ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Praktyka

Jak wykorzystać w plenerze systemową lampę błyskową

2015-11-27
0 komentarzy
42
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Jak wykorzystać w plenerze systemową lampę błyskową
Zdejmij systemową lampę błyskową z aparatu i zacznij robić w plenerze bardziej spektakularne portrety

Problem związany z wykorzystywaniem bezpośredniego błysku flesza zamocowanego na aparacie polega na tym, że spłaszcza on fotografowany temat. Najlepszy efekt przy użyciu lampy błyskowej można uzyskać wówczas, gdy bardziej ukierunkujemy jej światło poprzez zdjęcie jej z aparatu. Dzięki temu flesz utworzy atrakcyjną mieszankę świateł i cieni, dodając scenie głębi i pozwoli oświetlać modeli z dowolnie wybranego kierunku.

Flesz przydaje się nie tylko w ciemnych wnętrzach. Może być również niezwykle użyteczny przy wykonywaniu zdjęć w plenerze, albo w celu uzupełnienia, albo też subtelnego zmienienia charakteru naturalnego światła zastanego. Kiedy fotografujesz jedynie przy świetle otoczenia, istnieje tak naprawdę tylko jedna poprawna wartość ekspozycji, ale gdy dodasz światło błyskowe pochodzące z lampy, możesz swobodnie zmieniać wygląd swojego obrazu.

W przypadku naszej modelki, na przykład, możemy niedoświetlić nieco zdjęcie dla światła otoczenia, aby nadać scenie bardziej mroczny, filmowy wygląd, a następnie użyć lampy błyskowej, aby wyróżnić dziewczynę z tła i prawidłowo ją naświetlić. Oczywiście, w celu wyzwolenia lampy zdjętej z aparatu - by błysnęła ona w momencie naciśnięcia spustu migawki - należy połączyć ze sobą oba urządzenia przewodowo lub bezprzewodowo.

Aby otrzymać jeszcze lepszy wynik, trzeba mieć również możliwość modyfikowania charakteru światła lampy błyskowej, tak by było ono bardziej miękkie i sprawiało, że oświetlony nim model będzie wyglądał korzystniej.

Wyzwól lampę

Jeśli Twój flesz i aparat są ze sobą kompatybilne, to możesz wyzwolić błysk bezprzewodowo za pomocą lampy wbudowanej w korpus. Jest to metoda niezbyt wygodna, ponieważ wymaga tego, by urządzenia się "widziały". Innym dobrym rozwiązaniem może być wykorzystanie przewodu synchronizacyjnego, ale wówczas ograniczać będzie Cię jego długość. Najlepszym sposobem jest więc użycie wyzwalaczy radiowych, które nie wymagają stosowania kabli, ani zachowania komunikacji optycznej. Zamocuj nadajnik w gnieździe gorącej stopki aparatu, a odbiornik przykręć do flesza. Jeśli chcesz wyzwolić wiele lamp, lecz masz tylko jeden odbiornik, podłącz go do flesza głównego, zaś pozostałe ustaw w trybie lampy podrzędnej.

Zmień charakter światła

Powiększenie źródła światła powoduje, że światło staje się znacznie bardziej miękkie, a oświetlony nim temat wygląda korzystniej. Do tego zadania przydaje się biała parasolka, taka jak widoczna na zdjęciu, choć trzeba pamiętać, że jest ona podatna na podmuchy wiatru. Jeśli masz kogoś do pomocy, to lepszym rozwiązaniem może być poproszenie tej osoby o przytrzymanie białego dyfuzora tuż przed głowicą lampy błyskowej. Do tego celu świetnie się nadaje okrągła blenda pięć-w-jednym.

Zwróć uwagę na różnice

Duże znaczenie ma odległość, w jakiej lampa znajduje się od fotografowanego tematu, ponieważ wpływa to na siłę błysku. Tego właśnie dotyczy zasada odwrotności natężenia światła do kwadratu odległości. Mówi ona, że jeśli źródło światła zostanie odsunięte od tematu na dwa razy większą odległość, to jego natężenie zmniejszy się czterokrotnie (dwa do kwadratu). Często łatwiej jest ją przysunąć, niż zmieniać ustawienia siły błysku.

Ustawienie oświetlenia w trzech krokach

Niedoświetlenie zdjęcia dla światła otoczenia Przed włączeniem lampy błyskowej, przełącz aparat w tryb manualny, a następnie dobierz poprawną ekspozycję dla światła zastanego, dbając przy tym o to, by czas naświetlania nie był krótszy od najkrótszego czasu synchronizacji migawki z błyskiem flesza. Gdy określisz już prawidłową ekspozycję, postaraj się lekko niedoświetlić obraz.
Niedoświetlenie zdjęcia dla światła otoczenia Przed włączeniem lampy błyskowej, przełącz aparat w tryb manualny, a następnie dobierz poprawną ekspozycję dla światła zastanego, dbając przy tym o to, by czas naświetlania nie był krótszy od najkrótszego czasu synchronizacji migawki z błyskiem flesza. Gdy określisz już prawidłową ekspozycję, postaraj się lekko niedoświetlić obraz.
1
Niedoświetlenie zdjęcia dla światła otoczenia
Przed włączeniem lampy błyskowej, przełącz aparat w tryb manualny, a następnie dobierz poprawną ekspozycję dla światła zastanego, dbając przy tym o to, by czas naświetlania nie był krótszy od najkrótszego czasu synchronizacji migawki z błyskiem flesza. Gdy określisz już prawidłową ekspozycję, postaraj się lekko niedoświetlić obraz.
Oświetl temat  Zamocuj lampę błyskową na statywie umieszczonym z boku i dołącz do niej dyfuzor lub parasolkę, aby zmiękczyć jej światło. Przełącz flesz w tryb manualny i zrób kilka zdjęć testowych, by wyregulować moc błysku, aż do momentu, gdy temat zostanie oświetlony prawidłowo. My ustawiliśmy 1/4 mocy.
Oświetl temat Zamocuj lampę błyskową na statywie umieszczonym z boku i dołącz do niej dyfuzor lub parasolkę, aby zmiękczyć jej światło. Przełącz flesz w tryb manualny i zrób kilka zdjęć testowych, by wyregulować moc błysku, aż do momentu, gdy temat zostanie oświetlony prawidłowo. My ustawiliśmy 1/4 mocy.
2
Oświetl temat
Zamocuj lampę błyskową na statywie umieszczonym z boku i dołącz do niej dyfuzor lub parasolkę, aby zmiękczyć jej światło. Przełącz flesz w tryb manualny i zrób kilka zdjęć testowych, by wyregulować moc błysku, aż do momentu, gdy temat zostanie oświetlony prawidłowo. My ustawiliśmy 1/4 mocy.
Dodaj światło konturowe  Podświetlenie tematu pozwala uzyskać wygląd charakterystyczny dla ujęć filmowych. My użyliśmy w tym celu drugiego flesza, ale już bez modyfikatora, ulokowanego za modelką z lewej strony. Ustawiliśmy 1/8 mocy. Jej błysk utworzył z lewej strony jej ciała i włosów jasną krawędź.
Dodaj światło konturowe Podświetlenie tematu pozwala uzyskać wygląd charakterystyczny dla ujęć filmowych. My użyliśmy w tym celu drugiego flesza, ale już bez modyfikatora, ulokowanego za modelką z lewej strony. Ustawiliśmy 1/8 mocy. Jej błysk utworzył z lewej strony jej ciała i włosów jasną krawędź.
3
Dodaj światło konturowe
Podświetlenie tematu pozwala uzyskać wygląd charakterystyczny dla ujęć filmowych. My użyliśmy w tym celu drugiego flesza, ale już bez modyfikatora, ulokowanego za modelką z lewej strony. Ustawiliśmy 1/8 mocy. Jej błysk utworzył z lewej strony jej ciała i włosów jasną krawędź.

Akademia DCP - Serwis Specjalny

Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie drukowane 1 rok - 199,00 zł
Wydanie elektroniczne 1 rok - 127,50 zł
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl

Polecamy