10. Wielki Konkurs Fotograficzny National Geographic rozstrzygnięty
Jury rozstrzygnęło właśnie 10., jubileuszową edycję WKF-u. Tegorocznym Grand Prix uhonorowany został Sebastian Gorgol za zdjęcie "Bezpieczna zabawa" przedstawiające bawiącego się humbaka: "Młoda, urodzona w tym roku samica humbaka w bezpiecznej bliskości odpoczywającej w niezwykły sposób matki. Samica po zaczerpnięciu powietrza zanurza się i zasypia, wisząc w toni głową w dół, gdy część jej potężnego ogona wystaje ponad powierzchnię wody. W tym czasie mała bawi się i z wielką ciekawością poznaje otaczający ją świat".
"Wybrane zdjęcie nie tylko zadowala wizualnie, ale niesie także zadziwiająco bogatą symbolikę. Jest tam i macierzyństwo, i świat postawiony na głowie, osobliwość, krzyż oraz zagrożony gatunek. A wszystko na dodatek odbywa się pod powierzchnią wody, która jak wiemy pokrywa naszą planetę w siedemdziesięciu pięciu procentach" – mówi o zdobywcy Grand Prix Tomasz Tomaszewski, przewodniczący Jury.
W jubileuszowej, 10. edycji konkursu uczestnicy nadesłali niemal 30 tysięcy fotografii, które oceniało Jury pod przewodnictwem Tomasza Tomaszewskiego, w składzie: Adam Balcerek, Wojciech Franus, Grzegorz Leśniewski, Maciek Nabrdalik, Rafał Olejniczak i Martyna Wojciechowska. Rywalizacja przebiegała w 5 kategoriach: Fotoreportaż, Ludzie, Zwierzęta, Krajobraz, oraz w kategorii specjalnej Samsung: Najszybciej do doskonałości (wszystkie nagrodzone zdjęcia przedstawiamy poniżej). Poza publikacją zwycięskich fotografii na łamach National Geographic Polska, zwycięzcy odebrali nagrody, ufundowanego przez firmę Samsung - mecenasa konkursu, podczas uroczystej gali w Warszawie, którą poprowadzili Martyna Wojciechowska - redaktor naczelna polskiej edycji magazynu oraz Tomasz Tomaszewski - przewodniczący Jury konkursu.
Szczególnym wydarzeniem gali było przyznanie pierwszej w historii WKF Nagrody Specjalnej dla Tomasza Tomaszewskiego, który jest konsultantem generalnym National Geographic Polska i przewodniczącym Jury Wielkiego Konkursu Fotograficznego od początku jego istnienia. Nagroda, którą redaktor naczelna Martyna Wojciechowska wręczyła Tomaszowi Tomaszewskiemu, jest jednocześnie uhonorowaniem wybitnego fotografa za całokształt dokonań artystycznych i podziękowaniem za zasługi dla polskiej edycji magazynu.
Najlepsze ze zdjęć nagrodzonych we wszystkich 10 edycjach Wielkiego Konkursu Fotograficznego zostaną zaprezentowane podczas wystawy fotograficznej. Ekspozycja odwiedzi:
- 4-9 października – Kraków, Galeria Krakowska
- 11-16 października – Rzeszów, Millenium Hall
- 18-23 października – Poznań, Galeria Malta
- 25 października – 8 listopada – Warszawa, Wola Park
- 10-16 listopada – Gdańsk, Galeria Przymorze
10. Wielki Konkurs Fotograficzny National Geographic - zwycięskie zdjęcia
"Polowanie", fot. Sebastian Gorgol
10. Wielki Konkurs Fotograficzny National Geographic Polska
Mieszkańcy indonezyjskiej wioski Lamalera z wyspy Lembata podtrzymują wielowiekową tradycję polowania na wieloryby z użyciem wiosłowych łodzi i bambusowych harpunów. O skuteczności łowów decyduje pierwszy skok lamafy - harpunnika. To funkcja zarezerwowana dla najodważniejszych mężczyzn. Chłopcy trenują więc skoki z harpunem, by kiedyś zdobyć zaszczytny tytuł. W dzieleniu mięsa upolowanego kaszalota biorą udział wszyscy mieszkańcy wioski, w tym dzieci.
"Queer tango", fot. Agnieszka Szedera
10. Wielki Konkurs Fotograficzny National Geographic Polska
Ruch queer tango od ponad dekady rozprzestrzenia się w Europie. Queer tango porzuca sztywne zasady tradycyjnej formy tego zrodzonego w Argentynie tańca, gdzie to mężczyzna prowadzi kobietę. Tu każda płeć ma możliwość eksperymentowania z rolami, co przekłada się na poszukiwanie własnego stylu komunikacji. Zdjęcia powstały na festiwalu queer tango w stolicy Norwegii Oslo.
"Szeptuchy", fot. Kuba Kamiński
10. Wielki Konkurs Fotograficzny National Geographic Polska
Szeptuchy to przeważnie starsze kobiety, które uważają, że posiadają dar od Boga – moc leczenia chorób, bólu fizycznego i psychicznego. Twierdzą też, że są w stanie rzucać czary i uroki. Uwalniać ludzi od opętania przez złe duchy za pomocą specjalnych modlitw i rytuałów przekazywanych przez pokolenia. Można je spotkać w rejonach przy wschodniej granicy Polski oraz na zachodniej Białorusi.
"Zamieć", fot. Waldemar Graś
10. Wielki Konkurs Fotograficzny National Geographic Polska
Zdjęcie zostało wykonane podczas zimowego pleneru na Pilsku zorganizowanego przez Związek Polskich Fotografów Przyrody Okręg Śląski. Niestety, pogoda nas nie rozpieszczała. Szczęście uśmiechnęło się do nas ostatniego dnia. Gdy porywisty wiatr rozwiał chmury prószące śniegiem, wykorzystałem chwilę na szczycie i zrobiłem tę fotografię.
"Szurpilskie", fot. Hubert Stojanowski
10. Wielki Konkurs Fotograficzny National Geographic Polska
Okolice suwalskiego jeziora Szurpiły wciąż mnie nęcą, bo mogę tam z paralotni podziwiać niemal skończone obrazy – takie jak ten. Spękany lód fotografowałem o poranku w asyście klucza żurawi. Lecieliśmy, a wiosna szła.
"Tajfun", fot. Mariusz Janiszewski
10. Wielki Konkurs Fotograficzny National Geographic Polska
Trzy miesiące po tajfunie Yolanda (Hayan) miasto Tacloban na filipińskiej wyspie Leyte powoli wraca do życia. Mieszkańcy z trudem odbudowują swoje domostwa. Widok palących się śmieci na tle połamanych palm ciągnie się po horyzont.
"Wiara", fot. Katarzyna Pawlica
10. Wielki Konkurs Fotograficzny National Geographic Polska
Kalwaria Zebrzydowska. Jak co roku tysiące ludzi wzięło udział w celebracji Wielkiego Tygodnia. Trudno o uśmiech na twarzy, gdy osoba wierząca uczestniczy w misterium Męki Pańskiej, zwłaszcza tak realistycznym jak to. Sprzedawcy pączków i waty cukrowej liczą, że zasmuceni widokiem cierpienia ludzie chętniej skorzystają z ich słodkiej oferty.
"Siłka", fot. Daniel Frymark
10. Wielki Konkurs Fotograficzny National Geographic Polska
Chojnice. Amatorska siłownia w piwnicy altanki na działkach ogródkowych. Adi i Tede ćwiczą tutaj trzy razy w tygodniu. Pomieszczenie urządzili sami, bo nie mieli pieniędzy na karnety do profesjonalnej siłowni. Przez kilka miesięcy zbierali używane sprzęty do treningów, porządkowali piwnicę i malowali ściany. Ćwiczą od ponad dwóch lat.
"Szansa na wodę", fot. Zbigniew Borys
10. Wielki Konkurs Fotograficzny National Geographic Polska
Południe Etiopii - plemienne ziemie Hamerów. Susze to tutaj codzienność. Bywa, że miesiącami nie spada kropla deszczu i wysycha wszystko, w tym wioskowe studnie. Wtedy jedyną szansą na orzeźwiający łyk jest dotarcie do wody, która sączy się leniwie między ziarenkami piasku, tuż pod wyschniętym korytem rzecznym.
"Konfrontacja", fot. Adam Kot
10. Wielki Konkurs Fotograficzny National Geographic Polska
O świcie w nadodrzańskiej czatowni fotografowałem z kolegą myszołowy, które przyciągała padlina. Gdy już podjadły, w pobliżu lądowała czapla siwa. Powoli zbliżała się do myszołowów, pilnie je obserwując, a potem porywała resztki. Oczywiście nie podobało się to myszołowom, więc dochodziło do starć. Bojowa czapla niekiedy przeganiała konkurentów. Tylko że potem... traciła zainteresowanie padliną, do czasu aż myszołowy znów się zjawiły. Co ciekawe, taka sytuacja powtarzała się przez kilka dni.
"Magia poranka", fot. Adam Fichna
10. Wielki Konkurs Fotograficzny National Geographic Polska
Wczesnym jesiennym rankiem nad stawami Wielikąt pojawił się sokół wędrowny, który swoją obecnością wywołał niepokój i poruszenie wśród przebywających tam ptaków. Cały akwen zamienił się w jeden wielki teatr, który miałem szczęście podziwiać.
"Kacza wyspa", fot. Piotr Krupa
10. Wielki Konkurs Fotograficzny National Geographic Polska
Od kilku lat dokumentuję różne koryta rzek z lotu ptaka. Na tym zdjęciu widać odcinek Wisły w okolicy Baranowa Sandomierskiego. Niski stan wody odsłonił malownicze wysepki, na których zgromadziło się dzikie ptactwo. Spłoszone, gwałtownie wzbija się do lotu, pozostawiając kręgi na wodzie. Myślę, że zdjęcie mogłoby świetnie zilustrować definicję wyrażenia "puszczać kaczki".
"Armas Avellano", fot. Konrad Bąk
10. Wielki Konkurs Fotograficzny National Geographic Polska
Ogier widoczny na zdjęciu to Armas Avellano z rzadkiej w Polsce linii koni andaluzyjskich – Yeguada de Cartuja, które występują w spektaklach Królewskiej Szkoły Jazdy – Fundación Real Escuela Andaluza del Arte Ecuestre. Właścicielką rumaka jest znana miłośniczka koni tej rasy Blanka Satora.