ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Teoria

Odkryj potencjał obiektywów: obiektywy szerokokątne

Odkryj potencjał obiektywów: obiektywy szerokokątne
Obiektywy szerokokątne pozwalają uchwycić na jednym zdjęciu całą fotografowaną scenę, ale możliwość rejestrowania rozleglejszych widoków nie jest ich jedyną zaletą

Sięgając po obiektyw szerokokątny w celu uwiecznienia bardziej rozległego krajobrazu czy panoramy miasta, trzeba zwrócić szczególną uwagę na kompozycję obrazu i unikać włączania w obręb kadru wszystkiego, co mogłoby być zbyt małe. Najprostszym sposobem jest umieszczenie na pierwszym planie wyrazistego obiektu.

Postępuj niesztampowo. Spróbuj użyć optyki szerokokątnej do wykonywania portretów i ujęć dzikich zwierząt, zaś teleobiektywu do fotografowania architektury i krajobrazów.

Korzystanie z małego otworu przysłony, takiego jak f/22 lub f/16, zapewnia największą głębię ostrości, jeśli tylko równocześnie ustawisz ostrość w obszarze znajdującym się w jednej trzeciej odległości dzielącej pierwszy plan od tła.

Stosowanie małych otworów powoduje często rejestrowanie obrazu mniej ostrego, niż przy używaniu szerszych otworów. Dlatego jeśli sytuacja na to pozwala, lepiej skorzystać z przysłon o wartości f/8 lub f/11.


Kąt widzenia: Krótka ogniskowa
Fotografowie często mówią o ogniskowej, kiedy tak naprawdę mają na myśli kąt widzenia. Obiektyw krótkoogniskowy ma szeroki kąt widzenia, ale długość ogniskowej, jaka jest potrzeba, aby można było wypełnić kadr konkretną sceną, zależy od fizycznej wielkości matrycy aparatu. Współczynnik pozornego wydłużenia ogniskowej, jakim charakteryzuje się każdy sensor, wpływa na kąt widzenia obiektywu.
Kąt widzenia: Krótka ogniskowa
Fotografowie często mówią o ogniskowej, kiedy tak naprawdę mają na myśli kąt widzenia. Obiektyw krótkoogniskowy ma szeroki kąt widzenia, ale długość ogniskowej, jaka jest potrzeba, aby można było wypełnić kadr konkretną sceną, zależy od fizycznej wielkości matrycy aparatu. Współczynnik pozornego wydłużenia ogniskowej, jakim charakteryzuje się każdy sensor, wpływa na kąt widzenia obiektywu.

Wiele obiektywów szerokokątnych wprowadza beczkowate zniekształcenie geometryczne obrazu – powodujące, że proste linie w obrębie sceny zostają wygięte na zewnątrz. Jest to wyjątkowo mocno widoczne przy fotografowaniu tematów, takich jak morskie pejzaże i budynki, bowiem w obrębie tego typu scen istnieją oczywiste i wyraźne linie poziome oraz pionowe. Jest to cecha charakterystyczna dla tego typu optyki, więc nie za wiele można zrobić, by uniknąć tego efektu podczas fotografowania, natomiast przeważnie łatwo jest skorygować owe zniekształcenie, używając odpowiedniej funkcji w aparacie lub na etapie przetwarzania obrazu.

Foto

Na co zwrócić uwagę...

Dystorsja
W przypadku niektórych obiektywów szerokokątnych, problemem mogą być wprowadzane przez nie zniekształcenia geometryczne. Jeśli zamierzasz fotografować taką optyką architekturę lub krajobrazy, poszukaj w Internecie opinii na temat wybranego szkła.

Średnica gwintu filtra
Obiektywy szerokokątne mają przeważnie dużą średnicę filtra, choć są i takie, które w ogóle nie pozwalają korzystać z takich nasadek, dlatego jeżeli planujesz używać filtrów – sprawdź, jaki powinien być ich rozmiar.

Kolejnym, często pojawiającym się problemem są zbiegające się linie pionowe, zwłaszcza na zdjęciach przedstawiających panoramy miast. To zniekształcenie sprawia, że budynki wydają się przewracać do tyłu. Wynika to z tego, że takie obrazy wykonujemy, zadzierając obiektyw w górę, by objąć cały temat. Aby uniknąć wspomnianego efektu, musisz trzymać korpus aparatu na wprost budowli, fotografować z większej odległości, albo użyć optyki typu tilt-shift, która pozwala na przesunięcie osi optycznej obiektywu przy zachowaniu prostopadłej do budowli pozycji matrycy.


Perspektywa ma znaczenie
Często słyszy się, że zmiana obiektywu pozwala uzyskać inną perspektywę, ale nie jest to do końca prawdą. Jedynym sposobem zmiany perspektywy przy użyciu zwykłego obiektywu jest przybliżenie lub oddalenie się od tematu. Wybór obiektywu ma znaczenie, kiedy już zmienisz punkt widzenia, ale sam w sobie nie ma żadnego wpływu na perspektywę. Jeśli nie jesteś co do tego przekonany, spróbuj zrobić dwa zdjęcia z tego samego punktu widzenia, używając dwóch różnych długości ogniskowej, a zobaczysz, że relacje pomiędzy obiektami będącymi składnikami sceny są takie same.
Perspektywa ma znaczenie
Często słyszy się, że zmiana obiektywu pozwala uzyskać inną perspektywę, ale nie jest to do końca prawdą. Jedynym sposobem zmiany perspektywy przy użyciu zwykłego obiektywu jest przybliżenie lub oddalenie się od tematu. Wybór obiektywu ma znaczenie, kiedy już zmienisz punkt widzenia, ale sam w sobie nie ma żadnego wpływu na perspektywę. Jeśli nie jesteś co do tego przekonany, spróbuj zrobić dwa zdjęcia z tego samego punktu widzenia, używając dwóch różnych długości ogniskowej, a zobaczysz, że relacje pomiędzy obiektami będącymi składnikami sceny są takie same.

Wszystkie artykuły z tej serii znajdziesz na stronie:

"Odkryj potencjał obiektywów"

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie drukowane 1 rok - 199,00 zł
Wydanie elektroniczne 1 rok - 127,50 zł
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl