ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Praktyka

Praca z kolorem od A do Z - Część 5: Drukarki fotograficzne i papier Szymon Aksienionek

2017-06-29
0 komentarzy
25
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Praca z kolorem od A do Z - Część 5: Drukarki fotograficzne i papier
O tym, że cyfrowy plik, który widzisz na monitorze, to jeszcze nie zdjęcie, i że wybór podłoża ma kluczowe znaczenie dla wyglądu drukowanych zdjęć

Jak działa drukarka fotograficzna?

Drukarki atramentowe zazwyczaj korzystają z wodnych tuszy pigmentowych lub barwnikowych. Te pierwsze umożliwiają uzyskanie na zdjęciach większej precyzji tonalnej, lepszej neutralności obrazów monochromatycznych i wysokiej odporności na wodę, a co za tym idzie – niezwykłej trwałości sięgającej nawet 200 lat! Zalety te zawdzięczają swojej nanokapsułkowej budowie, bowiem każda cząsteczka pigmentu otoczona jest przezroczystą osłonką żywiczną, w dużym stopniu zabezpieczającą przed potencjalnie szkodliwym działaniem wilgoci i promieniowania UV.

Foto

Wiarygodne proofy

Fotograficzna drukarka atramentowa, mimo że tworzy barwy z tuszów CMYK, jest urządzeniem RGB. Gamut drukarki EPSON SureColor SC-P800 i fotograficznego papieru FOMEI Collection Velvet 265gsm z certyfikatem FOGRA nie dość że obejmuje, to znaczą co przekracza zakres barw CMYK-owej przestrzeni Coated Fogra 39. Wydruk z takiego zestawu zapewnia symulację wszystkich kolorów stosowanych w druku offsetowym i może być traktowany jako pełnowartościowy proof cyfrowy dla fotografów pracujących nad książką lub wystawą.

Tusze barwnikowe są zazwyczaj kilkukrotnie tańsze, jednak trudniej przy ich użyciu uzyskać tak wysoki poziom neutralności jak w przypadku tuszy pigmentowych. Trwałość i odporność na wodę zdjęć z drukarki barwnikowej jest zwykle niższa i w większym stopniu zależy od użytego papieru. Są też jednak plusy. Tusze barwnikowe dają na papierach błyszczących i metalicznych zdecydowanie przyjemniejszy połysk, porównywalny z odbitką analogową. Fotografów przyrody ucieszą też żywsze, bardziej nasycone kolory.

Ile tuszów musi mieć drukarka?

Współczesny standard dla drukarek fotograficznych to minimum 6 kolorów. Większość zaawansowanych drukarek pigmentowych oprócz tuszów kolorowych o różnej jasności posiada więcej niż jeden tusz neutralny. Drukarki Epson SureColor SC-P600 i SC-P800 wyposażone są w zestaw 9 tuszów pigmentowych, z których aż 4 to tusze neutralne – dwa czarne i dwa szare o różnej jasności. Taki zestaw zapewnia wydrukom kolorowym precyzję i płynność przejść tonalnych, a zdjęciom czarno białym wysoki poziom neutralności.


Profesjonalne drukarki fotograficzne (np. Epson SureColor SC-P600 i SC-P800) mogą być zasilane nawet 9 tuszami
Profesjonalne drukarki fotograficzne (np. Epson SureColor SC-P600 i SC-P800) mogą być zasilane nawet 9 tuszami

Koszty wydruków zdjęć

Koszt wydruku zdjęcia zależny będzie nie tylko od ceny papieru, ale także od ilości i ceny tuszu, który drukarka nałoży na powierzchnię papieru. Mililitr tuszu kosztuje zazwyczaj najwięcej w najtańszych drukarkach, w których pojemniki z tuszem mają pojemność kilku, kilkunastu mililitrów. Wraz ze wzrostem pojemności kaset z tuszem do kilkudziesięciu, a w przypadku wielkoformatowych ploterów nawet kilkuset mililitrów, cena tuszu w przeliczeniu na 1 mililitr może obniżyć się nawet kilkakrotnie. W praktyce zazwyczaj im droższa i większa drukarka, tym niższe są koszty jej eksploatacji. Wyjątkiem od tej reguły są popularne ostatnio drukarki ze zintegrowanym systemem stałego zasilania tuszem, np. EPSON ITS L805 czy L1800, w których tusz uzupełnia się z buteleczek.


Drukarki, takie jak EPSON ITS L805 czy L1800, ze zintegrowanym systemem stałego zasilania tuszem, gwarantują niskie koszty eksploatacji
Drukarki, takie jak EPSON ITS L805 czy L1800, ze zintegrowanym systemem stałego zasilania tuszem, gwarantują niskie koszty eksploatacji
Szymon Aksienionek

Product Manager w firmie Medikon Polska - wyłącznego przedstawiciela marki FOMEI w Polsce. Ekspert do spraw druku cyfrowego i zarządzania barwą. Doświadczony fotograf - entuzjasta reportażu i fotografii koncertowej, oficjalny fotograf Przystanku Woodstock i WOŚP. Wykładowca przedmiotu Zarządzanie Barwą w Warszawskiej Szkole Fotografii i Grafiki Projektowej. Kalibracją monitorów i drukiem w fotografii zajmuje się od ponad 20 lat. Na co dzień w Medikonie odpowiada za wsparcie techniczne i merytoryczne oraz szkolenia z druku dla fotografów i grafików. Prowadzi też wykłady, prezentacje, warsztaty i szkolenia w zakresie zagadnień związanych z drukiem atramentowym i zarządzaniem barwą dla studentów szkół oraz uczelni fotograficznych, graficznych i artystycznych, a także wszystkich pasjonatów i profesjonalistów zainteresowanych fotografią i drukiem.

Akademia DCP - Serwis Specjalny

Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie drukowane 1 rok - 199,00 zł
Wydanie elektroniczne 1 rok - 127,50 zł
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl

Polecamy