ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Inspiracje / Pomysł na zdjęcie

Efektowne rozmycie zdjęć akcji i zdjęć sportowych

2013-08-07
0 komentarzy
1
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Efektowne rozmycie zdjęć akcji i zdjęć sportowych
Efekt zoomowania jest efektowny przy mocno kontrastowych scenach, tak jak w tym zdjęciu lasu deszczowego w Nowej Zelandii. Jak sama nazwa wskazuje, technika polega na zrobieniu szybkiego zbliżenia w czasie, gdy migawka jest jeszcze otwarta (fot. Helen Armstrong).
Jak w nietypowy sposób przedstawić zwykłą z pozoru rzecz? Wystarczy odrobina wyobraźni i dłuższy czas otwarcia migawki. Zobaczcie jakie to proste!

Wrażenie ruchu jest nieodłącznym elementem zdjęć akcji i zdjęć sportowych, w których podkreślamy szybkość, upływający czas i zmieniającą się przestrzeń. Techniki wykorzystywane przy zdjęciach akcji warto czasem zaadaptować na potrzeby np. krajobrazów. Niemożliwe? Weźcie aparat do ręki i sprawdźcie sami. Liczy się pomysłowość.

Gdy chcemy zamrozić ruch w zdjęciach sportowych, skracamy czas otwarcia migawki. Gdy w scenie chcemy zawrzeć wrażenie ruchu, tak by nie była zbyt płaska, czas zazwyczaj wydłużamy. Czas otwarcia migawki można ustawić na 1/125 s lub 1 s  - wszystko zależy od ujęcia!

Obraz można urozmaicać, wykorzystując w nim elementy zarówno statyczne, jak i dynamiczne, tak jak w zdjęciach Formuły 1, na których wyraźnie zarysowany bolid prawie przepływa na tle trybun z rozmazanymi sylwetkami ludzi. Oczywiście rezultat i nakład pracy są zależne od efektu, jaki chcecie uzyskać, dlatego zastanówcie się najpierw, którą technikę wolicie lub wypróbujcie obie i zobaczcie, które efekty bardziej Wam się podobają.

Zacznijcie już dzisiaj!

  • O ile nie chcecie pójść w abstrakcję, upewnijcie się, że chociaż część Waszego zdjęcia będzie wyraźna.
  • Jeżeli macie lampę błyskową, ustawcie długi czas naświetlania, skorzystajcie z techniki panoramowania i w zależności od wizji użyjcie flesza na początku lub na końcu naświetlania Waszej sceny.
  • By stworzyć wrażenie poruszenia, Wasz obiekt wcale nie musi się poruszać, poruszanie aparatem lub przemieszczanie się może dać podobne rezultaty.
Miejcie oczy szeroko otwarte, może świetne zdjęcie przejeżdża właśnie obok Was (fot. Helen Armstrong).

Jak widać, użycie długiego czasu otwarcia migawki nie ma żadnych ograniczeń. Liczba pomysłów na kreatywne wykorzystanie tej opcji jest nieskończona, a możliwość uchwycenia w zdjęciu dodatkowego, nieruchomego obiektu sprawia, że kombinacji może być wiele.

W czasach fotografii analogowej, próba uchwycenia efektu rozmycia często kończyła się porażką, ale dzięki zaletom fotografii cyfrowej, nie trzeba już zużywać rolki filmu na jedno ujęcie i nie trzeba już czekać na wywołanie filmu. Podgląd zdjęcia jest natychmiastowy i szybko możemy zobaczyć co jest nie tak i poprawić technikę...aż do skutku.

Spróbujcie wykorzystać jedną z poniższych technik

(1/80 s) To klasyczne, panoramowane zdjęcie galopujących koni. Obiekt jest ostry, a tło rozmazane. W tym wypadku panoramowanie zostało wykonane w poziomie, obiektyw prowadził za końmi, ostrość była zablokowana na koniu i dżokeju w środku kadru (fot. Helen Armstrong).
(1/80 s) To klasyczne, panoramowane zdjęcie galopujących koni. Obiekt jest ostry, a tło rozmazane. W tym wypadku panoramowanie zostało wykonane w poziomie, obiektyw prowadził za końmi, ostrość była zablokowana na koniu i dżokeju w środku kadru (fot. Helen Armstrong).
1
(1/80 s)
To klasyczne, panoramowane zdjęcie galopujących koni. Obiekt jest ostry, a tło rozmazane. W tym wypadku panoramowanie zostało wykonane w poziomie, obiektyw prowadził za końmi, ostrość była zablokowana na koniu i dżokeju w środku kadru (fot. Helen Armstrong).
(1/50 s) To zdjęcie pędzącego pojazdu jest podobne do poprzedniego ujęcia, ale inne kadrowanie nadało zdjęciu większe poczucie szybkości i dało bardziej dynamiczną kompozycję, patrząc na nie, aż czujemy tę niesamowita prędkość (fot. Helen Armstrong).
(1/50 s) To zdjęcie pędzącego pojazdu jest podobne do poprzedniego ujęcia, ale inne kadrowanie nadało zdjęciu większe poczucie szybkości i dało bardziej dynamiczną kompozycję, patrząc na nie, aż czujemy tę niesamowita prędkość (fot. Helen Armstrong).
2
(1/50 s)
To zdjęcie pędzącego pojazdu jest podobne do poprzedniego ujęcia, ale inne kadrowanie nadało zdjęciu większe poczucie szybkości i dało bardziej dynamiczną kompozycję, patrząc na nie, aż czujemy tę niesamowita prędkość (fot. Helen Armstrong).
(1/30 s) Dodając na końcu długiej ekspozycji błysk flesza (przy włączonej opcji synchronizacji na drugą kurtynę), można zamrozić szybko poruszające się obiekty. Ta technika najlepiej działa w sytuacji, gdy mamy ciemne tło lub gdy fotografujemy wewnątrz, tak jak na tym zdjęciu pędzących kolarzy (fot. Helen Armstrong).
(1/30 s) Dodając na końcu długiej ekspozycji błysk flesza (przy włączonej opcji synchronizacji na drugą kurtynę), można zamrozić szybko poruszające się obiekty. Ta technika najlepiej działa w sytuacji, gdy mamy ciemne tło lub gdy fotografujemy wewnątrz, tak jak na tym zdjęciu pędzących kolarzy (fot. Helen Armstrong).
3
(1/30 s)
Dodając na końcu długiej ekspozycji błysk flesza (przy włączonej opcji synchronizacji na drugą kurtynę), można zamrozić szybko poruszające się obiekty. Ta technika najlepiej działa w sytuacji, gdy mamy ciemne tło lub gdy fotografujemy wewnątrz, tak jak na tym zdjęciu pędzących kolarzy (fot. Helen Armstrong).
(1/4 s) By uzyskać efekt rozmycia, wcale nie potrzebujemy poruszającego się obiektu. Tutaj oświetlone korony drzew zostały zmienione w coś bardziej abstrakcyjnego dzięki obróceniu aparatu skierowanego w górę wokół własnej osi, w czasie gdy migawka była otwarta (fot. Helen Armstrong).
(1/4 s) By uzyskać efekt rozmycia, wcale nie potrzebujemy poruszającego się obiektu. Tutaj oświetlone korony drzew zostały zmienione w coś bardziej abstrakcyjnego dzięki obróceniu aparatu skierowanego w górę wokół własnej osi, w czasie gdy migawka była otwarta (fot. Helen Armstrong).
4
(1/4 s)
By uzyskać efekt rozmycia, wcale nie potrzebujemy poruszającego się obiektu. Tutaj oświetlone korony drzew zostały zmienione w coś bardziej abstrakcyjnego dzięki obróceniu aparatu skierowanego w górę wokół własnej osi, w czasie gdy migawka była otwarta (fot. Helen Armstrong).

Akademia DCP - Serwis Specjalny

Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie drukowane 1 rok - 199,00 zł
Wydanie elektroniczne 1 rok - 127,50 zł
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl

Polecamy