"Woman With a Monkey" Justyny Mielnikiewicz Fotograficzną Publikacją Roku
Nagroda Specjalna za Selfpublishing oraz Fotograficzna Publikacja Roku 2015: Nagroda Główna, Nagroda im. Krzyśka Makowskiego zostały przyznane książce Justyny Mielnikiewicz "Woman With a Monkey - Caucasus in Short Notes and Photographs" . Jury konkursu w trudnej dyskusji wyłoniło pięć publikacji, które pretendowały do nagrody głównej. Książka Justyny Mielnikiewicz "Woman With a Monkey - Caucasus in Short Notes and Photographs" jest publikacją wypracowaną, kompletną i przekrojową, a przy tym niebywale staranną i konsekwentną. Mielnikiewicz realizowała swój opis Kaukazu przez lata, zbierając mniejsze i większe historie. Ujęła bardzo wiele aspektów życia codziennego, łącząc z refleksjami nad aktualnymi wydarzeniami, zderzając ze stereotypami i tradycją.
Z jej publikacji Kaukaz wydaje się obszarem nieprzeniknionym i niełatwym do podsumowań. Połączenie zdjęć wykonanych w trakcie wielu wyjazdów wraz z tekstami i notatkami zostało przez autorkę wykorzystane do maksimum możliwości medium jakim jest książka fotograficzna. "Woman With a Monkey" ma wszystko to czego Jury szukało w konkursie: przemyślany projekt, wyjątkowe zdjęcia, dopracowaną i odpowiadającą charakterowi publikacji - grafikę, jest znakomicie wydrukowana i wreszcie - jest dziełem uniwersalnym, pełnym i bogatym. Jest to publikacja, do której się wraca po kolejną historię czy informację, nie mogąc znaleźć nasycenia.
Więcej o książce można dowiedzieć się na stronie autorki.
Wśród 18 finałowych publikacji znalazły się także mniejsze i skromniejsze wydania, nieczęsto opublikowane w kilku czy kilkunastu egzemplarzach. Warto tu wspomnieć chociażby "Beli dvor" Ernesta Wińczyka, kreacyjną, dość szaloną wizję pewnego miejsca i jego przemian, wydaną samodzielnie w formie przypominającej akademicki zeszyt czy ofertówkę. Skrajnym zaś pomysłem okazało się zbadanie możliwości zamknięcia własnego konceptu wydawniczego w propozycji jaką oferuje najpopularniejsza w Polsce forma druku na życzenie, czyli cewe fotoksiążka. Adam Borzęcki w publikacji „Portrety” spróbował dostosować swój kreacyjny projekt do najprostszych i masowych rozwiązań programu.
Największym udziałem także i tej edycji konkursu, już klasycznie są publikacje zamykające pewien projekt twórczy. Nie brakuje mocnej reprezentacji działań kolektywu Sputnik Photos: Rafał Milach "The Winners". Jan Brykczyński "Boiko" oraz publikacja złożona z projektów uczestników programu mentorskiego "No 2." Są także jednostkowe (najlepsze) przykłady monografii i pracy z archiwami nieżyjącego twórcy – tu świetny przykład "Industrial" Tadeusza Sumińskiego, konceptu wydawniczego, który rok w rok podejmuje inny artysta "deja vu" z Kolekcji Wrzesińskiej, tym razem Zbigniewa Tomaszczuka, katalogu wystawy – tym razem Kuba Dąbrowski "Film obyczajowy produkcji polskiej".