Połącz ze sobą różne źródła światła
Czasami otoczenie jest równie interesujące jak model, a Ty stoisz przed wyzwaniem zrównoważenia oświetlenia, aby uchwycić zarówno osobę, jak i nastrój miejsca, w którym się ona znajduje. Naszym modelem był Alex, a tłem niesamowite wnętrze baru Dark Horse w Bath. Ta lokalizacja to istny labirynt pokoi i ustronnych pomieszczeń, a wszystkie są w oryginalny sposób oświetlone i mają niepowtarzalną atmosferą. Jednak oświetlenie w barze zostało zaprojektowane tak, by efektownie oświetlać wnętrze, a nie gości, więc potrzebowaliśmy dodatkowego źródła światła, aby wyodrębnić Aleksa z tła. Cała sztuczka polegała na oświetleniu go na tyle mocno, aby wyraźnie było widać, że jest głównym tematem obrazu, ale bez przytłoczenia oświetlenia zastanego.
Wszystko to udało się nam osiągnąć za pomocą jednej lampy błyskowej zamontowanej na statywie oświetleniowym i srebrnej blendy umieszczonej po przeciwnej stronie, w celu odbicia części błysku i rozjaśnienia nim cieni. Użycie lampy błyskowej zamocowanej na statywie dało nam możliwość zmieniania odległości, w jakiej znajdowała się ona od tematu, oraz kierunku i sposobu rozchodzenia się światła w pomieszczeniu.
Nie ma sztywnych i oczywistych zasad mówiących o tym, jak należy wykonywać zdjęcia z fleszem we wnętrzach, ale na następnej rozkładówce omówiliśmy podstawy techniczne robienia tego typu fotografii. Najczęściej chodzi o odwołanie się do swojego fotograficznego oka: sprawdź, co wygląda dobrze, a co nie, i stopniowo kształtuj pożądany wygląd swojego obrazu, eksperymentując.
Kluczem do uzyskania zrównoważonego oświetlenia sceny błyskiem i światłem zastanym jest zrozumienie, że stopień naświetlenia tematu światłem lampy zależy od wielkości otworu przysłony, a nie od czasu otwarcia migawki. Wybierz wartość przysłony, z jaką chcesz zrobić zdjęcie, a następnie ustaw siłę błysku zapewniającą odpowiednią ilość światła dla takiej wielkości otworu względnego. Następnie można wydłużyć lub skrócić czas otwarcia migawki, aby uzyskać właściwą ekspozycję.
zdjęta z aparatu Jeśli przymocujesz flesz do statywu oświetleniowego, możesz go przesuwać i oświetlać nim obiekt z różnych stron. Będziesz także potrzebował jakiegoś modyfikatora światła, aby ograniczyć kąt rozchodzenia się światła i zapobiec jego niekontrolowanemu rozlewaniu się po scenie.
Do fotografowania z fleszem zdjętym z aparatu potrzebny Ci będzie jakiś bezprzewodowy wyzwalacz błysku. My użyliśmy lampy Yongnuo 600 EX RT z bezprzewodowym wyzwalaczem YN-E3-RT. Nie zawracaj sobie głowy trybem pracy TTL: w takich sytuacjach łatwiej jest ustawić siłę błysku ręcznie, opierając się na metodzie prób i błędów. Dan, fotograf, chciał, aby jego obiektyw 85 mm f/1,2 miał jak najszerzej otwartą przysłonę, aby uzyskać rozmyte tło, co oznaczało, że moc błysku trzeba było znacznie zmniejszyć.
W przypadku takich nastrojowych zdjęć oświetlenie ich lampą z gołą głowicą nigdy nie da dobrego rezultatu: nie będziesz mógł wówczas ograniczyć rozlewania się światłą po całej scenie. Goły flesz stworzy również bardzo ostre światło. Dlatego do wykonania naszej fotografii użyliśmy softboksu 25 x 60 cm. Podłużny kształt tego modyfikatora ustawionego w orientacji pionowej idealnie nadaje się do oświetlania portretów, a wąski odbłyśnik ułatwia kontrolowanie rozprzestrzeniania się światła i pozwala oświetlić nim tylko wybrane obszary.
W przypadku tego drugiego ujęcia poprosiliśmy Aleksa, aby usiadł na stołku barowym i subtelnie rozmyliśmy widoczny za nim w tle bar, zaś lampę zdjętą z aparatu ustawiliśmy po prawej stronie. Podczas fotografowania modeli w naturalnym otoczeniu bardzo często masz pod ręką różne rekwizyty, które można wykorzystać, aby stworzyć bardziej wymowny obraz. Wykonując to zdjęcie, użyliśmy dwóch mających oryginalny kształt kieliszków, aby rozjaśnić światła i dodać scenie nieco „blasku”. Warto poświęcić trochę czasu, analizując tło i przyjrzeć się temu, w jaki sposób pada na nie światło, a także zwrócić uwagę na rozmieszczenie rekwizytów i innych elementów wokół fotografowanej postaci. Szczegóły naprawdę mają znaczenie.