ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Praktyka

Jak fotografować z wykorzystaniem długiej ekspozycji

2016-06-07
2 komentarzy
100
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Jak fotografować z wykorzystaniem długiej ekspozycji
Dowiedz się, jak fotografować nastrojowe krajobrazy przy zastosowaniu długiego czasu otwarcia migawki

Aby wykonać to zdjęcie, użyliśmy długiego czasu otwarcia migawki, który pozwolił nam zamienić dziki i falujący ocean w spokojne i ciche morze mleka. Sukces takiego ujęcia zależy jednak od tego, jak długi czas ekspozycji uda Ci się uzyskać. Muszą być to raczej sekundy, niż ułamki sekund. Czas naświetlnia będzie się zmieniał w zależności od intensywności falowania morza i szybkości przesuwania się chmur, dlatego musisz eksperymentować.

Aby móc to zrobić, nakręciliśmy na obiektyw neutralny filtr szary (ND). Zmniejsza on ilość światła docierającego do matrycy aparatu, dlatego można wówczas stosować o wiele dłuższe czasy naświetlania. My użyliśmy filtru zmniejszającego natężenie światła o 10 stopni przysłony. Bez filtru, parametry ekspozycji dla fotografowanej sceny wynosiły 1/30 s przy f/20, co nie było jednak wystarczające do otrzymania mlecznego rozmycia morza. Po zamontowaniu filtru, mogliśmy naświetlać scenę przez 16 sekund (zdecydowaliśmy się jednak wydłużyć czas otwarcia migawki do 20 sekund, aby uzyskać lekko prześwietlony obraz). To wystarczyło, aby rozmyć ruch fal rozbijających się o brzeg.


Użycie neutralnego filtru szarego (ND) pozwala wydłużyć ekspozycję.
Użycie neutralnego filtru szarego (ND) pozwala wydłużyć ekspozycję.

Takie wydłużenie czasu naświetlania wymaga stabilnego zamocowania aparatu, dlatego niezbędny jest solidny statyw oraz skorzystanie z funkcji blokady podniesionego lustra i użycie zdalnego wyzwalacza migawki, aby zapobiec zarejestrowaniu poruszonych zdjęć. Choć nie jest to konieczne, tego typu ujęcia wyglądają szczególnie dobrze, gdy ostateczny obraz zostanie przycięty do kwadratowego formatu i skonwertowany do czerni i bieli, co można łatwo zrobić w programie graficznym.

Jak skonfigurować aparat, by móc stosować długie czasy

Stabilizacja aparatu

Przy stosowaniu długich czasów naświetlania, niezbędne jest użycie statywu. Jako pierwsze, rozsuń najgrubsze sekcje nóg i staraj się nie wysuwać kolumny centralnej. Jeśli wieje silny wiatr, powieś na znajdującym się u jej dołu haku torbę fotograficzną, żeby zwiększyć ciężar i stabilność trójnogu. Posłuż się elastyczną linką, by torba dotykała ziemi - w ten sposób nie będzie stukała w nogi statywu podczas silniejszych podmuchów wiatru. Włącz tryb manualnego ustawiania ostrości. Użyj funkcji blokady podniesionego lustra i elektronicznego wężyka spustowego, aby ograniczyć wibracje, spowodowane ruchem migawki, wywołujące drgania aparatu.


Poruszające się lustro może powodować wibracje, które wprawiają w drgania aparat podczas naświetlania, a to z kolei sprawia, że rejestrowany obraz staje się rozmyty. Żeby temu zapobiec, należy włączyć w lustrzance funkcję blokady podniesionego lustra. W zależności od modelu aparatu, funkcję tę znajdziesz w menu lub na korpusie. Naciśnięcie spustu migawki także może wywołać drobne drgania korpusu, dlatego – jeśli tylko masz zdalny wyzwalacz – koniecznie go użyj. Jeżeli nie, skorzystaj z samowyzwalacza aparatu.
Poruszające się lustro może powodować wibracje, które wprawiają w drgania aparat podczas naświetlania, a to z kolei sprawia, że rejestrowany obraz staje się rozmyty. Żeby temu zapobiec, należy włączyć w lustrzance funkcję blokady podniesionego lustra. W zależności od modelu aparatu, funkcję tę znajdziesz w menu lub na korpusie. Naciśnięcie spustu migawki także może wywołać drobne drgania korpusu, dlatego – jeśli tylko masz zdalny wyzwalacz – koniecznie go użyj. Jeżeli nie, skorzystaj z samowyzwalacza aparatu.

Ekspozycja

Przełącz aparat w tryb manualny i użyj małego otworu przysłony (np. f/18). Pozwoli to zachować większość sceny w obszarze głębi ostrości i pomoże wydłużyć czas otwarcia migawki. Ustaw czas naświetlania na 20 s i zrób zdjęcie próbne. Obejrzyj fotografię na wyświetlaczu i oceń histogram. Uchwycenie wystarczającej ilości ruchu w obszarze morza jest kwestią prób i błędów: im dłuższa ekspozycja, tym gładsza będzie powierzchnia wody.


Przy fotografowaniu z użyciem długich czasów otwarcia migawki, przełącz aparat w tryb manualny.
Przy fotografowaniu z użyciem długich czasów otwarcia migawki, przełącz aparat w tryb manualny.

Załóż neutralny filtr szary

Nakręcenie na obiektyw neutralnego filtru szarego (ND) i ograniczenie tym samym ilości światła docierającego do matrycy pozwala wydłużyć czas otwarcia migawki, w celu stworzenia efektu "mlecznej wody". Użyliśmy filtru ND, zmniejszającego natężenie światła o 10 stopni przysłony, który w celu skompensowania swego działania wymaga zastosowania o 10 EV dłuższego czasu naświetlania, ale Ty w słabym świetle z powodzeniem mógłbyś skorzystać z filtru redukującego natężenie światła o trzy lub sześć stopni przysłony. Zamontowanie filtru powoduje, że niemożliwe staje się zobaczenie sceny przez wizjer aparatu - zatem zanim go założysz, skomponuj kadr i ustaw ostrość, a następnie przełącz obiektyw w tryb ostrzenia manualnego.


Fotografując w środku dnia, można wydłużyć czas naświetlania za pomocą neutralnego filtru szarego.
Fotografując w środku dnia, można wydłużyć czas naświetlania za pomocą neutralnego filtru szarego (ND).

Trzy sposoby, by uwiecznić naprawdę wspaniały krajobraz

Wcześniejsza wizualizacja zdjęcia
Wyobrażenie sobie tego, jak będzie wyglądała finalna
postać obrazu może Ci znacznie ułatwić włączenie
w aparacie Stylu obrazu o nazwie Monochromatyczny.
Wystarczy ustawić wspomniany styl, by móc
zobaczyć na wyświetlaczu aparatu fotografowaną
scenę w odcieniach szarości.
Wcześniejsza wizualizacja zdjęcia Wyobrażenie sobie tego, jak będzie wyglądała finalna postać obrazu może Ci znacznie ułatwić włączenie w aparacie Stylu obrazu o nazwie Monochromatyczny. Wystarczy ustawić wspomniany styl, by móc zobaczyć na wyświetlaczu aparatu fotografowaną scenę w odcieniach szarości.
1
Wcześniejsza wizualizacja zdjęcia
Wyobrażenie sobie tego, jak będzie wyglądała finalna postać obrazu może Ci znacznie ułatwić włączenie w aparacie Stylu obrazu o nazwie Monochromatyczny. Wystarczy ustawić wspomniany styl, by móc zobaczyć na wyświetlaczu aparatu fotografowaną scenę w odcieniach szarości.
Przenikanie światła przez wizjer
Podczas długich ekspozycji, zdarza się, że światło
otoczenia dotrze do matrycy przez wizjer. Aby temu
zapobiec, zasłoń okular wizjera specjalną zaślepką
lub, jeśli aparat nie ma takiego dodatku, zaklej
celownik czarną taśmą maskującą.
Przenikanie światła przez wizjer Podczas długich ekspozycji, zdarza się, że światło otoczenia dotrze do matrycy przez wizjer. Aby temu zapobiec, zasłoń okular wizjera specjalną zaślepką lub, jeśli aparat nie ma takiego dodatku, zaklej celownik czarną taśmą maskującą.
2
Przenikanie światła przez wizjer
Podczas długich ekspozycji, zdarza się, że światło otoczenia dotrze do matrycy przez wizjer. Aby temu zapobiec, zasłoń okular wizjera specjalną zaślepką lub, jeśli aparat nie ma takiego dodatku, zaklej celownik czarną taśmą maskującą.
Edycja obrazu
Otwórz plik RAW w programie Adobe Camera Raw
lub Lightoomie i skonwertuj do czerni i bieli,
a następnie przytnij do formatu kwadratu, by nadać
obrazowi bardziej artystyczny charakter. Dodaj
gradient, by przyciemnić niebo i użyj Pędzla korekty
selektywnej, aby zrównoważyć tonalność zdjęcia.
Edycja obrazu Otwórz plik RAW w programie Adobe Camera Raw lub Lightoomie i skonwertuj do czerni i bieli, a następnie przytnij do formatu kwadratu, by nadać obrazowi bardziej artystyczny charakter. Dodaj gradient, by przyciemnić niebo i użyj Pędzla korekty selektywnej, aby zrównoważyć tonalność zdjęcia.
3
Edycja obrazu
Otwórz plik RAW w programie Adobe Camera Raw lub Lightoomie i skonwertuj do czerni i bieli, a następnie przytnij do formatu kwadratu, by nadać obrazowi bardziej artystyczny charakter. Dodaj gradient, by przyciemnić niebo i użyj Pędzla korekty selektywnej, aby zrównoważyć tonalność zdjęcia.

Akademia DCP - Serwis Specjalny

Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie drukowane 1 rok - 199,00 zł
Wydanie elektroniczne 1 rok - 127,50 zł
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl

Polecamy