ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Edycja

Efekt przysłony Harrisa - tworzymy abstrakcyjne zdjęcia

2013-07-29
0 komentarzy
1
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Efekt przysłony Harrisa - tworzymy abstrakcyjne zdjęcia
fot. Ali Jennings (Future)
Zobaczcie, jak stworzyć efekt przysłony Harrisa. Potrzebny Wam będzie Photoshop Elements 6 lub nowszy. Korzystając z warstw, kolorowych nakładek oraz trybu ich mieszania już po 10 minutach otrzymacie abstrakcyjne zdjęcie.
Foto

Krótka porada

Jeżeli szukacie ciekawego obiektu, do zastosowania efekt przysłony Harrisa wybierzcie scenę, która zawiera zarówno elementy statyczne, jak i dynamiczne.

Krajobrazy miejskie, z budynkami, poruszającymi się ludźmi i samochodami stanowią świetną scenerię.

Harris shutter to proces, który odkryto jeszcze za czasów fotografii analogowej. Jest to efekt osiągany dzięki trzykrotnemu naświetlaniu tej samej klatki, z czerwonym, zielonym i niebieskim filtrem wykorzystywanym przy kolejnych ujęciach. Efekt takiego zabiegu jest taki, że fotografowane obiekty prezentują się w pełnym kolorze, natomiast wszelkie elementy, które między kolejnymi ekspozycjami się poruszały, widoczne są w kolorze filtra, przy którym zostały sfotografowane.

W wielu nowoczesnych lustrzankach również istnieje możliwość robienia kilku ujęć widocznych na jednym zdjęciu (wielokrotna ekspozycja), ale nie we wszystkich, dodatkowo może pojawić się przy tym kilka problemów. Jednak za pomocą Photoshopa Elements, mając do dyspozycji trzy ujęcia tej samej sceny, można wywołać ten efekt cyfrowo.

Zdjęcia do edycji
Naszymi plikami wejściowymi będą trzy powyższe zdjęcia. Pobierz je w dużej rozdzielczości ( zdjecie nr 1, zdjecie nr 2, zdjecie nr 3 ) i zacznij zabawę!

W tym tutorialu pokażemy, jak za pomocą Elementsa nałożyć kolor, korzystać z trybów mieszania warstw, by wykorzystać konkretne kanały kolorów, które złożą się na jedno zdjęcie. Pierwszy będzie pokazywał tylko informacje o kolorze czerwonym, drugi o zielonym, a trzeci o niebieskim. Po przefiltrowaniu i przygotowaniu trzech ujęć połączymy je w jedno zdjęcie.

Warstwy zostaną połączone za pomocą różnych trybów mieszania, elementy statyczne, w tym wypadku szkło będą widoczne w jednym kolorze, natomiast woda ulegnie efektowi przysłony Harrisa.

Kanały kolorów

Cyfrowe obrazy zapisywane są w kombinacji kolorów RGB (czerwony, zielony, niebieski). To wartości poszczególnych kanałów kolorów składają się na kolorystykę zdjęcia.

W zaawansowanych edytorach zdjęć jest bezpośredni i wygodny dostęp do wspomnianych kanałów kolorystycznych, dzięki czemu można podbijać niektóre z nich i tworzyć ciekawe obrazy, takie jak ten z efektem przysłony Harrisa (Harris shutter).

Zobacz film jak stworzyć efekt przysłony Harrisa w Photoshop Elements

 

Harris Shutter - tworzymy abstrakcyjne obrazy krok po kroku

Tworzymy kanał czerwonyOtwieramy pliki HarrisEffect_Before.jpg. Prawym przyciskiem myszy klikamy na warstwę ze zdjęciem i kopiujemy ją. Klikamy na półksiężyc u dołu palety warstw i tworzymy nowy Kolor Kryjący. Chcemy, by pierwsza warstwa była czerwona, więc wpisujemy R:255, G:0, B:0.
Tworzymy kanał czerwonyOtwieramy pliki HarrisEffect_Before.jpg. Prawym przyciskiem myszy klikamy na warstwę ze zdjęciem i kopiujemy ją. Klikamy na półksiężyc u dołu palety warstw i tworzymy nowy Kolor Kryjący. Chcemy, by pierwsza warstwa była czerwona, więc wpisujemy R:255, G:0, B:0.
1
Tworzymy kanał czerwony
Otwieramy pliki HarrisEffect_Before.jpg. Prawym przyciskiem myszy klikamy na warstwę ze zdjęciem i kopiujemy ją. Klikamy na półksiężyc u dołu palety warstw i tworzymy nowy Kolor Kryjący. Chcemy, by pierwsza warstwa była czerwona, więc wpisujemy R:255, G:0, B:0.
Tworzymy zieloną i niebieską warstwęZmieniamy tryb mieszania warstw na Mnożenie, potem wybieramy Warstwa>Scal warstwy. Kopiujemy warstwę tła, wybieramy Ulepsz>Dopasuj Kolor>Barwa/Nasycenie, podnosimy Barwę do 120. Kopiujemy warstwę zieloną, wywołujemy Barwa/Nasycenie i podnosimy do 120, by stworzyć niebieską warstwę.
Tworzymy zieloną i niebieską warstwęZmieniamy tryb mieszania warstw na Mnożenie, potem wybieramy Warstwa>Scal warstwy. Kopiujemy warstwę tła, wybieramy Ulepsz>Dopasuj Kolor>Barwa/Nasycenie, podnosimy Barwę do 120. Kopiujemy warstwę zieloną, wywołujemy Barwa/Nasycenie i podnosimy do 120, by stworzyć niebieską warstwę.
2
Tworzymy zieloną i niebieską warstwę
Zmieniamy tryb mieszania warstw na Mnożenie, potem wybieramy Warstwa>Scal warstwy. Kopiujemy warstwę tła, wybieramy Ulepsz>Dopasuj Kolor>Barwa/Nasycenie, podnosimy Barwę do 120. Kopiujemy warstwę zieloną, wywołujemy Barwa/Nasycenie i podnosimy do 120, by stworzyć niebieską warstwę.
Usuwamy zielony i niebieskiDla warstwy zielonej i niebieskiej zmieniamy tryb mieszania na Mnożenie odwrotności, potem spłaszczamy zdjęcie. Klikamy na półksiężyc i tworzymy nową warstwę Kolor kryjący. Ustawiamy R: 255, G:0 i B:0. Z trybu mieszania warstw wybieramy Mnożenie.
Usuwamy zielony i niebieskiDla warstwy zielonej i niebieskiej zmieniamy tryb mieszania na Mnożenie odwrotności, potem spłaszczamy zdjęcie. Klikamy na półksiężyc i tworzymy nową warstwę Kolor kryjący. Ustawiamy R: 255, G:0 i B:0. Z trybu mieszania warstw wybieramy Mnożenie.
3
Usuwamy zielony i niebieski
Dla warstwy zielonej i niebieskiej zmieniamy tryb mieszania na Mnożenie odwrotności, potem spłaszczamy zdjęcie. Klikamy na półksiężyc i tworzymy nową warstwę Kolor kryjący. Ustawiamy R: 255, G:0 i B:0. Z trybu mieszania warstw wybieramy Mnożenie.
Tworzymy kolejne kanałySpłaszczamy obraz. Powtarzamy kroki 1-3 dla pozostałych dwóch zdjęć, zmieniamy tylko kolor warstwy Kolor kryjący, w krokach 1-3 na R:0, G:255, B:0 dla zielonego kanału oraz R:0, G:0, B:255 dla niebieskiego. Klikamy Ctrl + A, Ctrl + C oraz Ctrl + V, by skopiować zielony i niebieski obraz na czerwony.
Tworzymy kolejne kanałySpłaszczamy obraz. Powtarzamy kroki 1-3 dla pozostałych dwóch zdjęć, zmieniamy tylko kolor warstwy Kolor kryjący, w krokach 1-3 na R:0, G:255, B:0 dla zielonego kanału oraz R:0, G:0, B:255 dla niebieskiego. Klikamy Ctrl + A, Ctrl + C oraz Ctrl + V, by skopiować zielony i niebieski obraz na czerwony.
4
Tworzymy kolejne kanały
Spłaszczamy obraz. Powtarzamy kroki 1-3 dla pozostałych dwóch zdjęć, zmieniamy tylko kolor warstwy Kolor kryjący, w krokach 1-3 na R:0, G:255, B:0 dla zielonego kanału oraz R:0, G:0, B:255 dla niebieskiego. Klikamy Ctrl + A, Ctrl + C oraz Ctrl + V, by skopiować zielony i niebieski obraz na czerwony.
Mieszamy zdjęciaDla warstw zielonej i niebieskiej zmieniamy tryb mieszania na Jaśniej i spłaszczamy. Wybieramy Ściemnianie. Zasięg ustawiamy na Cienie, Ekspozycję na 50%; malujemy po ciemnym tle, by zlikwidować przebarwienia. Redukujemy ekspozycję do 5% i malujemy po szkle by wzmocnić kontrast.
Mieszamy zdjęciaDla warstw zielonej i niebieskiej zmieniamy tryb mieszania na Jaśniej i spłaszczamy. Wybieramy Ściemnianie. Zasięg ustawiamy na Cienie, Ekspozycję na 50%; malujemy po ciemnym tle, by zlikwidować przebarwienia. Redukujemy ekspozycję do 5% i malujemy po szkle by wzmocnić kontrast.
5
Mieszamy zdjęcia
Dla warstw zielonej i niebieskiej zmieniamy tryb mieszania na Jaśniej i spłaszczamy. Wybieramy Ściemnianie. Zasięg ustawiamy na Cienie, Ekspozycję na 50%; malujemy po ciemnym tle, by zlikwidować przebarwienia. Redukujemy ekspozycję do 5% i malujemy po szkle by wzmocnić kontrast.
Ostatnie muśnięciaZa pomocą skrótu Ctrl+L otwieramy Poziomy, Suwaki Cieni i Jasności przesuwamy na skrajne końce histogramu. W menu Warstwa wybieramy Spłaszcz obraz. Otwieramy Barwa/Nasycenie. Podnosimy Nasycenie do +20. Ulepsz>Maska wyostrzająca, podnosimy wartość do 50%, Promień do 1,6 i gotowe.
Ostatnie muśnięciaZa pomocą skrótu Ctrl+L otwieramy Poziomy, Suwaki Cieni i Jasności przesuwamy na skrajne końce histogramu. W menu Warstwa wybieramy Spłaszcz obraz. Otwieramy Barwa/Nasycenie. Podnosimy Nasycenie do +20. Ulepsz>Maska wyostrzająca, podnosimy wartość do 50%, Promień do 1,6 i gotowe.
6
Ostatnie muśnięcia
Za pomocą skrótu Ctrl+L otwieramy Poziomy, Suwaki Cieni i Jasności przesuwamy na skrajne końce histogramu. W menu Warstwa wybieramy Spłaszcz obraz. Otwieramy Barwa/Nasycenie. Podnosimy Nasycenie do +20. Ulepsz>Maska wyostrzająca, podnosimy wartość do 50%, Promień do 1,6 i gotowe.

Akademia DCP - Serwis Specjalny

Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie drukowane 1 rok - 199,00 zł
Wydanie elektroniczne 1 rok - 127,50 zł
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl

Polecamy