Idealna ekspozycja z filtrem połówkowym
Filtry gradacyjne, inaczej zwane połówkowymi, pomagają równoważyć różnice w oświetleniu, jakie pojawiają się w fotografii krajobrazu pomiędzy obszarami takimi jak niebo i pierwszy plan. Filtry są zazwyczaj prostokątne (w zależności od producenta) i mają gradient, w którym ciemny obszar stopniowo przechodzi w jasny, przezroczysty.
Różnica w jasności pomiędzy niebem a pierwszym planem za każdym razem bywa inna, zależna od terenu, pogody, dlatego filtry gradacyjne mogą na to wpływać na różne sposoby. Są gradienty o miękkim przejściu do zwykłych krajobrazów i z twardym przejściem do krajobrazów nadmorskich. Podobnie jak filtry ND, filtry gradacyjne także mają różną moc - od jednego do czterech stopni - co oznacza wartości stopni przysłony, które wpływają na ekspozycję. ND2 sprawdza się w większości sytuacji, ale jeżeli chcecie mieć pewność, że niebo wyjdzie idealnie, możecie użyć mocniejszego filtra.
Zanim kupicie system do mocowania filtra gradacyjnego, musicie znać średnicę Waszego obiektywu. Jeżeli nie pamiętajcie, zerknijcie na nadruk na zaślepce do obiektywu lub znajdźcie na obiektywie ikonkę z przekreślonym kółkiem, obok przeważnie znajduje się ta wartość.
Delikatnie nakręćcie nasadkę na przedni element filtra. Powinniście mieć możliwość poruszania elementem mocującym, ale upewnijcie się, że jest zamocowany wystarczająco mocno, by sam się nie przesuwał przy zmianie orientacji aparatu.
Wsuńcie filtr do mocowania (ciemniejszym do góry), jak najbliżej obiektywu. Jeżeli potrzebne są dodatkowe filtry, można je włożyć w dodatkowe przegródki. Jednak miejcie na uwadze to, że użycie kilku filtrów naraz może pogorszyć jakość zdjęcia.
Gdy tylko filtr znajdzie się na obiektywie, zerknijcie przez wizjer lub włączcie opcję Live View i skomponujcie ujęcie. By odpowiednio ustawić filtr, przekręćcie mocowanie, tak by pasowało do horyzontu. Zróbcie zdjęcie i włączcie podgląd na histogram by sprawdzić, jak rozłożyły się tony.