymy metr śniegu, czy też jedną wielką pluchę. Dlatego warto śledzić prognozy pogody i w miarę szybko, ale dokładnie zaplanować wyjście w plener.

Najlepiej na bieżąco spisywać sobie listę miejsc, które mogą wyglądać ciekawie zimą. Gdy usłyszycie, że niebawem nadejdą opady śniegu, będziecie mieli już potencjalne miejsca i w zależności od tego, ile czasu możecie poświęcić na np. dojazd, wybierzcie odpowiednie miejsce z listy.

Polska ze względu na urozmaicony krajobraz - morze na północy, góry na południu i ciekawe krajobrazy w środkowej części kraju, jeżeli chodzi o plenery, ma ogromny potencjał. Jeżeli jednak nie chcecie skupiać się na określonych widokach, możecie na zdjęciach uwiecznić zimowe szaleństwa, którym oddają się Wasze dzieci, znajomi, przyjaciele.

Czyste zimowe niebo sprawia, że słońce świeci jeszcze mocnej, co uwydatnia fakturę śniegu, a mocna kompozycja obrazu sprawia, że jest po czym wodzić wzrokiem, fot. Mark Hamblin

Na zdjęcia zimowe wpływ mają trzy kluczowe elementy:

  • kompozycja skoncentrowana wokół określonego tematu,
  • dobra ekspozycja,
  • odpowiednie światło.

Najlepiej sprawdzają się proste, nieskomplikowane kompozycje, gdzie w kadrze można zagrać formą: wykorzystać linie drzew, płotu czy potoków do pokierowania wzrokiem widza po pięknym krajobrazie. Można też podejść do tematu nieco ambitniej i wykorzystując jeden element, taki jak samotne drzewo czy budynek, umieścić je w 1/3 kadru i stworzyć mocno graficzną kompozycję.

Ekspozycja ośnieżonych krajobrazów może sprawiać problemy, więc miejcie się na baczności. Automatyczny system pomiaru światła sprawia, że jasne sceny często są zbyt ciemne. By biały śnieg nie okazał się szary, należy ustawić dodatnią kompensację ekspozycji. Dzięki temu zdjęcie wyjdzie jaśniejsze, a śnieg faktycznie biały. Pamiętajcie, by włączyć w aparacie ostrzeżenie o przepaleniachi sprawdzajcie uważnie każde zdjęcie. Obszary, które zostały prześwietlone będą migać jako kolorowe plamy. Jeśli się pojawią, trzeba nieco skrócić czas otwarcia migawki i jeszcze raz sprawdzić histogram.

By śnieg na tym zdjęciu zachował swoją biel, niezbędne było ustawienie kompensacji ekspozycji +1,5 EV, fot. David Clapp

Jedną z zalet fotografowania zaśnieżonych krajobrazów jest piękne słońce, które w mroźny dzień oświetla każdą scenerię - szczególnie o wschodzie lub zachodzie słońca. Promienie padające pod dużym kątem odkrywają detale faktury pokrywy śnieżnej i dodają zdjęciu głębi. Śnieg działa jak wielka blenda i odbijając światło, rozświetla cienie na twarzach, co sprawia, że takie okoliczności świetnie można wykorzystać w sesji portretowej.

Często się zdarza, że światło przed opadami śniegu jest bardzo czyste i mocne. Powietrze w mroźny dzień wydaje się znacznie bardziej przejrzyste, dzięki czemu zdjęcia mogą mieć bardziej żywe i nasycone kolory - szczególnie tyczy się to odległych pagórków czy innych obiektów znajdujących się na horyzoncie. Kombinacja zimnego powietrza i ciepłego słońca to mieszanka, która zmienia zwykłe zdjęcia krajobrazów w prawdziwe zimowe pejzaże.

Pamiętajcie, by ubrać się bardzo ciepło, założyć porządne buty i zarzucić na siebie kilka warstw ciepłych i nieprzepuszczających wiatru ubrań. Nie zapomnijcie też o rękawiczkach z pięcioma palcami, a dla zachowania odpowiedniej temperatury organizmu możecie zabrać ze sobą termos z gorącą czekoladą. Przydadzą się też zapasowe akumulatory do aparatu, bo żywotność baterii na mrozie szybko spada. Naładowane, trzymajcie w kieszeni przy ciele, by nie traciły ciepła. 

Niskie światło padające z boku odkrywa różnorodne kształty oraz fakturę pokrywy śnieżnej, fot. Mark Hamblin

Zimowe krajobrazy - o czym warto pamiętać

  • Zaplanuj sesję. Wybierając się w plener, bądźcie przygotowani na wszystkie możliwości, miejcie dokładny plan. Musicie wiedzieć, gdzie i jak chcecie dojechać i pamiętajcie o planie awaryjnym na wypadek, gdyby drogi były zasypane. Działajcie szybko, by fotografować tuż po ostatnich opadach, tak by na śniegu nie było żadnych odcisków stóp.
  • Ekspozycja. Pamiętajcie, że ekspozycja śnieżnego krajobrazu wymaga dodatniej kompensacji. Fotografując w mocnym świetle, opierajcie się pokusie zakładania filtra polaryzacyjnego, gdyż może on przesadnie przyciemnić błękit nieba.
  • Fotografuj padający śnieg. Próbujcie fotografować śnieg spadający z nieba. Wydłużcie czas otwarcia migawki do 1/15 s, co umożliwi zapisanie drogi szybujących płatków. By śnieg był lepiej widoczny, próbujcie fotografować na ciemnym tle, z którym będzie ładnie kontrastował.
  • Uchwyć wschody i zachody słońca. Odcienie błękitu i różu promieniejące na niebie w czasie wschodu i zachodu słońca dodają zaśnieżonym krajobrazom niesamowitego uroku. Pamiętajcie, że by dobrze uchwycić te delikatne kolory, trzeba wykorzystać dłuższy czas naświetlania, w czym pomoże Wam dobry i stabilny statyw.

Zimowe zdjęcia zwierząt

Czas, gdy zimową porą przystają na jasnym śniegu i próbują coś skubnąć to także dobra okazja do fotografowania ptaków. By uwiecznić taki moment, potrzebujecie na pewno dobrego teleobiektywu, ale przyzwyczajone do ludzi ptaki, np. w parkach, z reguły pozwalają się fotografować z bliska i wtedy wystarczy krótkie tele.

Regularne karmienie ptaków to świetny sposób, by przyzwyczaić je do odwiedzania Waszego ogrodu, fot. Mark Hamblin

Zima to trudny okres dla ptaków, dlatego dokarmianie ich jest jak najbardziej mile widziane. Szukając miejsca, wybierzcie takie, które znajduje się na słońcu i ma ładne, puste tło. Najwygodniej będzie Wam fotografować z domu lub spod jakieś wiaty, ale przy odrobinie cierpliwości może uda Wam się cichutko przykucnąć i niepostrzeżenie zrobić kilka zdjęć sikorki, gila czy wróbla.

Pamiętajcie, by spodek lub karmnik ustawić na jakieś większej, zaśnieżonej gałęzi, wtedy ptaki będą się ustawiać w kolejce, co może dać ciekawy efekt.

Fotografując zwierzęta na śniegu można używać pomiaru punktowego, celując w futro zwierzęcia, fot. Mark Hamblin

Trzy sposoby na uchwycenie białego śniegu

Kompozycja
Wzorzysta pokrywa śnieżna to temat
sam w sobie, ale by wyglądała oryginalnie,
trzeba ją odpowiednio ująć
w kadrze. Fotografując śnieg, mamy
dosyć ograniczoną gamę kolorów,
dlatego tak ważna jest kompozycja.
Pamiętajcie o prostocie. Jeżeli niebo
jest zachmurzone, a światło nieciekawe,
przekonwertucje zdjęcie
na czarno-białe, fot. Mark Hamblin
Kompozycja Wzorzysta pokrywa śnieżna to temat sam w sobie, ale by wyglądała oryginalnie, trzeba ją odpowiednio ująć w kadrze. Fotografując śnieg, mamy dosyć ograniczoną gamę kolorów, dlatego tak ważna jest kompozycja. Pamiętajcie o prostocie. Jeżeli niebo jest zachmurzone, a światło nieciekawe, przekonwertucje zdjęcie na czarno-białe, fot. Mark Hamblin
1
Kompozycja
Wzorzysta pokrywa śnieżna to temat sam w sobie, ale by wyglądała oryginalnie, trzeba ją odpowiednio ująć w kadrze. Fotografując śnieg, mamy dosyć ograniczoną gamę kolorów, dlatego tak ważna jest kompozycja. Pamiętajcie o prostocie. Jeżeli niebo jest zachmurzone, a światło nieciekawe, przekonwertucje zdjęcie na czarno-białe, fot. Mark Hamblin
Praca ze światłem
Mocne, niskie światło pięknie
podkreśla formę i fakturę, a padające
z boku rzuca ładne, długie cienie.
Światło przebijające się przez
chmury pięknie pracuje w ujęciach
mocno graficznych, które skupiają
się na samej fakturze śniegu, fot. Mark Hamblin
Praca ze światłem Mocne, niskie światło pięknie podkreśla formę i fakturę, a padające z boku rzuca ładne, długie cienie. Światło przebijające się przez chmury pięknie pracuje w ujęciach mocno graficznych, które skupiają się na samej fakturze śniegu, fot. Mark Hamblin
2
Praca ze światłem
Mocne, niskie światło pięknie podkreśla formę i fakturę, a padające z boku rzuca ładne, długie cienie. Światło przebijające się przez chmury pięknie pracuje w ujęciach mocno graficznych, które skupiają się na samej fakturze śniegu, fot. Mark Hamblin
Poprawna ekspozycja
Pamiętajcie, że jasny śnieg
najprawdopodobniej zmyli system
pomiaru światła. By tego uniknąć,
ustawcie dodatnią kompensację
ekspozycji ok. +1, +2 stopnie.
Wykonane zdjęcie sprawdźcie na
ekranie, zobaczcie, czy nie pokazuje
żadnych prześwietlonych obszarów.
Poprawna ekspozycja Pamiętajcie, że jasny śnieg najprawdopodobniej zmyli system pomiaru światła. By tego uniknąć, ustawcie dodatnią kompensację ekspozycji ok. +1, +2 stopnie. Wykonane zdjęcie sprawdźcie na ekranie, zobaczcie, czy nie pokazuje żadnych prześwietlonych obszarów.
3
Poprawna ekspozycja
Pamiętajcie, że jasny śnieg najprawdopodobniej zmyli system pomiaru światła. By tego uniknąć, ustawcie dodatnią kompensację ekspozycji ok. +1, +2 stopnie. Wykonane zdjęcie sprawdźcie na ekranie, zobaczcie, czy nie pokazuje żadnych prześwietlonych obszarów.

Akademia DCP - Serwis Specjalny

Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
www.avt.pl

Polecamy
zamknij X
Plebiscyt 2016
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2016
Głosuj!