ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Praktyka

Praca z kolorem od A do Z - Część 5: Drukarki fotograficzne i papier Szymon Aksienionek

2017-06-29
0 komentarzy
25
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Praca z kolorem od A do Z - Część 5: Drukarki fotograficzne i papier
O tym, że cyfrowy plik, który widzisz na monitorze, to jeszcze nie zdjęcie, i że wybór podłoża ma kluczowe znaczenie dla wyglądu drukowanych zdjęć

Papier fotograficzny

Kupując drukarkę atramentową, w pudełku znajdziemy zazwyczaj także niewielkie opakowanie kilku papierów próbnych, którymi producent drukarki chce nas zachęcić do kupowania właśnie jego podłoży. Niestety do drukarki dołączone jest zazwyczaj jedynie kilka darmowych próbek, które jak na złość potrafią się skończyć dokładnie wtedy, gdy zabawa w drukowanie zaczyna nas wciągać . Co dalej? Świeżo upieczony użytkownik drukarki rozpoczyna poszukiwania papieru w sklepach, także internetowych. Właśnie w tym momencie pojawia się pierwsze zderzenie z ogromnym światem podłoży. Nie dość , że ich wybór jest bardzo duży, to na dodatek wszystkie róż nią się względem siebie właściwościami.

Liczy się przeznaczenie

Wybór odpowiedniego typu papieru o konkretnej powierzchni bywa często uwarunkowany jego docelowym zastosowaniem. Wykończenie powierzchni, podobnie jak gramatura, nadaje odbitce specyficzny wygląd i określa jej charakter. Najczęściej wybierane są tradycyjne połyskliwe papiery fotograficzne: błyszczące (gloss) i perłowe (pearl, lustre). Nieśmiertelna powierzchnia błyszcząca cieszy się nieustającym powodzeniem przez wzgląd na nawiązanie do tradycyjnej odbitki chemicznej.

Powierzchnia perłowa wyglądem przypomina gruboziarnisty papier matowy z minilabu. Świetnie sprawdza się jako materiał na wszelkiego rodzaju wystawy i prezentacje – ze względu na brak odblasków. Innym jej atutem jest odporność na ślady odcisków palców, jakże często pozostawianym na naszych zdjęciach przez niechlujnych gości. Papiery połyskliwe świetnie sprawdzą się w drukowaniu kolorowych, ale także czarno-białych fotografii rodzinnych, portretowych, okolicznościowych czy krajobrazowych. Popularne papiery fotograficzne to Epson Premium Lustre 260, Fomei Collection Gloss 265, FomeiJet Pro Pearl 205, 265 i 300.

Stosunkowo nową kategorią są ultra błyszczące papiery fotograficzne z ekskluzywnym wykończeniem powierzchni typu metallic. Wyjątkowo błyszcząca powierzchnia o metalicznym połysku nadaje drukowanym zdjęciom niezwykły, magiczny blask i wyjątkową głębię. Świetnie nadają się do drukowania fotografii ludzi, lśniących tkanin, metali, szkła lub biżuterii. Najpopularniejsze papiery tego typu to Fomei Collection Metallic Gloss 255 i SIHL Masterclass Metallic Pearl High Gloss 290.

Szukając podłoży o wysokim potencjale archiwalnym, natkniemy się na wszelkiej maści prawdziwie matowe, artystyczne papiery typu fine-art o szorstkiej lub teksturowanej, matowej powierzchni, produkowane w 100% z masy drzewnej (alfaceluloza) lub bawełny. Ekskluzywne wykończenie powierzchni fotografii na podłożach typu fine-art daje wrażenie dzieł sztuki wykonanych na papierze czerpanym. Dla amatorów reprodukcji dzieł sztuki godnymi polecenia są również podłoża o strukturze płótna malarskiego. Najpopularniejsze artystyczne papiery bawełniane to Epson Signature Worthy Hot Press i Cold Press, Fomei Collection Cotton Smooth i Textured czy Harman by Hehmnemuhle Matt Cotton.

Papiery barytowe to – podobnie jak stare dobre Multigrade IV FB i Ilfobrom Galerie FB – podłoża posiadające warstwę barytu (siarczanu baru). Użycie tego związku w podłożu do druku pozwala na uzyskanie niezwykle jasnej bieli i miłego dla oka blasku, bez stosowania rozjaśniaczy optycznych. Dzięki temu cieszą się rewelacyjnymi właściwościami archiwalnymi. Co ciekawe, zapachem przypominają tradycyjne papiery barytowe. Popularne papiery tego typu to: Harman Gloss Baryta, Fomei Collection Baryta Silk 310 i Mono 290 czy Sihl MasterClass Satin Baryta 290.

Ciekawą, ekonomiczną alternatywą dla archiwalnych papierów matowych, są powlekane papiery matowe, wykonane na bazie zwykłego papieru, zamiast droższej bawełny. Mimo niskiej ceny, umożliwiają uzyskanie na zdjęciach bardzo wysokiej rozdzielczości i ostrości detali oraz wysokiego nasycenia barw i głębokich czerni. Wydruki cechuje gładka prawdziwie matowa powierzchnia, genialna reprodukcja koloru skóry oraz doskonałe odwzorowanie szczegółów w obszarze świateł i cieni. Stosowane są często do zdjęć ślubnych, portretów, wydruków prezentowanych w ostrym świetle czy wystaw i dekoracji wnętrz. Popularne papiery matowe to: FomeiJet Portrait Matt 230 i Portrait Matt Warmtone 230.

Kompatybilność tuszów

Współczesne drukarki atramentowe drukują, używając tuszów pigmentowych lub barwnikowych. Różnice chemiczne między tymi dwiema technologiami sprawiają , że niektóre papiery dedykowane do użytku z tuszami barwnikowymi mogą współpracować kiepsko lub wcale, gdy użyjemy ich z tuszami pigmentowymi. Sprawa ma się podobnie w drugą stronę. Na szczęście większość nowych podłoży posiada warstwę chłonną akceptującą oba rodzaje tuszów, jednak dla pewności warto przed drukowaniem upewnić się i sprawdzić w specyfikacji, czy nowy papier, na którym zamierzamy drukować nasze zdjęcia, nadaje się do naszej drukarki.

Profil ICC papieru i drukarki

Jak już wiesz, aby uzyskać prawidłowe odwzorowanie barw oraz szczegółów w cieniach i światłach obrazu, warto przed drukowaniem zaopatrzyć się w profil dla danej drukarki i papieru. Najlepszym i najpewniejszym sposobem na dobry profil, jest samodzielne jego wykonanie. W sytuacji, w której nie posiadamy odpowiednich urządzeń kalibracyjnych, możemy zlecić wykonanie takiego profilu specjalistycznej firmie. Jest jednak jeszcze inna możliwość . Niektórzy producenci papieru (np. FOMEI, SIHL, HARMAN) udostępniają na swoich stronach WWW darmowe profile wszystkich swoich papierów dla większości drukarek fotograficznych dostępnych aktualnie na rynku.

Trwałość

Certyfikaty trwałości papieru przyznawane są zazwyczaj przez niezależne instytucje badawcze, które specjalizują się w badaniu wydruków uzyskanych na konkretnych papierach pod kątem odporności na czas. Testy wykonywane są w pomieszczeniach zwanych komorami przyspieszonego starzenia, w których prace wystawiane są na wielogodzinną ekspozycję na jasne światło oraz odpowiednią temperaturę i wilgotność. Badanie może obejmować trwałość wydruków eksponowanych bez żadnych zabezpieczeń, lub eksponowanych pod szkłem, szkłem UV a nawet w warunkach bez dostępu światła (przechowywanie w albumie).


DIGIGRAPHIE - prosty sposób na wydruki kolekcjonerskie
Papiery Epson Signature Worthy ze względu na swoje właściwości archiwalne, zalecane są do tworzenia druków kolekcjonerskich, oferując wysokiej jakości wydruki w niewielkich nakładach. Jest to doskonała alternatywa dla dużych nakładów czy pojedynczych prac. Artysta sam decyduje o liczbie sztuk w serii, a także o formacie wydruku i podłożu, na którym zostanie wykonany. Digigraphie® jest jednak nie tylko nowym sposobem promocji i prezentacji sztuki, ale i skutecznym narzędziem w walce z plagiatami. Każda kopia jest numerowana, opatrywana znakiem i podpisywana, a każda seria posiada ściśle określoną przez autora liczbę egzemplarzy. Wydruki Digigraphie mają gwarantowaną trwałość minimum 60 lat i stanowią trwałą inwestycję zwiększającą wartość reprodukcji dzieł sztuki dla kolekcjonerów.
DIGIGRAPHIE - prosty sposób na wydruki kolekcjonerskie
Papiery Epson Signature Worthy ze względu na swoje właściwości archiwalne, zalecane są do tworzenia druków kolekcjonerskich, oferując wysokiej jakości wydruki w niewielkich nakładach. Jest to doskonała alternatywa dla dużych nakładów czy pojedynczych prac. Artysta sam decyduje o liczbie sztuk w serii, a także o formacie wydruku i podłożu, na którym zostanie wykonany. Digigraphie® jest jednak nie tylko nowym sposobem promocji i prezentacji sztuki, ale i skutecznym narzędziem w walce z plagiatami. Każda kopia jest numerowana, opatrywana znakiem i podpisywana, a każda seria posiada ściśle określoną przez autora liczbę egzemplarzy. Wydruki Digigraphie mają gwarantowaną trwałość minimum 60 lat i stanowią trwałą inwestycję zwiększającą wartość reprodukcji dzieł sztuki dla kolekcjonerów.

Jak wybrać papier do drukowania zdjęć?

Marka

Marka papieru nie musi być zgodna z marką producenta drukarki. Producentów podłoży fotograficznych do drukarek jest wielu, a wybór mediów w ofercie konkretnego producenta zazwyczaj ograniczony jest do kilku–kilkunastu rodzajów. Wiele z nich ma podobne właściwości co papiery występujące pod inną marką. Różnią się jednak nazwą, wyglądem opakowania oraz jakością i formą wsparcia dla użytkownika końcowego.

Cena

Dla wielu użytkowników to właśnie cena bywa najistotniejszym czynnikiem. Na półkach sklepowych leży mnóstwo tanich papierów do drukarek foto. Niestety, jak w życiu, także tutaj bezbłędnie sprawdza się zasada "taniej kupujesz - dwa razy kupujesz", mówiąca o tym, że coś jest warte tyle, ile musimy za to zapłacić, a okazyjna taniość papieru może oznaczać jedynie niski poziom jego możliwości odwzorowania barw, słabą ostrość lub niską trwałość . Spokojnie możemy przyjąć, że dobry papier musi kosztować więcej niż papier tani.

Format

Większość aktualnie dostępnych podłoży fotograficznych dostępna jest w opakowaniach zawierających od kilku do kilkuset arkuszy w popularnych formatach 10 x 15 lub 13 x 18 cm oraz większych - A4, A3, A3+ i A2. Niektóre papiery występują zarówno w arkuszach, jak i w rolach o szerokościach sięgających ponad półtora metra i długości 30 metrów! Do druku panoram zaleca się stosowanie papierów w rolkach, przy czym warto sprawdzić, czy drukarka umożliwia drukowanie z roli.

Gramatura

Czyli waga papieru decyduje o odczuciu jakie będzie towarzyszyło nam po wzięciu papieru do ręki. Mimo że rzadziej podawana, istotniejsza jest jego grubość, jednak ważne, aby nie przekraczała maksymalnej, podanej w specyfikacji drukarki. Najlepsze wrażenie sprawiają papiery o gramaturze między 250 a 400 g/m2. Do małych zdjęć w formacie 10x15 cm sprawdzą się także papiery o niższych gramaturach.

Szymon Aksienionek

Product Manager w firmie Medikon Polska - wyłącznego przedstawiciela marki FOMEI w Polsce. Ekspert do spraw druku cyfrowego i zarządzania barwą. Doświadczony fotograf - entuzjasta reportażu i fotografii koncertowej, oficjalny fotograf Przystanku Woodstock i WOŚP. Wykładowca przedmiotu Zarządzanie Barwą w Warszawskiej Szkole Fotografii i Grafiki Projektowej. Kalibracją monitorów i drukiem w fotografii zajmuje się od ponad 20 lat. Na co dzień w Medikonie odpowiada za wsparcie techniczne i merytoryczne oraz szkolenia z druku dla fotografów i grafików. Prowadzi też wykłady, prezentacje, warsztaty i szkolenia w zakresie zagadnień związanych z drukiem atramentowym i zarządzaniem barwą dla studentów szkół oraz uczelni fotograficznych, graficznych i artystycznych, a także wszystkich pasjonatów i profesjonalistów zainteresowanych fotografią i drukiem.

Akademia DCP - Serwis Specjalny

Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie drukowane 1 rok - 199,00 zł
Wydanie elektroniczne 1 rok - 127,50 zł
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl

Polecamy