Jak fotografować z wykorzystaniem długiej ekspozycji
Aby wykonać to zdjęcie, użyliśmy długiego czasu otwarcia migawki, który pozwolił nam zamienić dziki i falujący ocean w spokojne i ciche morze mleka. Sukces takiego ujęcia zależy jednak od tego, jak długi czas ekspozycji uda Ci się uzyskać. Muszą być to raczej sekundy, niż ułamki sekund. Czas naświetlnia będzie się zmieniał w zależności od intensywności falowania morza i szybkości przesuwania się chmur, dlatego musisz eksperymentować.
Aby móc to zrobić, nakręciliśmy na obiektyw neutralny filtr szary (ND). Zmniejsza on ilość światła docierającego do matrycy aparatu, dlatego można wówczas stosować o wiele dłuższe czasy naświetlania. My użyliśmy filtru zmniejszającego natężenie światła o 10 stopni przysłony. Bez filtru, parametry ekspozycji dla fotografowanej sceny wynosiły 1/30 s przy f/20, co nie było jednak wystarczające do otrzymania mlecznego rozmycia morza. Po zamontowaniu filtru, mogliśmy naświetlać scenę przez 16 sekund (zdecydowaliśmy się jednak wydłużyć czas otwarcia migawki do 20 sekund, aby uzyskać lekko prześwietlony obraz). To wystarczyło, aby rozmyć ruch fal rozbijających się o brzeg.
Takie wydłużenie czasu naświetlania wymaga stabilnego zamocowania aparatu, dlatego niezbędny jest solidny statyw oraz skorzystanie z funkcji blokady podniesionego lustra i użycie zdalnego wyzwalacza migawki, aby zapobiec zarejestrowaniu poruszonych zdjęć. Choć nie jest to konieczne, tego typu ujęcia wyglądają szczególnie dobrze, gdy ostateczny obraz zostanie przycięty do kwadratowego formatu i skonwertowany do czerni i bieli, co można łatwo zrobić w programie graficznym.
Jak skonfigurować aparat, by móc stosować długie czasy
Stabilizacja aparatu
Przy stosowaniu długich czasów naświetlania, niezbędne jest użycie statywu. Jako pierwsze, rozsuń najgrubsze sekcje nóg i staraj się nie wysuwać kolumny centralnej. Jeśli wieje silny wiatr, powieś na znajdującym się u jej dołu haku torbę fotograficzną, żeby zwiększyć ciężar i stabilność trójnogu. Posłuż się elastyczną linką, by torba dotykała ziemi - w ten sposób nie będzie stukała w nogi statywu podczas silniejszych podmuchów wiatru. Włącz tryb manualnego ustawiania ostrości. Użyj funkcji blokady podniesionego lustra i elektronicznego wężyka spustowego, aby ograniczyć wibracje, spowodowane ruchem migawki, wywołujące drgania aparatu.
Ekspozycja
Przełącz aparat w tryb manualny i użyj małego otworu przysłony (np. f/18). Pozwoli to zachować większość sceny w obszarze głębi ostrości i pomoże wydłużyć czas otwarcia migawki. Ustaw czas naświetlania na 20 s i zrób zdjęcie próbne. Obejrzyj fotografię na wyświetlaczu i oceń histogram. Uchwycenie wystarczającej ilości ruchu w obszarze morza jest kwestią prób i błędów: im dłuższa ekspozycja, tym gładsza będzie powierzchnia wody.
Załóż neutralny filtr szary
Nakręcenie na obiektyw neutralnego filtru szarego (ND) i ograniczenie tym samym ilości światła docierającego do matrycy pozwala wydłużyć czas otwarcia migawki, w celu stworzenia efektu "mlecznej wody". Użyliśmy filtru ND, zmniejszającego natężenie światła o 10 stopni przysłony, który w celu skompensowania swego działania wymaga zastosowania o 10 EV dłuższego czasu naświetlania, ale Ty w słabym świetle z powodzeniem mógłbyś skorzystać z filtru redukującego natężenie światła o trzy lub sześć stopni przysłony. Zamontowanie filtru powoduje, że niemożliwe staje się zobaczenie sceny przez wizjer aparatu - zatem zanim go założysz, skomponuj kadr i ustaw ostrość, a następnie przełącz obiektyw w tryb ostrzenia manualnego.
Trzy sposoby, by uwiecznić naprawdę wspaniały krajobraz
Wyobrażenie sobie tego, jak będzie wyglądała finalna postać obrazu może Ci znacznie ułatwić włączenie w aparacie Stylu obrazu o nazwie Monochromatyczny. Wystarczy ustawić wspomniany styl, by móc zobaczyć na wyświetlaczu aparatu fotografowaną scenę w odcieniach szarości.
Podczas długich ekspozycji, zdarza się, że światło otoczenia dotrze do matrycy przez wizjer. Aby temu zapobiec, zasłoń okular wizjera specjalną zaślepką lub, jeśli aparat nie ma takiego dodatku, zaklej celownik czarną taśmą maskującą.
Otwórz plik RAW w programie Adobe Camera Raw lub Lightoomie i skonwertuj do czerni i bieli, a następnie przytnij do formatu kwadratu, by nadać obrazowi bardziej artystyczny charakter. Dodaj gradient, by przyciemnić niebo i użyj Pędzla korekty selektywnej, aby zrównoważyć tonalność zdjęcia.