ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Edycja

Selektywne tonowanie i dopasowanie kolorów za pomocą Photoshopa

2013-07-29
0 komentarzy
1
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Selektywne tonowanie i dopasowanie kolorów za pomocą Photoshopa
fot. Lee Beel
Zobaczcie jak poprawić zimowy krajobraz krok po kroku! Potrzebny Wam będzie Photoshop Elements 6 lub nowszy i już po 20 minutach zimowy nastrój na Waszym zdjęciu zostanie podkreślony w efektowny sposób. Na koniec dodamy klasyczną ramkę.
Zdjęcie do edycji
Naszym plikiem wejściowym będzie to zdjęcie. Pobierz oryginalny plik i zacznij zabawę!

W upalne dni można nieco się ochłodzić i powrócić do mroźnych krajobrazów zgromadzonych na naszym dysku, które ciągle czekają na edycję. Oprócz niskiej temperatury, jedną z zalet zimy jest osobliwy typ światła, które sprawia, że kolory tańczą na niebie. W czasie wschodu lub zachodu słońca zarówno ziemia, jak i niebo skąpane są w ciepłej, głębokiej czerwieni i lekkiej pomarańczowej poświacie. Ponadto mroźne zimowe poranki witają nas kruchutkim szronem, który oblepia wszystko wokół, tworząc przy tym oryginalną fakturę, która urozmaica niejedno zdjęcie zimowego pejzażu.

W naszym tutorialu skupimy się na tym, jak używać Adobe Camera Raw, by wyciągnąć szczegóły z cieni i świateł ukrytych w plikach RAW, pokażemy także, jak za pomocą Photoshopa podbić kontrast i uwydatnić kolory.

Warto pamiętać!

  • Gdy fotografujecie w czasie wschodu lub zachodu słońca, światło będzie zazwyczaj ciepłe. Problem pojawi się wtedy, gdy spostrzeżecie, że narzędzie Balans bieli totalnie to neutralizuje, ale nie martwcie się, łatwo będzie to odwzorować za pomocą narzędzi Temperatury i Tinty".
  • Ostatnim krokiem w postprodukcji zdjęcia jest ostrzenie. Z górnego menu wybieramy Ulepsz>Maska wyostrzająca. Zaczynamy od wartości 65%, suwak Promienia przesuwamy do 1,6. Zobaczcie, czy na horyzoncie nie pojawiła się dziwna kolorowa poświata - jeżeli jest widoczna, zmniejszcie wartość do 60% i kliknijcie OK. Jeżeli dodajecie ramkę, jak w tym tutorialu, musicie wyostrzyć przed dodaniem ramki.
  • Ważnym etapem edycji zdjęć jest redukcja przebarwień. Za drzewami widoczna jest lekka żółta poświata, która wydaje się nie pasować do zdjęcia. Efekt ten można łatwo usunąć, wystarczy sięgnąć po lasso i oznaczyć obszar wokół drzew na horyzoncie. Następnie ustawić Popraw krawędzie i Wygładzanie na 30, Wtapianie na 15. Klikamy ikonę półksiężyca na palecie warstw i tworzymy maskę Barwa/Nasycenie, potem z menu wybieramy Żółcie i redukujemy Nasycenie do -40

Zobacz film o selektywnym tonowaniu i dopasowaniu kolorów za pomocą Photoshopa

Selektywne tonowanie i dopasowanie kolorów - przejrzyj krótki kurs Photoshopa krok po kroku

Poprawiamy balans bieliOtwieramy obraz WinterLandscape_Before.dng za pomocą Adobe Camera Raw (ACR). Zaczniemy od poprawienia koloru. Z palety narzędzi na górze interfejsu ACR wybieramy Balans bieli, klikamy na szary obszar przy brzegu. Kolory powinny się ochłodzić.
Poprawiamy balans bieliOtwieramy obraz WinterLandscape_Before.dng za pomocą Adobe Camera Raw (ACR). Zaczniemy od poprawienia koloru. Z palety narzędzi na górze interfejsu ACR wybieramy Balans bieli, klikamy na szary obszar przy brzegu. Kolory powinny się ochłodzić.
1
Poprawiamy balans bieli
Otwieramy obraz WinterLandscape_Before.dng za pomocą Adobe Camera Raw (ACR). Zaczniemy od poprawienia koloru. Z palety narzędzi na górze interfejsu ACR wybieramy Balans bieli, klikamy na szary obszar przy brzegu. Kolory powinny się ochłodzić.
Zmieniamy temperaturę barwPomimo, że kolory wyglądają już całkiem nieźle, nie są jeszcze dobre. By jeszcze bardziej ochłodzić zdjęcie, przesuwamy suwak Temperatura na -6, a suwak Tinta na +8. Teraz kolory na pierwszym planie wydają się zimniejsze, natomiast kolory nieba pozostają niezmienione.
Zmieniamy temperaturę barwPomimo, że kolory wyglądają już całkiem nieźle, nie są jeszcze dobre. By jeszcze bardziej ochłodzić zdjęcie, przesuwamy suwak Temperatura na -6, a suwak Tinta na +8. Teraz kolory na pierwszym planie wydają się zimniejsze, natomiast kolory nieba pozostają niezmienione.
2
Zmieniamy temperaturę barw
Pomimo, że kolory wyglądają już całkiem nieźle, nie są jeszcze dobre. By jeszcze bardziej ochłodzić zdjęcie, przesuwamy suwak Temperatura na -6, a suwak Tinta na +8. Teraz kolory na pierwszym planie wydają się zimniejsze, natomiast kolory nieba pozostają niezmienione.
Poprawiamy ekspozycjęBy rozjaśnić nieco zdjęcie, przesuwamy suwak Ekspozycja do +0,55. Zaraz po tym zobaczycie, jak rośnie obszar świecący na czerwono i maleje niebieski. Dlatego przesuńcie suwak Odtwarzanie do +15, by odzyskać detale z przepalonych świateł. Czerwona maska powinna zniknąć.
Poprawiamy ekspozycjęBy rozjaśnić nieco zdjęcie, przesuwamy suwak Ekspozycja do +0,55. Zaraz po tym zobaczycie, jak rośnie obszar świecący na czerwono i maleje niebieski. Dlatego przesuńcie suwak Odtwarzanie do +15, by odzyskać detale z przepalonych świateł. Czerwona maska powinna zniknąć.
3
Poprawiamy ekspozycję
By rozjaśnić nieco zdjęcie, przesuwamy suwak Ekspozycja do +0,55. Zaraz po tym zobaczycie, jak rośnie obszar świecący na czerwono i maleje niebieski. Dlatego przesuńcie suwak Odtwarzanie do +15, by odzyskać detale z przepalonych świateł. Czerwona maska powinna zniknąć.
Rozświetlamy cienieBy wyciągnąć detale z cieni, ustawiamy Światło wypełnienia na +25, ale tak, by jednocześnie nie tracić czerni, ponieważ może to wyglądać nienaturalnie. Redukujemy Jasność do -6, podnosimy Kontrast na +5 i Nasycenie na +5, wszystko razem podbije subtelnie kolory.
Rozświetlamy cienieBy wyciągnąć detale z cieni, ustawiamy Światło wypełnienia na +25, ale tak, by jednocześnie nie tracić czerni, ponieważ może to wyglądać nienaturalnie. Redukujemy Jasność do -6, podnosimy Kontrast na +5 i Nasycenie na +5, wszystko razem podbije subtelnie kolory.
4
Rozświetlamy cienie
By wyciągnąć detale z cieni, ustawiamy Światło wypełnienia na +25, ale tak, by jednocześnie nie tracić czerni, ponieważ może to wyglądać nienaturalnie. Redukujemy Jasność do -6, podnosimy Kontrast na +5 i Nasycenie na +5, wszystko razem podbije subtelnie kolory.
Ujarzmiamy szumSuwaki redukcji szumu, znajdujące się pod Menu Szczegóły, umożliwią zmniejszenie zarówno szumu kolorowego jak i luminancji. Trzymając spację, klikamy na zdjęcie i przesuwamy tak, by zobaczyć kawałek nieba. Suwak Luminancji ustawiamy na 50% a Kolor na 80%. Szum powinien zniknąć.
Ujarzmiamy szumSuwaki redukcji szumu, znajdujące się pod Menu Szczegóły, umożliwią zmniejszenie zarówno szumu kolorowego jak i luminancji. Trzymając spację, klikamy na zdjęcie i przesuwamy tak, by zobaczyć kawałek nieba. Suwak Luminancji ustawiamy na 50% a Kolor na 80%. Szum powinien zniknąć.
5
Ujarzmiamy szum
Suwaki redukcji szumu, znajdujące się pod Menu Szczegóły, umożliwią zmniejszenie zarówno szumu kolorowego jak i luminancji. Trzymając spację, klikamy na zdjęcie i przesuwamy tak, by zobaczyć kawałek nieba. Suwak Luminancji ustawiamy na 50% a Kolor na 80%. Szum powinien zniknąć.
Pracujemy nad niebemKlikamy Otwórz obraz i przechodzimy jednocześnie z ACR do Photoshop Elements. W ACR ustawiliśmy kolor i tony dla całego zdjęcia, teraz chcemy dokonać miejscowych poprawek. Wybieramy narzędzie szybkiej selekcji i malujemy nim po niebie. Zobaczycie migające kreski zaznaczenia.
Pracujemy nad niebemKlikamy Otwórz obraz i przechodzimy jednocześnie z ACR do Photoshop Elements. W ACR ustawiliśmy kolor i tony dla całego zdjęcia, teraz chcemy dokonać miejscowych poprawek. Wybieramy narzędzie szybkiej selekcji i malujemy nim po niebie. Zobaczycie migające kreski zaznaczenia.
6
Pracujemy nad niebem
Klikamy Otwórz obraz i przechodzimy jednocześnie z ACR do Photoshop Elements. W ACR ustawiliśmy kolor i tony dla całego zdjęcia, teraz chcemy dokonać miejscowych poprawek. Wybieramy narzędzie szybkiej selekcji i malujemy nim po niebie. Zobaczycie migające kreski zaznaczenia.
Poprawiamy krawędzieZaznaczony obszar nachodzi na resztę zdjęcia, dlatego klikamy Popraw krawędź w górnym menu. Podnosimy Gładkość do 30, by wygładzić wszelkie ostre krawędzie selekcji. Wtapianie ustawiamy na 10, co umożliwi wtopienie zmienionego obszaru w zdjęcie.
Poprawiamy krawędzieZaznaczony obszar nachodzi na resztę zdjęcia, dlatego klikamy Popraw krawędź w górnym menu. Podnosimy Gładkość do 30, by wygładzić wszelkie ostre krawędzie selekcji. Wtapianie ustawiamy na 10, co umożliwi wtopienie zmienionego obszaru w zdjęcie.
7
Poprawiamy krawędzie
Zaznaczony obszar nachodzi na resztę zdjęcia,
dlatego klikamy Popraw krawędź w górnym menu. Podnosimy Gładkość do 30, by wygładzić wszelkie ostre krawędzie selekcji. Wtapianie ustawiamy na 10, co umożliwi wtopienie zmienionego obszaru w zdjęcie.
Usuwamy bladą poświatęNiebo wygląda trochę nudno i płasko. Klikamy na ikonkę z półksiężycem na dole panelu warstw i wybieramy Poziomy. Widzimy, jak zaznaczenie z poprzedniego kroku zamieniło się w maskę. Wybieramy pipetę Punkt bieli i klikamy obszar na horyzoncie pomiędzy drzewami.
Usuwamy bladą poświatęNiebo wygląda trochę nudno i płasko. Klikamy na ikonkę z półksiężycem na dole panelu warstw i wybieramy Poziomy. Widzimy, jak zaznaczenie z poprzedniego kroku zamieniło się w maskę. Wybieramy pipetę Punkt bieli i klikamy obszar na horyzoncie pomiędzy drzewami.
8
Usuwamy bladą poświatę
Niebo wygląda trochę nudno i płasko. Klikamy na ikonkę z półksiężycem na dole panelu warstw i wybieramy Poziomy. Widzimy, jak zaznaczenie z poprzedniego kroku zamieniło się w maskę. Wybieramy pipetę Punkt bieli i klikamy obszar na horyzoncie pomiędzy drzewami.
Wybieramy pierwszy planSzybkim sposobem na ponowną selekcję jest przytrzymanie Ctrl i kliknięcie lewym przyciskiem myszki na Maskę Warstw Poziomy. Zaznaczenie pojawi się na niebie ponownie. By zaznaczyć pierwszy plan, wybieramy Zaznacz>Odwrotnie. Klikamy ikonę półksiężyca i wybieramy Warstwa dopasowania/Barwa/Nasycenie.
Wybieramy pierwszy planSzybkim sposobem na ponowną selekcję jest przytrzymanie Ctrl i kliknięcie lewym przyciskiem myszki na Maskę Warstw Poziomy. Zaznaczenie pojawi się na niebie ponownie. By zaznaczyć pierwszy plan, wybieramy Zaznacz>Odwrotnie. Klikamy ikonę półksiężyca i wybieramy Warstwa dopasowania/Barwa/Nasycenie.
9
Wybieramy pierwszy plan
Szybkim sposobem na ponowną selekcję jest przytrzymanie Ctrl i kliknięcie lewym przyciskiem myszki na Maskę Warstw Poziomy. Zaznaczenie pojawi się na niebie ponownie. By zaznaczyć pierwszy plan, wybieramy Zaznacz>Odwrotnie. Klikamy ikonę półksiężyca i wybieramy Warstwa dopasowania/Barwa/Nasycenie.
Miejscowe poprawki kolorówRozwijamy menu edycji i wybieramy Niebieskie. Redukujemy Nasycenie do -30. Wracamy do rozwijanego menu i klikamy Żółcie. Podnosimy Nasycenie do +15. Zobaczcie, jak zimna niebieska poświata na pierwszym planie zanika, a żółć sprawia, że zyskuje ona nieco cieplejszą dominantę.
Miejscowe poprawki kolorówRozwijamy menu edycji i wybieramy Niebieskie. Redukujemy Nasycenie do -30. Wracamy do rozwijanego menu i klikamy Żółcie. Podnosimy Nasycenie do +15. Zobaczcie, jak zimna niebieska poświata na pierwszym planie zanika, a żółć sprawia, że zyskuje ona nieco cieplejszą dominantę.
10
Miejscowe poprawki kolorów
Rozwijamy menu edycji i wybieramy Niebieskie. Redukujemy Nasycenie do -30. Wracamy do rozwijanego menu i klikamy Żółcie. Podnosimy Nasycenie do +15. Zobaczcie, jak zimna niebieska poświata na pierwszym planie zanika, a żółć sprawia, że zyskuje ona nieco cieplejszą dominantę.
Wyciągamy szczegółyMusimy połączyć warstwę Dopasowania ze zdjęciem. Z głównego menu wybieramy Warstwa >Spłaszcz obraz, Wybieramy narzędzie Ściemnianie, Zasięg ustawiamy na Cienie, Ekspozycję redukujemy do 5% i malujemy po trzcinie, by wzmocnić kontrast i wyciągnąć detale.
Wyciągamy szczegółyMusimy połączyć warstwę Dopasowania ze zdjęciem. Z głównego menu wybieramy Warstwa >Spłaszcz obraz, Wybieramy narzędzie Ściemnianie, Zasięg ustawiamy na Cienie, Ekspozycję redukujemy do 5% i malujemy po trzcinie, by wzmocnić kontrast i wyciągnąć detale.
11
Wyciągamy szczegóły
Musimy połączyć warstwę Dopasowania ze zdjęciem. Z głównego menu wybieramy Warstwa >Spłaszcz obraz, Wybieramy narzędzie Ściemnianie, Zasięg ustawiamy na Cienie, Ekspozycję redukujemy do 5% i malujemy po trzcinie, by wzmocnić kontrast i wyciągnąć detale.
Dopasowujemy wymiarFinalne zdjęcie chcemy wydrukować na papierze A4. Wybieramy narzędzie kadrowania, wpisujemy w okno Szerokość - 180 mm, a w okno Wysokość - 267 mm. Zaznaczamy zdjęcie z wciśniętym Shiftem, przesuwając zaznaczenia maksymalnie w prawo i maksymalnie w górę. Klikamy zielony znaczek.
Dopasowujemy wymiarFinalne zdjęcie chcemy wydrukować na papierze A4. Wybieramy narzędzie kadrowania, wpisujemy w okno Szerokość - 180 mm, a w okno Wysokość - 267 mm. Zaznaczamy zdjęcie z wciśniętym Shiftem, przesuwając zaznaczenia maksymalnie w prawo i maksymalnie w górę. Klikamy zielony znaczek.
12
Dopasowujemy wymiar
Finalne zdjęcie chcemy wydrukować na papierze A4. Wybieramy narzędzie kadrowania, wpisujemy w okno Szerokość - 180 mm, a w okno Wysokość - 267 mm. Zaznaczamy zdjęcie z wciśniętym Shiftem, przesuwając zaznaczenia maksymalnie w prawo i maksymalnie w górę. Klikamy zielony znaczek.
Tworzymy pierwszą ramkęTeraz zrobimy ramkę otaczającą nasze zdjęcie z każdej strony. Wybieramy Obraz>Zmień rozmiar>Rozmiar obszaru roboczego, zwiększamy Wysokość i Szerokość o 2 mm. Odhaczamy miejsce w środku pomiędzy strzałkami, upewniamy się, że jako kolor tła ustawiony jest biały. Klikamy OK.
Tworzymy pierwszą ramkęTeraz zrobimy ramkę otaczającą nasze zdjęcie z każdej strony. Wybieramy Obraz>Zmień rozmiar>Rozmiar obszaru roboczego, zwiększamy Wysokość i Szerokość o 2 mm. Odhaczamy miejsce w środku pomiędzy strzałkami, upewniamy się, że jako kolor tła ustawiony jest biały. Klikamy OK.
13
Tworzymy pierwszą ramkę
Teraz zrobimy ramkę otaczającą nasze zdjęcie z każdej strony. Wybieramy Obraz>Zmień rozmiar>Rozmiar obszaru roboczego, zwiększamy Wysokość i Szerokość o 2 mm. Odhaczamy miejsce w środku pomiędzy strzałkami, upewniamy się, że jako kolor tła ustawiony jest biały. Klikamy OK.
Druga ramkaWracamy do Obraz>Zmień rozmiar obszaru roboczego i zwiększamy Szerokość do 210, Wysokość do 297. Ponownie odhaczamy środek ikonki ze strzałkami, tym razem jako kolor tła musimy wybrać Czarny. By zatwierdzić operacje, klikamy OK. Nasze zdjęcie jest już gotowe!
Druga ramkaWracamy do Obraz>Zmień rozmiar obszaru roboczego i zwiększamy Szerokość do 210, Wysokość do 297. Ponownie odhaczamy środek ikonki ze strzałkami, tym razem jako kolor tła musimy wybrać Czarny. By zatwierdzić operacje, klikamy OK. Nasze zdjęcie jest już gotowe!
14
Druga ramka
Wracamy do Obraz>Zmień rozmiar obszaru roboczego i zwiększamy Szerokość do 210, Wysokość do 297. Ponownie odhaczamy środek ikonki ze strzałkami, tym razem jako kolor tła musimy wybrać Czarny. By zatwierdzić operacje, klikamy OK. Nasze zdjęcie jest już gotowe!

Akademia DCP - Serwis Specjalny

Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
www.avt.pl

Polecamy