ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Inspiracje / Pomysł na zdjęcie

Martwa natura - szybkie pomysły na sesje zdjęciowe

2013-07-10
0 komentarzy
24
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Martwa natura - szybkie pomysły na sesje zdjęciowe
Fotografowanie martwej natury to sztuka kontroli nad każdym aspektem zdjęcia. Sprawa zaczyna się komplikować, gdy mamy świeżo przyrządzone danie, które może nie wytrzymać próby czasu. Dlatego czasami trzeba najpierw poćwiczyć „na sucho” a dopiero potem przejść do właściwego obiektu (fot. Max Attenborough)
Fotografowanie martwej natury to temat rzeka, ale chcemy podsunąć Wam kilka inspirujących wskazówek i pomysłów związanych z tym rodzajem fotografii

Zdjęcia martwej natury rządzą się takimi samymi prawami, jak fotografia dzikiej przyrody, sportowa czy portretowa. Ważny jest obiekt, kompozycja, oświetlenie i odpowiednio dobrana ekspozycja. Zanim weźmiecie się do przygotowywania zmyślnej kompozycji, spróbujcie popracować na prostych obiektach. Następnie zaaranżujcie jakąś kompozycję dokładając do tego dodatkowe elementy. Nie rozpędzajcie się zbytnio z ilością, pamiętajcie: im prościej, tym lepiej.

Potem zastanówcie się nad światłem - możecie fotografować, wykorzystując światło naturalne padające przez okno albo rozproszone, przechodzące przez kartkę papieru. Możecie też użyć jej jako blendy - ustawiona po przeciwnej stronie będzie odbijać światło i wypełniać nim cienie.

Bardziej zaawansowani mogą spróbować zaaranżować obiekty o różnych kształtach i rozmiarach i poeksperymentować z różnymi rodzajami oświetlenia, zarówno naturalnego, jak i płynącego z lamp błyskowych.

Zatem wszystko, czego potrzebujecie do zdjęć martwej natury, to statyw, okno i kawałek kartki. "Obserwujcie obiekt i przesuwając kartkę służącą za tło, dokładnie mu się przyjrzyjcie" - radzi specjalista od tego typu zdjęć, Max Attenborrough.

"Regulujcie odległość od obiektu, zobaczcie, jaki ma to wpływ na scenę. Statyw jest świetnym narzędziem, ponieważ umożliwia rozważne komponowanie zdjęcia i obserwację sceny bez obawy o przypadkowe przesunięcie w czasie ostrzenia".

Bawcie się więc kolorem, kształtem i formą, ćwiczcie i jeszcze raz ćwiczcie!

Zacznijcie już dzisiaj!

  • Pamiętajcie o prostocie. Wybierzcie jeden obiekt, fotografujcie na czystym tle, eksperymentujcie z naturalnym światłem. Spróbujcie podkreślić formę za pomocą bocznego oświetlenia.
  • Tło powinno współgrać z fotografowanym obiektem, powinno je uzupełniać lub być totalnie niewidoczne, ale pamiętajcie, by nie robić zdjęcia, które będzie wyglądało jak tanie zdjęcie stockowe.
  • Jeżeli Wasze umiejętności kompozycyjne nie są na bardzo wysokim poziomie, starajcie się unikać owoców i kwiatów.
Kilka podobnych obiektów w jednej płaszczyźnie. Zobaczcie, jak Max Attenborrough scala swoje zdjęcie komponując poszczególne elementy i dając wszystkiemu żółto-czarny mianownik (fot. Max Attenborrough)
Kilka podobnych obiektów w jednej płaszczyźnie. Zobaczcie, jak Max Attenborrough scala swoje zdjęcie komponując poszczególne elementy i dając wszystkiemu żółto-czarny mianownik (fot. Max Attenborrough)
Kilka podobnych obiektów w jednej płaszczyźnie. Zobaczcie, jak Max Attenborrough scala swoje zdjęcie komponując poszczególne elementy i dając wszystkiemu żółto-czarny mianownik (fot. Max Attenborrough)
Wypróbujcie podobne motywy, testujcie różne rodzaje oświetlenia. Na początku zajmijcie się kompozycją. Na zabawy z głębią ostrości przyjdzie jeszcze czas (fot. Max Attenborrough)
Wypróbujcie podobne motywy, testujcie różne rodzaje oświetlenia. Na początku zajmijcie się kompozycją. Na zabawy z głębią ostrości przyjdzie jeszcze czas (fot. Max Attenborrough)
Wypróbujcie podobne motywy, testujcie różne rodzaje oświetlenia. Na początku zajmijcie się kompozycją. Na zabawy z głębią ostrości przyjdzie jeszcze czas (fot. Max Attenborrough)
Tutaj widać, jak Max Attenborrough - specjalista od zdjęć martwej natury - bawił się z głębią ostrości i uwagę skupił na trzonkach sztućów. Zobaczcie, jak kolor i faktura tła współgrają z elementami pierwszego planu (fot. Max Attenborrough)
Tutaj widać, jak Max Attenborrough - specjalista od zdjęć martwej natury - bawił się z głębią ostrości i uwagę skupił na trzonkach sztućów. Zobaczcie, jak kolor i faktura tła współgrają z elementami pierwszego planu (fot. Max Attenborrough)
Tutaj widać, jak Max Attenborrough - specjalista od zdjęć martwej natury - bawił się z głębią ostrości i uwagę skupił na trzonkach sztućów. Zobaczcie, jak kolor i faktura tła współgrają z elementami pierwszego planu (fot. Max Attenborrough)
Wzór jest ciekawy, gdy jakiś element nagle go zakłóca.  Miska z truskawkami świetnie przełamuje porządek poukładanych łyżeczek (fot. Max Attenborrough)
Wzór jest ciekawy, gdy jakiś element nagle go zakłóca. Miska z truskawkami świetnie przełamuje porządek poukładanych łyżeczek (fot. Max Attenborrough)
Wzór jest ciekawy, gdy jakiś element nagle go zakłóca. Miska z truskawkami świetnie przełamuje porządek poukładanych łyżeczek (fot. Max Attenborrough)

Akademia DCP - Serwis Specjalny

Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie drukowane 1 rok - 199,00 zł
Wydanie elektroniczne 1 rok - 127,50 zł
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
www.avt.pl

Polecamy