Christian Schmidt: skoncentruj się na jednym miejscu
PROfil |
Christian Schmidt zaczął fotografować, gdy był jeszcze nastolatkiem. Początek jego przygody z fotografią to wywoływanie czarno-białych zdjęć w ciemni jego babci. Ten wielokrotnie nagradzany fotograf jest autorem zdjęć do wielu kampanii przygotowywanych przez światowe agencje reklamowe oraz dla klientów z różnych branż, np. Audi czy RBS. www.christianschmidt.com |
Christian wykonał tę fotografię dynamicznego krajobrazu na zlecenie producenta samochodów marki Jaguar. Założeniem zdjęcia było zarejestrowanie widoku pustyni z perspektywy kierowcy, przemierzającego ją w pędzącym aucie.
Fotograf zrobił ujęcie w Arizonie, a wszystko zarejestrował na analogowym filmie. Oznaczało to, że Christian nie widział rezultatu od razu po zrobieniu zdjęcia; zamiast tego musiał czekać kilka dni, aby przekonać się, czy uchwycony obraz odpowiadał jego koncepcji.
Do wykonania tego zdjęcia Christian użył aparatu Linhof Technikardan S z obiektywem Schneider 47 mm oraz negatywu Kodak Portra. Ekspozycja trwała 2 s przy przysłonie f/16. Aparat został zamontowany na ciągniętym po dwóch szynach wózku, tak aby ruch aparatu był płynny i jak najlepiej imitował szybko jadący autostradą samochód. Autor pracy przesuwał aparat po torze, aby wywołać wrażenie prędkości.
Dzięki zastosowaniu trzystopniowego neutralnego szarego filtru, Christian nie tylko był w stanie wydłużyć czas otwarcia migawki na tyle, by uzyskać 2-sekundową ekspozycję, ale mógł także uchwycić szczegóły chmur na niebie.
Rozmycie osiągnięte za sprawą zamontowanego aparatu na poruszającym się po dwóch szynach wózku było absolutnie kluczowe dla koncepcji tego obrazu. Uzyskanie iluzji ruchu było możliwe tylko dzięki subtelnemu panoramowaniu, bez niego – roślinność wyglądałaby, po prostu tylko na nieostrą
Obiekty widoczne na fotografii są lekko rozmyte, bardziej ostre są te znajdujące się dalej od aparatu. I chociaż kaktusy są tak samo rozmyte jak roślinność na pierwszym planie, to właśnie one są głównym tematem obrazu oraz oczywistym obiektem zainteresowania na pozornie pustym zdjęciu. Pomimo silnego rozmycia, kaktusy są łatwo rozpoznawalne..
Najważniejsza wskazówka Christiana
"Skoncentruj się na jednym miejscu. Wykonaj serię różnych ujęć, ale przed fotografowaniem musisz wiedzieć, jak ma wyglądać pożądane ujęcie".
Dwa sposoby na nowatorskie zdjęcie krajobrazu
Lecąc helikopterem nad pustynią, na południe od Los Angeles, fotograf zachwycił się rozciągającym się w dole krajobrazem. Poprosił więc pilota, aby zwolnił lot, by mógł wykonać kilka zdjęć. Pracował z kamerą filmową Mamiya Universal i, aby wibracje wywoływane przez helikopter nie wpływały negatywnie na ostrość obrazu, musiał użyć żyroskopu. Udało mu się zarejestrować, widoczne na zdjęciu w prawym dolnym rogu, drogę i samochód, dzięki czemu fotografia pustyni oddaje wrażenie skali.
Połączenie trzech pionowych zdjęć, wykonanych blisko autostrady niedaleko Brenner w Niemczech. Obraz został stworzony na potrzeby kampanii na rzecz zrównoważonego rozwoju "Wielkie zmiany zaczynają się od małych rzeczy". Christian był pewien, że najlepszym sposobem przekazania hasła kampanii za pomocą obrazu będzie wykorzystanie efektu tilt-shift. Zrobił zdjęcia z 35-metrowego podnośnika, cyfrowym aparatem Arca-Swiss M-Line Two, cyfrową ścianką Phase One P45+ i obiektywem 58 mm.